بااینحقوق جوانانچندماهه صاحبخودرومیشوند
3 ارديبهشت 1399 ساعت 10:42
گروه اقتصادی: نداشتن توان خرید اتومبیل، حکایت غریب این روزهای جوانانی است که در غبار بحرانهای اقتصادی ایستادهاند.
وارد ایستگاه تئاتر شهر, یکی از پرترددترین ایستگاههای مترو در پایتخت شدم که با توقف و باز شدن درب مترو در جایگاه، خیل تقریبا عظیمی از مسافران به طرز عجیبی برای پیدا کردن فضایی برای نشستن یا ایستادن هجوم آوردند؛ به طوری که رفته رفته با توقف مترو در هر یک از ایستگاهها جای سوزن انداختن نبود.این تنها یکی از تصاویر صبح روز بیست و سوم فروردین در پایتخت بود که اگرچه اغلب شهروندان در ناوگان حمل و نقل عمومی سعی کردند از ماسک و دستکش به منظور رعایت اصول بهداشتی استفاده کنند، اما وجود حجم بالایی از مسافران، آن هم در نخستین روز شروع کاری سازمانها و ارگانها که بختک کرونا هنوز در جامعه جولان میداد، این نگرانی را بیش از پیش پررنگ کرد که با ادامه این وضع، قطعا شرایط جامعه مخاطره آمیزتر خواهد شد و در آن روز، زمانی این نگرانیها بیشتر و رسانهایتر شد که تصاویر و ویدیوهای تراکم زیاد جمعیتی در ناوگانهای حمل و نقل عمومی و قفل بودن برخی از بزرگراهها در فضای مجازی دست به دست میچرخید.در نیمههای دوم فروردین ماه بود که زمزمههای اجرای مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی و آغاز فعالیتهای سازمانها و ارگانها با تصویب قانون حضور دو سوم کارمندان در محیط کار و همچنین اصناف کم خطر به گوش رسید.پس از آن در تاریخ ۲۳ فروردین ماه، این طرح اجرایی شد؛ به طوری که تمام سازمانها و مشاغل کم خطر و مورد تأیید در تمامی استانها و صرفا سازمانهای دولتی و بخشی از شرکتهای خصوصی در پایتخت آغاز به کار کردند و بر اساس این طرح، تصویب شد که صاحبان مشاغل کم خطر در تهران از روز ۳۰ فروردین مجاز هستند که کرکرههای مغازههای خود را بالا ببرند و مثل گذشته به کسب و کار خود بپردازند.
البته نکته حائز اهمیت این است که تمامی این موارد, مشروط بر رعایت موازین و اصول بهداشتی وضع شده از سوی ستاد مقابله با کروناست. با این وجود، علیرغم اینکه مسئولان شهری در رسانههای مختلف سعی در تبلیغ اجرای فاصله گذاری هوشمند، افزایش ناوگان اتوبوسرانی و آموزش و رعایت شیوه نامههای بهداشتی کردند، امّا کافی است در این روزها از مسیر مترو راهی یکی از ایستگاههای اتوبوسهای تندروی پرتردد پایتخت شوی؛ اتوبوسهایی که به گفته مسئولان ذیربط، هر یک از آنها حجم کمی از مسافران را جا به جا میکنند و برای آنها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است که از آن جمله میتوان به نشانه گذاری با علامتهای ضربدر زرد رنگ روی برخی از صندلیهای اتوبوسهای تندرو به منظور فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد.امّا واقعیت امر این است که همه این تصاویر در نگاه اوّل مفید و زیبا هستند، امّا در عمل که به آن توجه میکنی متوجه میشوی که خبری از آن سناریوی به ظاهر بهداشتی برای مقابله با این ویروسی که زمان و مکان نمیشناسد، نیست. به طور مثال؛ در هر یک از ایستگاههای اتوبوسهای تندرو، بار ترافیکی افراد به ویژه آقایان به حدی سنگین است که فقط به دنبال سوار شدن در اتوبوس هستند و علیرغم اینکه در بدو ورود سعی در رعایت فاصله اجتماعی میکنند، امّا خستگی کار و طولانی بودن مسیرهای رسیدن به مقصد به حدی است که این فاصلهها را میشکند تا جایی که اغلب افراد نه تنها به راحتی روی صندلیهای نشانه گذاری شده مینشینند، بلکه درب ورودی اتوبوسهای تندرو نیز شاهد افرادی است که به فاصلههای بسیار کمی از یکدیگر ایستاده و میلههای اتوبوس را محکم چسبیدهاند و در این میان نه راننده و نه مسافران دیگر، هیچ گونه واکنش اعتراض آمیزی به این موضوع نشان نمیدهند و واقعیت امر هم این است که حق با مسافران است، چرا که نداشتن خودرو شخصی و اجبار در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و انتظار و تردد در مسیرهای طولانی برای رسیدن به مقصد، آنها را مجبور به انجام این کار میکند، چرا که با وجود حذف اجرای طرح ترافیک در کلانشهرها به منظور استفاده بیشتر شهروندان از خودروهای شخصی خود و تسهیل در عبور و مرور برای کاهش شیوع کرونا، باید واقع بینانه به این مسئله توجه کرد که آیا همه افراد توان خرید اتومبیل در چنین شرایطی که بحران اقتصادی گریبان جامعه را گرفته است، دارند؟!
