قیمتهای باورنکردنی هر ثانیه آگهی قبل از داربی!
15 بهمن 1398 ساعت 20:53
گروه ورزشی: همشهری آنلاین نوشت: تلویزیون یک ریال بابت حق پخش فوتبال به باشگاهها نمیدهد، اما نهتنها با پوشش مسابقات آنها آنتن خود را پر میکند و مخاطب میلیونی به دست میآورد، بلکه با استفاده از آگهیهای جانبی درآمد افسانهای هم به جیب میزند. طبیعتا هر چه این مسابقات حساستر باشد، درآمد سازمان هم بیشتر است. این وسط مسابقاتی مثل داربی پنجشنبه رسما یک دکان دو نبش است.
شاید چشمهای شما هم مثل ما گرد شود اگر بدانید یک محاسبه سرانگشتی نشان میدهد تلویزیون تنها از ناحیه پخش آگهیهای قبل از داربی پنجشنبه، هر ثانیه بین 161 تا 187 میلیون تومان درآمد به دست میآورد! با توجه به عدم شفافیت در ارکان مختلف صداوسیما، برای حساب و کتاب به این منظور سراغ سایت بازرگانی سازمان رفتیم. آنجا نامهای وجود دارد (تصویر اول) که با آب و تاب از جذابیت داربی برای مشتریها حرف زده و بعد تعرفهها را درج کرده است. چنانچه میبینید سه تعرفه برای سه گروه وجود دارد که ترتیب آن به این شکل است: گروه اول: طبقه35+ 990درصد، گروه دوم: طبقه35+ 950درصد، گروه سوم: طبقه35+850درصد.
برای آشنایی با طبقات باید تعرفههای سال 98 را پیدا کنید که همشهری آنلاین زحمتش را برای شما کشیده است. چنانچه در جدول (تصویر دوم) میبینید، طبقه 35 در حقیقت گرانترین تعرفه پایه را دارد که قیمتش هر ثانیه 11 میلیون تومان است. این اما همه ماجرا نیست و به نرخ آگهیها ضریب ماهانه هم تعلق میگیرد. همانطور که در جدول آخر (تصویر سوم) میبینید، ضریب ماهانه بهمن 55 درصد است و ما باید این نسبت را به قیمت پایه اضافه کنیم. بنابراین هر ثانیه آگهی برای طبقه 35 در بهمن، حدود 17 میلیون تومان آب میخورد.
حالا نوبت افزودن ضریبهای ویژه داربی، مندرج در تصویر اول است. به این ترتیب روشن میشود طبقه 35 با ضریب 990 درصد برای گروه اول مساوی هر ثانیه 187 میلیون تومان میشود. این رقم برای گروه دوم با ضریب 950 درصدی حدود 178 میلیون تومان خواهد بود و گروه سوم با ضریب 850 درصدی، به ازای هر ثانیه تبلیغ قبل از داربی باید تقریبا 161 میلیون تومان بپردازد!
و اما دو نکته؛ اول اینکه گروههای سهگانه بر اساس جنس و ماهیت کالاها و خدمات آگهیشده تعیین میشوند و دوم آنکه صداوسیما قطعا برای مشتریانش تخفیفهای متنوعی هم در نظر میگیرد که باید از این رقم کم شود. همچنین فراموش نکنید این تازه فقط قیمت پخش آگهی قبل از داربی است و سایر آگهیها مثل بین دو نیمه، پایان دیدار، زیرنویس، حک لوگو و مخصوصا تقدیم برنامه محاسبه نشده است.
نهایتا آنچه بر جا میماند، سود میلیاردی سازمانی است که یک ریال هم به فوتبال نم پس نمیدهد. در نتیجه بازیکنان پرسپولیس و استقلال قبل از بازی در اعتراض به مشکلات مالی دست به اعتصاب میزنند و اعصاب هواداران را به هم میریزند، اما پنجشنبه که پنجه در پنجه میاندازند، بزرگترین برنده رقابت آنها سازمان انحصاری صداوسیما است. خیلی هم ممنون!
کد مطلب: 198724