دریافت لینک صفحه با کد QR
بازار در انتظار دو مدل تازه؛
رانا با دو مدل لوکس و هاچ بک خواهد آمد
اقتصاد ایران آنلاین , 26 آبان 1392 ساعت 9:51
گروه اقتصادي: بعد از این که تیبا را با جمال یک خودروی هاچ بک دیدیم، به نظر می رسد در مورد رانای تازه نفس هم باید منتظر اتفاقات جدیدی باشیم.
حضور رقبای متعدد کره ای و چینی در بخش خودروهای هاچ بک و نیاز بازار به محصولات جدید، باعث شده پروژه تولید رانای هاچ بک در ایران خودرو کلید بخورد. البته این تمام ماجرا نیست و برادر لوکس و صندوقدار این خودرو هم برای عرضه به بازار لحظه شماری می کند. اگر همه چیز روال منطقی خود را طی کند و وعده ها عملی شود نیمه نخست سال بعد این دو تازه وارد پایشان به خیابان ها باز خواهد شد.
این دو مدل چه ویژگیهایی دارند؟
نمونه هاچ بک رانا درواقع اتاق جدیدی است روی پلتفرم این خودرو که البته اشتراکاتی با نمونه سدان در ناحیه جلوی آن دارد. اما قسمت عقب با حفظ تناسبات با استایل کلی، برای عرضه نمونه هاچ بک طراحی شده است. به گفته مسئولان ایران خودرو، بازخوردهای دریافت شده از بازار در مورد خودروهای هاچ بک، مهندسان این شرکت را به طراحی محصولی جدید با ویژگی های خودروهای اسپرت هاچ بک از جمله سپر عقب جدید، اسپویلر و رینگ اسپرت واداشته است. در مورد بخش فنی این رانای کوچک هم باید گفت که درحال حاضر از موتور ۱۶۰۰سی سی در رانای صندوقدار اس?فاده می شود که داخلی سازی شدن آن و خودکفایی کامل در تولید، موجب شد در رانای هاچ بک هم وظیفه تولید نیرو را برعهده بگیرد. از سوی دیگر استفاده از موتور ملی یا سری EF در این خودروی ملی درحال پیگیری است که البته تا قطعی شدن استفاده از آن، همان پیشرانه قبلی در نوع هاچ بک تعبیه خواهد شد.
در کنار برادر هاچ بک رانا، قرار است نمونه لوکس و پرامکانات این سدان هم از خط تولید خارج شود. این تازه وارد را احتمالا با تریم مشکی خواهیم دید که استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس کرده و در مقایسه با مدل معمولی تجهیزات به روزتری دا?د. در این خودرو، ایمنی بالای سرنشینان و عابران پیاده منطبق با استاندارد های اروپایی در طراحی و تولید لحاظ شده است. ضمن این که علاوه بر دارا بودن کیسه هوای راننده و سرنشین، به ترمزهای ضدقفل و از نوع دیسکی مجهز شده که امنیت بیشتری را برای راننده و سرنشینان به همراه می آورد. در کنار تمام اینها از مهم ترین ویژگی های رانای لوکس که آن را از نمونه معمولی متمایز می کند، داشتن سنسور هشداردهنده موانع عقب، تجهیز درهای عقب به بلندگوی سیستم صوتی و شیشه بالابر برقی است. همچنین در جلو آمپر و صفحه نمایش داشبورد (MFD) رانا? EX تغییراتی به چشم می خورد و با طرح جدیدی روبه رو خواهیم شد. رانای جدید از موتور TU5 با حجم ۱.۶لیتر نیرو می گیرد که می تواند درنهایت ۱۰۵ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد. ضمن این که این پیشرانه ۱۶سوپاپه بوده و سیستم سوخت رسانی آن برای عملکرد بهتر از نوع تزریق الکترونیکی چندنقطه ای در نظر گرفته شده است.
آنچه باید بدانید
بنابر ادعای مسئولان، پیشرفت در عملیات طراحی و تولید دو پروژه، به صورت همزمان و موازی خواهد بود. همچنین با توجه به شرایط تحریم و محدودیت های بین المللی این امیدواری وجود دارد که تا نیمه نخست سال آینده دو نوع جدید رانا از خط تولید خارج شوند. بد نیست بدانید براساس برنامه ریزی های انجام شده ۳۰درصد تولید رانا در سال آینده به رانای هاچ بک و ۷۰درصد دیگر به رانای صندوقدار اختصاص دارد که البته در صورت استقبال بازار این ترکیب تولید رانا قابل تغییر خواهد بود.
کد مطلب: 21548
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir