دریافت لینک صفحه با کد QR
شرایط نامساعد اشیا موزه هگمتانه/تصاویر
هنرنيوز , 20 آبان 1392 ساعت 9:09
گروه جامعه: به گفته یک باستانشناس قرار دادن انبوهی از اشیاء در حیاط به اصطلاح موزهها که به ظاهر تصور میشود از قدرت پایداری زیادی برخوردارند امر رایجی شده به طوری که این وضع علاوه بر هگمتانه، در تاق بستان،هفت تنان شیراز و ... هم دیده میشود.
در معرض تخریب قرار گرفتن آثار تاریخی به امری بدیهی در طی این سالها تبدیل شده تا آن جا که اگر زمانی عکسی از وضعیت کتیبهها، نقش برجستهها، سفالهایی که در موزهها با وضعیتی نابسامان نگهداری میشوند به متخصصین نشان داده شود آنها با عنوان این که از این دست اتفاقات زیاد رخ میدهد و رویدادی تازهای نیست؛ از کنار آن میگذرند! محوطۀ باستانی هگمتانه که آن را پایتخت مادها دانستهاند، با وسعتی در حدود ۴۰ هکتار از مهمترین مراکز باستانی کشور و بزرگترین محوطه در شهر همدان، به شمار میآید. این محوطه به دلایل گوناگون و دارا بودن ویژگیهای مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است و همواره مورد توجه پژوهشگران حوزۀ تاریخ و باستان شناسی بوده است.
جدای از وضعیت هگمتانه و آسیبهای وارده به آن در بخشی از محوطۀ، حیاط مدرسهای که امروزه به موزه سنگ تبدیل شده، هنوز امکان بازدید عمومی ندارد و آثار آن با قرار گرفتن در محوطه باز در معرض باد، باران و فرسایش سریعتر قرار گرفتهاند که با توجه تغییر دمای بالا در تابستان و زمستان همدان نیاز به حفاظت و پوشش دارند.
اشیا منحصر به فرد، اشیایی بیارزش
یک باستانشناس درباره این وضعیت به هنرنیوز میگوید:« نکتهای که به آن اشاره کردهاید یکی از پایهایترین و رایج ترین مشکلات موزهداری ایران است. یعنی بنایی قدیمی یا ساختمانی امروزی که با توجه به مقتضیات یک موزه طراحی و ساخته نشده را به عنوان موزه انتخاب میکنند و مورد استفاده قرار میدهند بیآنکه توجه شود آنچه در آن قرار دادهاند حایز اهمیت و ارزش منحصر به فرد است. قرار دادن انبوهی از اشیاء که به ظاهر تصور میشود از قدرت پایداری زیادی برخوردارند در حیاط این به اصطلاح موزهها هم امر رایجی شده است. همین وضع در تاق بستان یا هفت تنان شیراز و خیلی جاهای دیگر هم دیده میشود.»
او در ادامه یادآور میشود:« واقعیت این است که با این کار مثلاً پایه ستونهای سنگی هخامنشی یا سنگ قبرهای کتیبهدار و منحصر به فرد دوره اسلامی در معرض هوازدگی قرار داده شدهاند. در ضمن نه فقط گرمی و سردی بلکه آلودگیهای گوناگون و همینطور قرار داشتن در مسیر بازدیدکنندگان از سادهترین عوامل آسیب دیدن این آثار به حساب میآیند.»
طنز سیاه و تلخ
این باستانشناس که نخواست نامش فاش شود، متذکر میشود:« مسأله حفاظت در ایران چه به عنوان رشتهای دانشگاهی و چه در مقام عمل در محوطهها و مجموعههای تاریخی وضع اسفناکی دارد. طبعاً با این وضعیت، شنیدن شعارهای مختلف درباره بازگرداندن برخی آثار موزهای ایران از کشورهای دیگر همواره به طنزی سیاه و تلخ میماند.»
۲۰ میلیون هزینه برای موزهای که به قنات خورد!
