گروه اقتصادی: دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: عمده مصرفکنندگان تن ماهی قشر ضعیف، دانشجویان و کارگران هستند که به دنبال افزایش قیمت، قدرت خرید آنها کاهش یافته در نتیجه توان خرید را نخواهند داشت که به دنبال آن فروش واحدهای تولیدی با کاهش جدی روبهرو میشود.
به گزارش ایلنا، محمد میر رضوی در مورد وضعیت بازار کنسرویجات گفت: بر طبق اعلام سازمان حمایت مبنی بر عدم افزایش قیمت کنسرویجات در ماه مبارک رمضان، ما این ابلاغیه را به تمام واحدهای تولیدی خود اعلام کردیم، اما آنچه مسلم است این است که صرفا با دستور نمیتوان قیمتها را کنترل کرد. زیرا تهیه کنسرو وابسته به قیمت اقلام به کار رفته مانند: بستهبندی، قوطی و شیشه است که در همه اینها افزایش قیمت چشمگیری داشتهایم. همچنین قیمت مواد اولیه مانند حبوبات و روغن نیز افزایش داشته است.وی افزود: توجه داشته باشید که موادی مانند روغن در این صنعت نقش مهمی را ایفا میکند و اگر ذخایر شرکتهای تولیدی به اتمام برسد معلوم نیست که چه اتفاقی رخ خواهد داد. ممکن است بتوان مصرف روغن مورد نیاز خانوار را کنترل و تامین کرد، اما این مسئله در مورد صنعت امکانپذیر نیست. زیرا برخی از واحدهای صنعتی ماهانه نزدیک به 500 تن مصرف روغن دارند که این میزان در سال بیش از 6000 تن خواهد بود. این مسئله در حالی بود که برای واردات روغن، ارز در اختیار واحدهای تولیدی قرار میگرفت در صورتی که در حال حاضر این مسئله نیز مورد ابهام است.میررضوی تاکید کرد: این مسئله در تولید کنسرو ماهی تشدید میشود زیرا ماهی کنسروی با ارز آزاد وارد کشور میشود که با توجه به روند صعودی ارز، در حال حاضر امکان واردات ماهی را نداریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در تولید نداریم، گفت: توجه شود که این مشکل در زمان فعلی وجود ندارد اما اگر به آن توجهی نشود بسیاری از واحدهای تولیدی آینده روشنی نخواهند داشت.دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به انعکاس مشکلات به سازمانهای ذیربط گفت: ما مشکلات خود را به سازمانهای ذیربط اعلام کردیم و امیدواریم بتوانند راهحلی برای این مسئله پیدا کنند.میررضوی با اشاره به قیمت ماهی در بازار گفت: توجه شود که از هر ماهی فقط سه کنسرو میتوان تهیه کرد و زمانی که قیمت آن در بازار کیلویی 30 تا 35 هزار تومان باشد، با محاسبههای سایر موارد دخیل در تولید کنسرو، قیمت آن بسیار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که عمده مصرفکنندگان تن ماهی قشر ضعیف، دانشجویان و کارگران هستند که به دنبال افزایش قیمت، قدرت خرید آنها کاهش یافته در نتیجه توان خرید را نخواهند داشت که به دنبال آن فروش واحدهای تولیدی با کاهش جدی روبهرو میشود.وی با بیان اینکه هیچ واحد تولیدی مایل به افزایش قیمت کالاهای خود نیست، گفت: همه واحدهای تولیدی به این مسئله اذعان دارند که افزایش قیمت مصادف با کاهش فروش آنها خواهد بود در نتیجه واحدهای تولیدی علاقهای به افزایش قیمت ندارند تا بتوانند بازارهای خود را حفظ کنند.دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در خصوص پیشبینی میزان افزایش قیمت نیز گفت: با توجه به شرایط حاکم، از جمله افزایش دستمزد مواد اولیه و بستهبندی پیشبینی افزایش قیمت حداقل 20 درصدی را برای کنسرویجات در نظر داریم.