به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ - ۱۵:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۲۱۸۳۴۸

عجایب ویروس 5 گرمی در جهان

گروه علمی: جهان این روزها ماجراهای متفاوت و عجیبی را تجربه می کند. ویروس خبرساز این روزها تقریباً تمام اخبار جهان را به خود اختصاص داده است.
عجایب ویروس 5 گرمی در جهان
 ویروسی که از ماهیت خودش گرفته تا رفتار دولت‌ها، کمپانی‌ها و مردم دربرابر آن بهت، حیرت و تأمل به دنبال دارد. حالا که از خبر تولد این بیماری همه‌گیر در جهان چند ماهی گذشته است شاید بد نباشد بعضی اتفاقات عجیب، جالب و دردناک را مرور کنیم تا یادمان نرود، روزگاری بر جهان ما چه گذشت با کرونا. این گزارش به برخی ماجراهای جالب و عجیب دنیا پرداخته آن هم درست در روزهایی که در مشت کروناست و در عطش یافتن واکسن و داروی این بیماری.  

دشمن پنج گرمی جهان
یک ویروس جهانگرد تقریباً تمام شهرها و کشورهای دنیا را زیر پا گذاشته است. دانشمندان می‌گویند وزن تمام ویروس های کرونای موجود در جهان مجموعاً چیزی حدود فقط 5 گرم است. حالا این 5 گرم جان و سلامتی 7 میلیارد و 798 میلیون نفر جمعیت جهان را به چالش کشیده طوری که گویی جهانِ کرونا قوی و بزرگتر از جهان ماست. کارشناسان بهداشت و سلامت همچنین دولتمردان حالا که تیغ کرونا تیزتر از توان نظام سلامت جهانی است، معتقدند سبک زندگی بشر باید تغییر کند تا در این جنگ تنازع و بقای کرونایی بتوان جان سالم به در برد. باید: همزیستی مسالمت آمیز با ویروس کرونا را یاد بگیریم، فعلا تا پیدا کردن واکسن و داروی مخصوص این بیماری این بهترین راه موجود است. اکنون همین ویروس مرمروز خود یکی از عجایب دنیای ما به شمار می رود.

پلیس ها کرونا شدند
هند این روزهای کرونایی کم خبرساز نشده است. شبه قاره پرجمعیتی که اگر در کنترل کرونا موفق عمل نکند، فاجعه انسانی رقم می خورد. به همین دلیل دولت  جدی و سخت گیرانه وارد میدان شد. پلیس هند در پاسخ به بی توجهی اجتماعی آن هم پس از توصیه و تذکر مکرر، متوسل به خشونت و ضرب و شتم افرادی شد که قرنطینه را می شکستند. عکس و ویدئوی این برخورد وایرال یا  از پربازنشرهای مجازی جهان شد. هندوستانی ها کمی بعد محتواهایی تلطیف کننده در فضای مجازی منتشر کردند تا تصویرهای خشن قبلی را کمرنگ و برای مردم فرهنگسازی کنند. ماسک هایی بزرگ دوخته، به دهان فیل ها بسته و در معابر عمومی پر تردد به حرکت درآوردند تا مردم به استفاده از ماسک تشویق شوند. پلیس ها هم هیبت جالبی به خود گرفتند. پلیس ها کلاهی به شکل ویروس کرونا گذاشته و به رانندگانی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، نزدیک می شوند و هشدار می دهد: «کرونا همین قدر به شما نزدیک است».