حسین زندی یکی از فعالان میراث فرهنگی در همدان نیز با اشاره به این که موزه هگمتانه بیش از ۲۰ سال است به عنوان موزه موقت اشیاء حاصل از کاوشهای هگمتانه، یادگار دوران مادها را در خود جای داده است درباره وضعیت موزه در این شهر تاریخی میافزاید: « دوره آقای بیات – مدیر قبلی میراث فرهنگی استان همدان- قرار شد موزه منطقهای غرب کشور شامل همدان، کرمانشاه و سنندج را در شهر همدان احداث نمایند اما مثل همیشه در مکانیابی دچار اشتباه شدند و بخشی از هگمتانه را در نظر گرفتند که روی قنات بود. این در حالی است که این مکان حتا جزو حریم هگمتانه بود و نباید دست میخورد! با وجود مخالفتها این اتفاق رخ داد و برای صخره برداری آن مکان ۲۰میلیون هزینه شد و نتیجه آن هم برخورد به یک چشمه قنات بود که اگر مسیرش را منحرف میکردند به بازار همدان میخورد. از آنجا که این قنات خشک هم نمیشود بنابراین کاری نمیتوان انجام داد در نتیجه موزه منطقهای دو سال است با همان وضعیت دست نخورده باقیمانده است.»
موزه هگمتانه از بهار تعطیل است
این فعال میراث فرهنگی با اشاره به این که یک مدرسه در محوطه هگمتانه به اسم موزه هگمتانه آثار منحصر به فرد همدان را در خود نگهداری میکند، یادآورمیشود:« به بهانه زدن ویترین و درست کردن نما از اوایل بهار تا کنون این موزه تعطیل است و نزدیک ۵۰ شی از این موزه را به کلیسا بردند که بازدیدکنندگان برای تماشای اشیا به این مکان هدایت میشوند. یعنی علاوه بر این که همدان موزهای در شأن ندارد مدرسه را هم تعطیل کردهاند. این در حالی است که هگمتانه در ایام عید هم نگهبان نداشت و یگان حفاظت نقش راهنما را نیز ایفا میکرد! نتیجه آن هم میشود یادگار نویسی بازدیدکنندگان روی ویترین!»
نتایج کاوش در حیاط موزه!
وجود چندین اثر در محوطه هگمتانه؛ مانند کلیسا، گورستان، موزۀ هکمتانه، شهر و دژ کهن هکمتانه اهمیت این محوطه را دوچندان کرده است.به همین دلیل این محوطه در شمار پایگاههای پژوهشی کشور قرار گرفته است. اما نتایج عملیات باستانشناسی و کاوشهای علمی در هگمتانه چگونه نگهداری میشود؟ ظاهراً پرونده نوشیجان ملایر و گیان نهاوند کل تابستان را در حیاط موزه سنگ زیر آفتاب در زونکنهای بایگانی سپری کردند تا قدر و منزلت پژوهش علمی باستانشناسی به خوبی نمایان شود!
آیا دستبرد اشیا موزه همدان صحت دارد؟
این اتفاقات در حالی روی داده که به گفته یکی از کارشناسان که نخواست نامش فاش شود حتا اشیا این موزه مورد دستبرد هم قرار گرفتهاند!
این کارشناس خاطر نشان میکند:« در دروه آقای بیات ۸هزار شی پس گرفته شده از قاچاقچیان توسط مأموران اطلاعات به اداره کل میراث همدان تحویل داده شد که رویداد میمونی بود و اکنون در گنجینه آرامگاه بوعلی نگهداری میشود. مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز برای تبلیغات هر ازگاهی چند تا از این اشیا را رونمایی میکند که آخرین آن در آرامگاه بوعلی رونمایی شد. ۸ هزار شی خود نیاز به مطالعات دقیق، طرحهای پژوهشی و در یک کلام نیاز به یک موزه استاندارد دارد.»
تغییر ندادن موقعیت یک شی گاهی عین حفاظت است!
