گروه فرهنگ و هنر: یک پخشکننده سینما دلایل افت فروش سینما در این تابستان را ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر فیلمهای پرکششی که بتوانند مخاطب را جذب سینما کنند، روی پرده نیستند. اگر یکی دو تا فیلم پرفروش روی پرده بود، بازار سینما گرمتر میشد.
حبیب اسماعیلی مدیر موسسه پخش«رسانه فیلمسازان» در گفتوگویی با ایسنا، در ارزیابی وضعیت اکران تابستان و افت فروش سینماها گفت:ما همیشه دو فصل از سال برای اکران داریم که پربار و پرمخاطب هستند؛ یکی عید نوروز و دیگری عید فطر و همه مشتاق هستند که فیلمهایشان در این فصلها اکران شود بنابراین یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که هر هفت سرگروه سینمایی فیلمهای خوب را در این دو فصل اکران میکنند و شاید به نظر بیاید مشکلی در این رابطه وجود ندارد چراکه هرکس دوست دارد فیلمهایش در زمان مناسبی اکران شود اما اشکال این کار اینجاست که شاید تماشاگران فرصت نکنند هفت فیلم جدید را در یک بازه زمانی ببینند.او افزود: مسئله بعدی در این زمینه این است که تعداد سالنهای همه پردیسهای سینمایی یکی نیستند و تنها چند پردیس هفت، هشت سالن دارند و مابقی یکی دو سالنه هستند، در این حالت برخی فیلمهای خوب در در پردیس یکی دو سالنه محروم میشوند یک رقابت ناسالم به وجود میآید و با وجود استقبال مردم این فیلمها به فروش دلخواه خود نمیرسند. بین این دو فصل اکران، ماههای دیگری برای اکران مابقی فیلمهاست که فصلی مرده برای اکران هستند و انگار در این فصل فیلمهای اکران شده پیش مرگ فیلمهای پرفروشی میشوند که در فصلهای خوب اکران میشوند.
اسماعیلی اضافه کرد: ماههای رمضان و محرم نیز از چنین ماهها هستند که بر اکران و گیشه سینما تاثیر می گذارند و در این ماهها آمار خوبی از فروش فیلمها نداریم. همچنین در این ماهها فیلمهای خوبی هم اکران نمیشود که مردم را به سینماها بکشاند.او با بیان اینکه "در این راستا باید شورای صنفی نمایش با اهالی سینما این مسئله را کارشناسی کنند و اگر ما فیلمهای پرفروشی داریم که میتوانند جذب مخاطب کنند باید در طول سال اکران شوند" ادامه داد: اتفاقا الان که مدیران سینما مدام می گویند فیلم خوبی برای اکران ندارند، زمان مناسبی برای فیلمهای پرفروش است و بیشتر از عید میتواند جواب گیرد. بهترین سانسها و سالنهای بزرگ را میتوانند بگیرند و مدت زمان بیشتری میتوانند اکران شود.
این کار دست اهالی سینماست و دیگر شورای صنفی و دولت در آن دخیل نیستند و نیاز به آییننامه مدونی داریم تا هر سال به این زمان که میرسیم دچار چنین وضعیتی نشویم.اسماعیلی درباره فروش ضعیف و کم سینماها در روز ملی سینما با وجود بلیت نیمبها گفت: ما سهشنبههای (که بلیت سینما نیم بها بود) بهتر از این روز را هم داشتیم. یکی از علتهای این اتفاق این بود که بعد از ایام تعطیلات و سوگواری بود و همچنین تبلیغات مناسبی برای این موضوع نکردند، در حالیکه برای چنین روزی باید اطلاعرسانی شود و مردم بدانند.او خاطرنشان کرد: اگر به آمار فروش در سه شنبهها نگاه کنیم میبینیم فروش خوبی در روزهایی که بلیت نیمبها بوده، داشتیم اما مسئلهای که در این زمینه وجود دارد این است که فیلمهای پرکششی که بتوانند مخاطب را جذب سینما کنند روی پرده نیستند. اگر یکی دو تا فیلم پرفروش روی پرده بود، بازار سینما گرمتر میشد، چراکه زمان اکران فیلم های پرفروش سهشنبه هایی را داشتیم که سینماها 300،400 میلیون فروش داشتند.