به گزارش ایسنا، بر اساس تازهترین آمار و گزارش های منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Cirium بالغ بر دو سوم هواپیماهای مسافربری فعال در ناوگان هوایی های مختلف در سراسر جهان تحت تاثیر شیوع گسترده و بحران پاندمی کرونا زمینگیر شده است.البته به نظر میرسد که با کاهش تدریجی محدودیتهای تردد از سوی دولت کشورهای مختلف، صنعت هوایی بار دیگر احیا شده و تعداد بیشتری پرواز به مقاصد مختلف در حال انجام است. طبق تحلیل و بررسی های کارشناسان و تحلیلگران این موسسه به نقل از وب سایت simpleflying، تعداد هواپیماهای فعال و عملیاتی در هفته ۲۷ آوریل لغایت ۴ مه ۲۰۲۰، ۶ درصد افزایش یافته است.همزمان با شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا بسیاری از دولت های مختلف در سراسر جهان به بستن مرزهای هوایی و اعلام قرنطینه و اعمال محدودیت های جدی و سخت گیرانه برای تردد شهروندان روی آوردند تا بتوانند بدین ترتیب به قطع زنجیره انتقال و انتشار این بیماری کشنده بپردازند.
با تشدید بحران پاندمی کرونا در کشورهای مختلف جهان، بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گستردهای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکتهای هواپیمایی ضرر و زیان های مالی گستردهای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.همه این مسائل موجب شده که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برجهای دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیب های این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود به گونهای که انتظار میرود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاینها را به خود اختصاص دهد.کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) و سازمان حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) نیز پیشتر با انتشار گزارش های مفصل، در خصوص ضرر و زیان های مالی گسترده شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.