مواد ضدعفونی کننده بخورید!
این روزها بدون شک در حافظه تاریخ به عنوان روزهایی با توصیه های عجیب و غریب برخی دولتمردان هم ثبت می شود. درست مثل تجویز تزریق ژل ضدعفونی و مصرف مواد ضدعفونی توسط ترامپ، رئیس جمهور آمریکا. ترامپ پیش از آن هم به مردم گفته بود اگر ماسک نیست، ماسک های یکبار مصرف را ضدعفونی و دوباره استفاده کنند. تجویزهای عجیب او پیش از آنکه برخی دچار کرونا شوند آنها را راهی بیمارستان یا گورستان کرد. اتفاق خبرساز دیگر هم اینکه پس از آنکه آمریکایی‌ها در فرودگاه بانکوک، پای هواپیما محموله 200 هزار ماسک 3M راهی برلین را دوباره خریده و به کشور خود فرستادند، آلمان این کشور را به راهزنی در روز روشن متهم کرد.

تردد جنسیتی تا زوج و فرد
تجویز دمنوش و بخور گیاهی توسط رئیس جمهور دو کشور قاره آفریقا هم کم خبرساز نشد. در کلمبیا و بولیوی هم تصمیم جالبی گرفته شد. طرح تردد زوج و فرد شهروندان بر مبنای شماره کارت ملّی شان. پاناما هم تردد جنسیتی را انتخاب کرد. 3 روز از هفته مردان و 3 روز دیگر فقط خانم ها اجازه حضور و تردد در جامعه داشتند. ویروس کرونا جنسیت ندارد. روی تمام گروه‌های سنی اثر می گذارد. باید دید دلیل این تصمیم چه بوده است؟ اظهارات عجیب «محمد مهفود» وزیر امنیت اندونزی هم که ویروس کرونا را با بانوان مقایسه کرده بود، برایش دردسرساز شد. او گفته بود: «کرونا مثل زن انسان است، ابتدا سعی می‌کنید او را کنترل کنید اما پس از مدتی متوجه می شوید چنین کاری ممکن نیست. یاد می‌گیرید که با رفتارهایش کنار بیایید و به زندگی ادامه دهید».

مجلس وارد میدان شد
در برزیل هم رئیس جمهور این کشور گفته بود کرونا را باور ندارد، بدون ماسک و دستکش در مجامع عمومی حاضر می شد و با طرفداران خود دست می داد. انکار و بی احتیاطی او تا جایی پیش رفت که مجلس این کشور به رئیس جمهور اخطار داد باید مدارک نتیجه منفی بودن تست کرونای خود را ارائه کند.

حکم تیر و جنگ ستارگان
در فیلیپین وضع قوانین کنترل کننده کرونا جدی پیش رفت و به اقدام نظامی کشیده شد. رئیس جمهور فیلیپین حکم و اجازه تیراندازی به پلیس این کشور داد تا هر کسی که قرنطینه را نادیده بگیرد و پا به خیابان بگذارد را هدف قرار دهند. حتی یک شهروند فیلیپینی به همین دلیل جان خود را از دست داد. جوانان این کشور هم با پوشیدن لباس شخصیت های فیلم جنگ ستارگان در مانیل مردم را به ماندن در خانه دعوت می کنند.

ماسک و کلمه کرونا ممنوع!
اوضاع ترکمنستان هم در برابر ویروس کرونا کم جالب نبود. ترکمنستان ورود کرونا به کشور خود را به هیچ وجه قبول نمی کرد تا جایی که در این کشور به کار بردن کلمه کرونا و استفاده از ماسک ممنوع شد. هرکس در محافل عمومی درباره این ویروس بحث یا ماسک استفاده کند بازداشت می‌شود.

کار در مزرعه؛ مرگ کرونا!
رئیس جمهور بلاروس هم اظهارنظرهای خاص خود را داشت که بازتاب خبری متعددی در جهان پیدا کرد. نظراتی تعجب برانگیز؛ او با اینکه خود اهل مصرف نوشیدنی الکلی نبود، مصرف نوشیدنی الکلی و رفتن به سونا را به مردم کشورش توصیه کرد. مجامع ورزشی و عمومی در این کشور تعطیل نبود و درست در روزهایی که ژاپن به دلیل کرونا از میزبانی المپیک 2020 محروم ماند، عکس هایی از ورزشگاه‌های بلاروس منتشر شد که مردم بدون رعایت فاصله اجتماعی و ماسک در حال تماشای بازی هستند. رئیس جمهور این کشور در دفاع از تصمیم گفته بود: «ایستاده مردن بهتر از زندگی روی زانوست.» همچنین ادعا کرده بود کار سخت روی تراکتور و مزرعه کرونا را درمان خواهد کرد. او بارها تاکید کرد فقط نباید ترسید.

