گروه بينالملل: با گشایش تونل زیرزمینی تنگه بسفر در استانبول دو قاره اروپا و آسیا از زیر دریا به یکدیگر وصل شدند. قطاری که دو سوی تنگه را به هم وصل میکند، در ۵۶ متری زیر آب حرکت میکند.
"تونل مرمرهری" که بخشی از آن دو سوی شهر استانبول و دو قاره اروپا و آسیا را از زیر دریا بههم وصل میکند، روز سهشنبه به وسیله رجب طیب اردوغان نخستوزیر ترکیه و همزمان با نودمین سالگرد تاسیس ترکیه نوین افتتاح شد. در این مراسم گروهی از سیاستمداران برجسته جهان نیز شرکت داشتند.
طول "تونل مرمرهری" که ۹ سال وقت صرف ساختمان آن شده ۱۳ کیلومتر و ۶۰۰ متر است که ۱۴۰۰ متر آن در زیر آب قرار دارد. بخش زیرآبی تونل کمک میکند که روزانه ۷۵ هزار نفر در عمق ۵۶ متری دریا میان دوسوی تنگه بسفر جابهجا شوند. طی این مسیر تنها ۴ دقیقه طول میکشد.
در مرحله نخست، از این تونل تنها برای عبور قطار خیابانی استفاده میشود، اما از سال ۲۰۱۵ خودروها نیز میتوانند از آن عبور کنند. "تونل مرمرهری" یکی از بزرگترین پروژههای ساختمانی دهههای اخیر محسوب میشود. در ۱۵ روز نخست، مردم میتوانند بهصورت رایگان از این تونل استفاده کنند.
رویای ۱۵۰ ساله
رجب طیب اردوغان نخستوزیر ترکیه در مراسم گشایش "تونل مرمرهری" گفت که با بهرهبرداری از این تونل یک رویای ۱۵۰ ساله تحقق مییابد. اندیشه وصل کردن دو سوی تنگه بسفر برای اولین بار حدود ۱۵۰ سال پیش از سوی امپراتور وقت عثمانی مطرح شده بود. دولت ترکیه امیدوار است که بتواند از تونل مرمرهری بهعنوان بخشی از "خط آهن جاده ابریشم" استفاده کند که قرار است چین را به اروپا وصل کند. واژه مرمرهری از "مرمره" و "ری" ترکیب شده که در زبان ترکی به معنای ریل است.
"تونل مرمرهری" را یک کنسرسیوم ترکی ژاپنی با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو هزینه ساخته است. زیمنس آلمان نیز همه سیستمهای هدایتکننده و سیگنالهای تونل وBASF آلمان مواد لازم برای بتون ویژه آن را تولید کردهاند. از آنجا که استانبول روی خط زلزله قرار گرفته است، طراحان تونل مقاومت آن را در برابر زلزله تضمین کردهاند، اما کارشناسان مستقل نسبت به این موضوع تردید دارند. روند پیشرفت کار ساختمان تونل را، کشف آثار باستانی بارها با توقف روبرو کرد.