اما محمد رضا کارگر - مدير كل موزههای سازمان ميراث فرهنگی - درباره وضعیت موزه هگمتانه همدان میگوید:« من در ریز این قضایا نیستم. باید این موزه مورد بازدید قرار گیرد که در این فرصت کوتاه تصدی میسر نشده همه جا را ببینیم و برآورد کنیم که در این هشت سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟» به گفته کارگر گاهی اوقات تغییر ندادن موقعیت یک شی عین حفاظت است چرا که برخی کارشناسان معتقدند اگر ۱۴۰۰ سال یک اثر با شرایط محیطی خودش را وفق داده و سالم مانده در صورت مهیا بودن همین شرایط شی میتواند در فضای باز کاملا هم کنشی پیدا کند.
او ادامه میدهد:« گاهی بر روی یک شی در فضای باز حتا اگر یک قاب شیشهای قرار دهید خودش به خاطر گرم شدن زیاد به مانعی برای حفاظت تبدیل میشود. هر چند باید وضعیت نگهداری این کتیبهها و نقشبرجستههای موجود در دل کوهها توسط بخش پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه مورد بررسی قرار گیرد.»
کتیبههای بیشناسنامه، سنگ قبرهای شکسته
در حالی این سخنان از سوی مدير كل موزههای سازمان ميراث فرهنگی مطرح میشود که زندی اضافه میکند:« وقتی موزه مدرسه را مرمت میکردند بخشی از اشیا موزه مثل سفال، سنگ قبر، کتیبه و پایه ستونها شکسته شد.این شیوه نگهداری هیچ جای دنیا وجود ندارد!» از سویی به گفته این فعال میراث فرهنگی بسیاری از این آثار سنگی فاقد شناسنامهاند.
او تأکید میکند:« فرضاً سنگ قبری را که از یک روستا میآورند و فاقد شناسنامه است اولا بازدید کننده از کجا و با چه علمی مبدأ آن را تشخیص دهد و از آن بدتر حتا کارشناسان بعدی که برای ادامه تحقیقات به این موزه میآیند از کجا بفهمند این آثار برای چه دورهای است؟ از کدام منطقه است و چه ارزشی دارد؟» زندی خاطرنشان میکند:«علاوه بر خطر آتش سوزی در محوطه هگمتانه بر اثر انباشت زبالهها و تخریب منظر گردشگری، این پس ماندههای ساختمانی و زبالهها به محوطه کاوش نشده آسیب میزند. پسماندهای آهکی در اثر باران و برف بر لایههای زیرین نفوذ میکنند.»
شیوههای حفاظت آثار خیلی موفق نبوده است
از سویی مدير كل موزههای سازمان ميراث فرهنگی در عین حال تأکید میکند که شرایط نگهداری برای بخش زیادی از آثارمان شرایط مطلوبی نیست و شیوههای حفاظت از آثار هم شیوههای خیلی موفقی نبودهاند.
او با بیان این که در طی این سالها کم توجهی به آثار کاملاً مشهود است، تصریح میکند:« یک وقت در خود استان تهران ۱۰۰ کارگاه مرمتی داشتیم بنابراین اکنون توقع آن است که این کارگاهها به ۲۰۰ رسیده باشد نه اینکه تعدادشان به ۲۰ تقلیل یافته باشد.همان موقع این تعداد کفایت نمیکرد در حالی که اکنون عوامل تخریبی بیشتری اضافه شده، بناها فرسودهتر و کارگاههای مرمتی هم کمتر شدهاند. از طرفی استادکاران طی این مدت یا خانه نشین شدند یا سراغ شغل دیگری رفتهاند و یا حتا به کشورهای دیگر نقل مکان کردهاند. »
منابع انسانی مهمتر از منابع مالی
کارگر یادآور میشود:« امروز فقط منابع مالی مشکل را حل نمیکند ما در حوزه منابع انسانی مشکل جدی داریم. به غیر از مرمتگران، شرکتها و موسسات استانداردسازی موزهای را کنار گذاشتند و خودشان یکسری شرکت غیر متخصص بوجود آوردند. وقتی هم که به سراغ شرکتهای متخصص مثل نورپردازان موزهها میروید به دلیل عدم مراجعه موزهها طی این مدت به آنها اکنون در حوزه دیگر مثل نورپردازی شرکتهای تجاری فعالیت میکنند! این وضعیتی است که گریبانگیر همه موزههاست.»
کد مطلب: 20860
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir