به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ - ۱۸:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۱۸۴۶۶۷
جابر قاسمعلی:

فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند

گروه فرهنگ و هنر: جابر قاسمعلی می‌گوید: سینمای امروز تهیه‌کننده‌سالار و سرمایه‌گذارسالار شده و سرمایه‌گذار تعیین می‌کند چه فیلمی در سینما ساخته شود. در چنین شرایطی فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند و سینمای ما یک رویکرد انحصاری پیدا کرده است.
فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند
این فیلم‌نامه‌نویس که هفت فیلم‌نامه سینمایی در کارنامه هنری خود دارد،درباره وضعیت فیلم‌نامه‌نویسی سینمای ایران گفت: فیلم‌نامه‌نویسی تابعی است از متغیر شرایط اجتماعی و سیاسی و شرایطی که بر سینما حاکم است. بر این مبنا، فیلم‌نامه‌نویسی به‌روزرسانی و در آن دگرگونی ایجاد می‌شود.او افزود: در حال حاضر غالب فیلم‌های ما به سمت «کمدی» می‌روند و این موضوع هم به واسطه این است که سینمای ما تهیه‌کننده‌سالار شده و حتی با اغماض می‌گویم سرمایه‌گذارسالار شده است. می‌گویند ما مشکل فیلم‌نامه داریم، اما اصلا این‌طور نیست، بلکه ما یک مشکل داریم و آن هم تامین سرمایه است. وقتی تامین سرمایه به راحتی امکان‌پذیر نیست، قاعدتا آن کسی که با پول وارد سینما شده، تصمیم می‌گیرد چه چیزی ساخته شود.نویسنده «روانی» اضافه کرد: «کمدی» ساختن عموما جواب می‌دهد چراکه مردم به دلیل فشارهایی که در طی سال‌های اخیر متحمل شده‌اند، نیازمند تفریح هستند و از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند. حداقلش این است که فیم کمدی ضرر نمی‌دهد. در این شرایط تهیه‌کننده‌ها هم که مجری سرمایه‌گذاران برای تولید هستند از فیلم‌نامه‌نویسان درخواست فیلم‌نامه کمدی می‌کنند و نویسنده‌هایی که فیلم‌نامه کمیک ندارند، کارهای‌شان روی دست‌شان باد می‌کند.

قاسمعلی در ادامه بیان کرد: در چنین حالتی دولت باید اقدامی انجام دهد که آن هم با کمبود بودجه مواجه است و از فیلم‌هایی که بایستی به طور طبیعی حمایت کند، پشتیبانی نمی‌کند مگر از فیلم‌هایی که اهداف خاصی برایش دارند.بنابراین حمایت از جریان کلی سینما و گونه‌های مختلف فیلم‌نامه‌ها اتفاق نمی‌افتد.او که اکنون در حال نگارش فیلمنامه سریالی به نام «صدسال تنهایی» است و در آن یک سده از زندگی یک خانواده ایرانی را روایت می‌کند، افزود: در چنین اوضاعی فیلم‌نامه‌نویس یا فیلم‌ساز می‌مانند با سرمایه‌گذار که تصمیم می‌گیرد چه فیلمی بسازد. به همین خاطر است فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند و سینما یک رویکرد خاص و انحصاری پیدا کرده است. تعدا افرادی که در سینما واجد شرایط کار هستند زیاد است اما شرایط به‌کارگیری این عده یا وجود ندارد و یا خیلی کم است.

این هنرمند در ادامه درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: در حوزه سینما فیلم‌نامه‌ای با نام «موبور یا مومشکی، کدام یک؟» دارم که آماده ساختن است و در حال رایزنی با چند تهیه‌کننده و کارگردان هستیم. قصه یک کمدی گروتسک است و به نظرم داستان این فیلم‌نامه در ایران شاخته نشده است؛ نسبت به دیگر فیلم‌های کمدی موضوع نو و متفاوتی دارد و به کمدی‌های رایج ربطی ندارد.  قاسمعلی در پایان گفت: امیدوارم شرایط کشور درست شود تا برای مردم امنیت اقتصادی ایجاد شود. در چنین شرایطی سینما و افراد سینما هم از مردم جدا نیستند و همه خواهان گشایش در اوضاع کشور هستیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فیلمنامه