نداشتن اتومبیل و عدم توان خرید آن، حکایت غریب این روزهای اغلب شهروندان به ویژه جوانانی است که در غبار بحرانهای اقتصادی جامعه همچنان ایستاده و تلاش میکنند تا شاید با اندک درآمدشان، زندگی خود را سرِ پا نگه دارند، اما درد این زخم زمانی بیشتر میشود که تمامی آنها در پاسخ به پرسش " آیا توان خرید اتومبیل را دارند ؟! " گفتند: خریدن خودرو در این شرایط، رویای صادقهای بیش نیست.حامد یکی از کارمندان جوانی است که در این خصوص گفت: "قبلِ کرونا، فاتحه ماشین خریدنو خوندیمو حلواشم خوردیم. آخه منِ کارمندِ ساده خیلی هنر کنم پول کرایه رفت و آمدمو در بیارم، چه برسه به اینکه بخوام ماشین بخرم. الان قیمت پرایدی که هیشکی نگاش نمیکرد داره سه رقمی میشه. من چطور میتونم با حقوقی که به دو تومن نمیرسه یه پراید حتی مدل پایین بخرم؟! به خاطر همین مجبورم هر روز توی این وضعیت با اتوبوس و مترو برم وُ بیام. "در سال ۹۸، حداقل حقوق کارگران، یک میلیون و۵۱۷ هزار تومان بوده است که این رقم با احتساب افزایش ۲۱درصدی، در سال ۹۹ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافت که تسهیلات و مزایایی چون بن خواروبار ۴۰۰ هزار تومانی، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی و پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومانی نیز به آن اضافه شد که بر این مبنا، حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۰ روزه، ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۴۲ تومان و حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۱روزه، ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۵۰ تومان است.حالا با یک نگاه اجمالی قصد داریم به این موضوع بپردازیم که با وجود افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران، یک کارگر جوان ساده بدون فرزند با حقوق یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومانی و با وجود داشتن مزایایی چون بن خواروبار ۴۰۰ هزار تومانی و حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی که حداقل دستمزد او در یک ماه را تشکیل میدهد در این آشفته بازار اقتصادی، توان مالی خرید کدام یک از خودروهای داخلی زیر را دارد؟! البته این محاسبه صرفا مشروط بر این است که بازار خودرو در تمامی این مدت ثابت بماند و هیچ گونه تغییری در بازار خودرو به وجود نیاید و در این میان، بنیه اقتصادی این فرد هم به گونهای باشد که توان پس انداز داشته باشد.
نام خودرو | قیمت(تومان) |
پراید ۱۱۱
|
۶۸ میلیون تومان
|
پراید ۱۵۱ (وانت)
|
۷۰ میلیون تومان
|
تیبا |
۷۶ میلیون تومان
|
تیبا ۲
|
۸۷ میلیون تومان
|
ساینا |
۸۳ میلیون تومان
|
کوییک دنده ای |
۹۴ میلیون تومان
|
پژو ۲۰۶ ساده
|
۱۲۶ میلیون تومان
|
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹
|
۱۴۲ میلیون تومان
|
پژو ۲۰۷ دندهای
|
۱۶۵ میلیون تومان
|
کد مطلب: 211844