«حسن زمانيافشار»، از افزايش دو ميليوني پرايد فول و همچنين افزايش يكميليوني تيبا خبر داده و افزایش قيمت محصولات ايران خودرو را نيز بين پنج تا شش درصد اعلام كرده است. به گفته او، قيمت پرايد فول با رشد دو ميليون توماني از 16 ميليون و 300 هزار تومان به 18 ميليون و 300 هزار تومان و قيمت تيبا نيز با افزايش يك ميليون توماني از 20 ميليون و 200 هزار تومان به 21 ميليون و 200 هزار تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت پرشيا با رشد دو ميليون توماني از 33 ميليون و 700 هزار تومان به 35 ميليون و 800 هزار تومان رسيده است. قيمت تندر 90 مدل E2 نيز حدود يك ميليون تومان يعني از 35 ميليون و 800 هزار تومان به 36 ميليون و 800 تومان رسيده است. البته به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو كشور، برخلاف خودروهاي داخلي هيچ افزايش قيمتي در خودروهاي وارداتي در هفته گذشته وجود نداشته است.
افزايش قيمت و تاخيرهاي طولاني در تحويل خودرو
با توجه به اينكه قدرت خريد مردم در حد قيمتهاي فعلي بازارنيست در نتيجه با وجود رشد قيمتها، بازار همچنان در ركود به سر ميبرد. شركتهاي خودروساز هم تعهدات عقب افتاده خود را عمل نكرده و همچنان تحويل محصولاتشان با تاخير انجام ميگيرد. گفته ميشود خودروسازان تا آخر آذر فرصت دارند به تعهدات عقبمانده خود عمل كنند. در اين خصوص «محسن صالحينيا» معاون اقتصادي و امور صنايع وزير صنعت با بيان اينكه مهلتي براي خودروسازان در اين مورد تعيين نشده است، گفته: خودروسازان سعي دارند با افزايش تيراژ توليد، تحويل خودروها را به مشتريان تسريع بخشند. در حال حاضر شركت ايران خودرو در تحويل برخي خودروها مانند رانا و پژو 206 با تاخير عمل ميكند و علاوه بر اين، تحويل تندر 90 نيز با مشكل روبهرو است.
به گفته اين مسئول، ظاهرا مشكل خودروسازان با شركت رنوپارس در زمينه تحويل قطعات برطرف شده و طبق اعلام مسئولان ايرانخودرو، توليد تندر 90 از هفته گذشته روندي افزايشي گرفته و قراراست به روزانه 50 دستگاه برسد. همچنين تحويل برخي محصولات سايپا از قبيل «مگان» با مشكل روبه رو است. معاون وزير صنعت همچنين در پاسخ به اين سوال فارس كه چرا در شرايطي كه قيمت خودرو بالاست، شما و وزير صنعت تلاش كرديد بازار خودرو را تحريك كنيد و مردم را به خريد خودرو با قيمتهاي بالا تشويق كنيد؟ گفت: ديدگاه من اين بود كه قيمت خودرو كاهش نمييابد و با توجه به اينكه اين موضوع، سوال بسياري از مردم بود، به آن پاسخ داديم.
وي افزود: منطق اين است كه در شرايط فعلي، قيمت خودرو امكان كاهش ندارد و با توجه به قيمتهاي تعيين شده خودرو توسط شوراي رقابت، بايد هزينه 2-3درصدي اضافه شده به هزينه توليد خودرو را نيز در نظر گرفت. اين معاون وزير صنعت معتقد است كه ما با اعلام اينكه امكان كاهش قيمت در خودرو وجود ندارد، واقعيت را به مردم گفتهايم اما اين مشكل به مرور زمان و با افزايش تيراژ توليد برطرف خواهد شد. البته با گذشت چند روز از صحبتهاي نعمت زاده هنوز بازار خودرو به تكاپو نرسيده و كمتر مشتري در اين بازار وجود دارد. به اعتقاد فعالان بازار خودرو صحبتهاي وزير نگراني را در نزد مشتريان به وجود آورد و حتي خبرهاي ضدونقیض شركتهاي خودروساز مبني بر افزايش ۳۰ درصدي قيمتها نيز بر حجم نگرانيها افزوده است.
چون احمدی نژاد فقط یه بهمنی رو داشت که به بازار جو بده ولی دولت روحانی بهمنیها داره!!!!!!!!!
اگه روحانی فکری به حال سیف میکرد وزیر صنعت جرات نمیکرد به بازار خودرو جو بده!!!!!!!!
ولی اگه الان فکری به حال وزیر صنعت نکنه شاهد خواهیم بود سبزی فروش سر کوچه هم جرات جو دادن پیدا میکنه!!!!!!!!!!! (161157)