قرارداد جدید با اسپانسر تيم ملي
تفاوت اساسي فدراسیونفوتبالايران/عكس
ايسنا , 24 آبان 1392 ساعت 13:48
گروه ورزشي: در روزهایی که تیمهای راه یافته به جام جهانی 2014، یک به یک از پیراهنهایشان در بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا رونمایی میکنند، فدراسیون فوتبال ایران هم قرارداد جدیدی را با اسپانسرش به امضاء رسانده تا از قافله عقب نماند.
روزشمار آغاز جامجهانی عدد 208 را نشان میدهد و در این فاصله، تیمهایی که تاکنون به جامجهانی راه یافتهاند برنامههای خود را برای حضور هر چه آبرومندتر پیش میبرند. یکی از نکات مهمی که در چنین رویدادهای مهم ورزشی همواره مورد توجه تیمهای صعود کرده قرار میگیرد، "لباس" تیمهاست؛ لباسی که قرار است نقش "پرچم" کشورها را ایفا کند و این پیراهنها نمادی باشد از هر کشور اما این بار هم غیرقابل انتظار نیست که مثل اکثر اوقات لباس تیم ملی ایران در جامجهانی نتواند "بزرگی" ایران را نمایندگی کند.
با این حال اتفاقی که در چند روز گذشته برای تیم ملی افتاده مطمئنا در فوتبال دنیا یک مورد شگفتانگیز است. جدا از کیفیت لباسهای اسپانسر تیم ملی که در چند ماه اخیر همیشه مورد بحث بوده و حتی کارلوس کیروش هم با اعتراض به جنس این لباسها مدعی شده بود که این پیراهنها در تولیدیهای منیریه تهران تولید میشوند، سفر رییس فدراسیون فوتبال ایران به آلمان برای امضای قرارداد با این شرکت نه چندان مطرح از آن دست اتفاقاتی است که مطمئنا تنها در فوتبال ایران رخ میدهد.
اگر واقعا فدراسیون فوتبال به این اعتقاد رسیده که شرکت آلاشپورت میتواند اسپانسر خوبی برای تیم ملی ایران در جامجهانی باشد- که این جای بحث فراوانی دارد- بهتر است این سوال از علی کفاشیان پرسیده شود که آیا شایسته رییس فدراسیون فوتبال ایران است که برای امضای قرارداد به آلمان سفر کند و در دفتر این شرکت با نماینده آلاشپورت قرار داد امضا کند؟ بهتر نبود کفاشیان با احترام گذاشتن به عرف رایج فوتبال دنیا، رنج سفر را بر دوش رییس این شرکت میگذاشت تا قراردادی در شأن فوتبال ایران در دفتر رییس فدراسیون بسته میشد؟ آیا صرف تهیه البسه و دادن چند هدیه به هواداران تیم ملی بدون اینکه پولی در قبال تبلیغ این شرکت به فدراسیون فوتبال داده شود، کافی است؟
به هر حال در شرایطی که تیمهای مختلف راهیافته به جام جهانی این روزها لباسهای خود را با برگزاری مراسم Kit Launch رونمایی میکنند، سفر کفاشیان به آلمان و حضور در ساختمانی که به نظر میرسد متعلق به این شرکت است قطعا دون شأن تیمی است که توانسته به جامجهانی صعود کند. حتما هواداران فوتبال ایران به یاد دارند که پس از صعود تیم ملی به جام جهانی 2006 اسپانسر آن زمان تیم ملی چگونه با برگزاری مراسمی در حد عرف فوتبال روز دنیا از پیراهن تیم ملی رونمایی کرد.
حضور در جام جهانی ظرفیت بزرگی برای فوتبال ایران به وجود آورده اما با توجه به اتفاقاتی از این دست به نظر میرسد فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته از این ظرفیت عظیم برای کسب در آمد و بالا بردن وجهه خود در سطح بینالملل استفاده کند. روزهای باقی مانده تا جام جهانی به سرعت در حال گذر است. اگر فدراسیون فوتبال نتواند از شرایطی که به سود فوتبال ایران به خاطر حضور در جام جهانی به دست آمده، استفاده کند بعد از پایان رقابتها تنها چیزی که برای فوتبال ایران باقی میماند "یک خاطره بد" است؛ خاطراتی که انگار قرار نیست هیچ وقت برای ورزش ایران درس عبرت شود.
رونمایی از پیراهن تیم ملی آلمان
رونمایی از پیراهن تیم آرژانتین
عکس یادگاری با پیراهنی که معلوم نیست لباس چه تیمی است
رونمایی از پیراهن تیم ملی اسپانیا
کد مطلب: 21303