گروه اقتصادی: این روزها اختلاف نظر مسئولین در اعلام قیمتهای جدید خودرو، عدم نظارت کافی بر بازار و جولان قیمتهای کاذب شرایط را برای مصرف کنندگان خودرو سخت کرده است.
تا ساختارهای غلط اصلاح نشود آش همین آش و کاسه همین کاسه است
علیرضا کریمی، در روزنامه آفتاب یزد نوشت: اگر می خواهید بدانید بازار عجیب و غریب خودرو در کشورما دست چه کسانی است لازم است به پارکینگ هایی در مرکز شهر رجوع کنید که ظاهر اسفناکی دارند و به اصطلاح مخروبه اند اما داخل شان پر است از انوعخ خودروهای صفرکیلومتری که خاک دارند می خورند. داستان ساده و سر راست است؛ این پارکینگ ها متعلق به از ما بهتران است لیکن به جای آنکه داخل شان محل پارک خودروی مدیران و مجموعه نهاد مربوطه باشد تغییر کاربری داده شده و توسط این پارکینگ ها به نوعی برای بازار خودرو تعیین و تکلیف می شود.
بنده برحسب اتفاق هفته گذشته داخل یکی از این پارکینگ ها شدم.گوش تا گوش پر بود از خودروهای صفرکیلومتر داخلی و گرانقیمت خارجی.از همین خودروهایی که تقریبا روزی دو الی سه میلیون روی قیمت اش می رود.یعنی صاحب این خودروها، این روزها خیلی راحت پا روپای خود انداخته ولی هر ساعت بر روی سرمایه اش می رود و به ریش من وشما می خندد. نکته اینجاست که نباید به دنبال آدرس غلط رفت؛همه ماجرا در جاده مخصوص تهران – کرج خلاصه نمی شود،در همین مرکز تهران است که برخی تصمیم می گیرند امروز پراید 90 میلیون تومان شود و روز بعد 100 میلیون.
سوال بسیاری این است: آیا دولت نمی تواند کاری کند؟ کلاه دولت دیگر برای آن کسانی که باید حساب ببرند و نمی برند پشم ندارد.به نوعی زورشان از دولت بیشتر است و بدون نظارت تصمیم می گیرند و اعمال می کنند. به نظر می رسد تا ساختارهای غلط اصلاح نشود و برخی از آن ها حتی از بین نرود آش همین آش و کاسه همین کاسه است.شک نباید کرد با این وضعیت سال دیگر همین موقع باید افسوس پراید 100 میلیون تومانی را بخوریم.همین حالا هم اگر جایی بگوییم پراید 5میلیونی را به خاطر داریم گویی 99 سال سن داریم اما خیر.مگر چند سال گذشته ؟ضمنا فراموش نکنیم این افزایش های قیمت فقط به خودرو خلاصه نخواهد شد .گرانی پساکرونایی است و حتما سفره ها را کوچکتر و کوچکتر می کند!
چه کسانی بر طبل گرانی خودرو میکوبند؟
از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم، نوشت: در طول روزهای اخیر اخبار مختلفی از افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی آن هم با مصوبه دولت به گوش می رسد همین امر بازار راکد و خاموش خودرو را بیدار کرده و شایعه در آن داغ شده است. برخی دلالان از افزایش قیمت بالای ۴۰ درصد خودروها صحبت می کنند و با التهاب در بازار در تلاش برای فروش خودروهای خود آن هم با قیمت های بالا هستند اما باید گفت این شایعه ها بیشتر در فضای مجازی رونق دارد و در عمل خرید و فروش همچنان در بازار خودرو راکد است.
البته اعلام قیمت های جدید خودرو آن هم در هفته آینده باعث شد تا نقل قول هایی مختلفی مبنی بر فروش ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومانی پراید در بازار مطرح شود اما فروشندگان خودرو این قیمت ها را کاذب می دانند و معتقدند پراید در خوشبینانه ترین حالت با قیمت ۷۳ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد. به اعتقاد فروشندگان خودرو این روزها بازار دلال بازی رونق بسیاری دارد به نحوی که هر کس از شرایط بی ثبات بازار و عدم نظارت استفاده کرده و با اعلام نرخ های کاذب فضا را پرالتهاب تر می کنند.
جالب اینجاست در نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر صنعت هم اعلام شده تصمیم درباره اصلاح قیمت ها مشروط به تضمین عواملی همچون جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، توجه به زنجیره تأمین، انجام تعهدات، افزایش خدمات پس از فروش، لزوم داخلی سازی و کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت از ناحیه خودروسازان باشد. چراکه ابزار نظارتی لازم برای تحقق عوامل مشروط به اصلاح قیمت احصاء نشده که بدون آن صرفا زمینه افزایش پی در پی قیمت خودرو فراهم خواهد شد. شرط و شروط سازمان بازرسی برای وزارت صنعت در اصلاح قیمت خودرو نشان از آن دارد که هنوز ابزار کافی برای مدیریت افزایش قیمت ها در بازار خودرو وجود ندارد و باید با یک مکانیزیم خاص نسبت به اصلاح قیمت ها تلاش کرد.
البته هنوز میان سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمتهای جدید اختلاف نظر وجود دارد زیرا خودروسازان به هیچ عنوان تن به دستورالعمل شورای رقابت نمی دهند و معتقدند در طول این سال ها قیمت گذاری خودرو توسط این شورا ضرر و زیان آنها را بیشتر کرده و کارشناسی نیست اما از طرف دیگر شورای رقابت اعلام قیمت های جدید آن هم بدون توفق با این بخش را غیر قانونی می داند و می گوید نباید تمام ضرر و زیان خودروسازان در دستور العمل قیمت گذاری لحاظ شود چراکه بخشی از این ضرر و زیان برای فعالیت غیر تولیدی خودروسازان است.
در مجموع اختلاف نظر مسئولین در اعلام قیمت های جدید خودرو، عدم نظارت کافی بر بازار و جولان قیمت های کاذب شرایط را برای مصرف کنندگان خودرو سخت کرده که همین نشان می دهد باید وزارت صنعت در رابطه با این موضوع تصمیم کارشناسی و منطقی را اتخاذ و مانع دلال بازی در بازار خرید و فروش خودرو شود.
گفتنی اینکه، این در حالیست که رییسجمهور که این روزها سخنرانی های طولانی دارد، هیچ اشارهای به وضعیت تورمی کشور ندارد و یا با ارائه آمار و ارقامی، به سادگی از آن میگذرد و وزیران اقتصادی و صمت نیز روزه سکوت گرفتهاند!
فیلمی حیرت انگیز درباره پراید | پراید ۹۰ میلیونی و ...
مقایسههای جالب و حیرت انگیز محمدرضا یزدانپرست مجری تلویزیون از قیمت آخرین پیکانی که به موزه رفت و حداقل حقوق سال ۸۴، پراید ۴۱ میلیونی و حداقل حقوق سال ۹۷ و امروز که پراید مرزهای ۸۰ و ۹۰ میلیون را هم دارد درمینورد ...آخر کیلویی چند؟ اجرای اصحاب کهف که حدود ۳۰۰سال در غار بودند، دیگر برای ما قصه نیست، تجربه و خاطره شده است!
...