مد کرونایی هم آمد!
جمله ای هست که می گوید: «صنعت مد حتی از مرگ هم پول در می آورد» درست در روزهایی که کرونا اقتصاد جهانی را آسیب پذیر کرد. آمار بیکاران در کشورهای جهان به دنبال محدودیت های کرونایی بیشتر شد. تجمع های عمومی، برگزاری مراسم های مختلف و فعالیت مراکز خرید محدود شد هم فعالان صنعت مد دست به کار شدند. با طراحی ماسک، شیلد و دستکش های متنوع تجملّی حتی کرونا را هم در صنعت و به عبارت بهتر دنیای مد استخدام کردند. ماسک هایی که معمولاً به بهانه منحصر بفرد بودن، تهیه شدن از پوست خزندگان و دست دوز بودن و استریل شدن در پیشرفته ترین دستگاه های ضدعفونی کننده با قیمت بالا عرضه شدند. جالب تر اینکه تعدادی مدل با تبلیغ ماسک ها کسب درآمد کردند و این اقلام خریدار هم داشت. قیمت برخی ماسک ها نجومی بود چون روی آن با سنگ و جواهرات زینتی گران قیمت و قطعات نقره و مس تزئین شده بود. تعدادی ماسک هم با طراحی متنوع، استفاده از گل روبانی و حریر، پارچه، تور و ساتن برای عروس و دامادها تولید و تبلیغ شد.

بنز، آئودی و کرونا
کرونا به نامواره و لوگوی برخی  کمپانی و برندهای تجاری هم سرایت کرده است. کمپانی هایی که سعی کرده اند به دنبال مسؤولیت اجتماعی، مردم را به رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشت و درمان دعوت کنند. طراحان گرافیک با یک تغییر ساده و کوچک سعی کرده اند، برند را تغییر دهند تا توجه ها را به خود جلب کنند. برای مثال برند آئودی که زنجیره ای از 4 حلقه گرد است در این ایام با یک ترفند ساده گرافیکی اما پرمحتوا خبرساز و اثرگذار شده. ساده و با چند کلیک، زنجیره چهار دایره شکسته و از هم جدا شده اند. جمله ای در قالب شعار سلامت این کمپانی پایین لوگو دیده می شود: «فاصله را رعایت کنید» این اتفاق با جداسازی ستاره سه پر بنز، تغییر گرافیکی در لوگوی بی. ام. و و چند کمپانی اقتصادی و صنعتی معروف دیگر دنیا هم دیده می شود.

ماسک کلاغی، صد سال بعد
عکس هایی از خلاقیت و ماسک های عجیب مردم هم برخورد جهان با یک بیماری همه گیر در اوج قدرت بشر در صنایع بهداشت، درمان و پوشاک را ثبت می کند. سال ها بعد کسی با مرور این عکس ها، تصاویر جالبی از پاندمی کرونایی در ذهنش ثبت خواهد شد. چهره مردی که صورتش را در بطری آب فرو برده، مرد فروشنده ای که ماسکی خلاقانه طراحی کرده تا مشتری متوجه حرفش و قیمت کالا شود. کودکانی که با شیلد محافظ صورت، پا گذاشتن به این جهان را درک می کنند. ماسک های میوه ای و گلدار خانگی. عکس مرد جوانی که ماسکی مشابه سال های طاعون و آنفلوآنزای اسپانیایی شبیه منقار کلاغ به صورت گذاشته هم جالب است و دو پاندمی جهانی با صد سال اختلاف را نشان می دهد.