به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ - ۰۲:۱۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۲۱۸۶۰

کاربران رایتل خسارت می‌گیرند؟

گروه اقتصادي: حدود شش ماه از قطع سرویس تماس‌های تصویری رایتل می‌گذرد و همچنان آینده این سرویس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در این میان مشخص نیست حقوق افرادی که برای خرید سیم کارت رایتل به امید بهره‌مندی از تماس تصویری هزینه کرده‌اند چه می‌شود؟!
کاربران رایتل خسارت می‌گیرند؟
بحث حقوق کاربر و مشتری و رعایت آن نه تنها در اصول تجارت از اهمیتی ویژه برخوردار است بلکه در تعلیمات مذهبی هم مورد توجه قرار گرفته است با این وجود در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات تا کنون خیلی دیده نشده که برای کاربران حقی در نظر گرفته شود. در واقع، گویی رعایت حقوق کاربران در این حوزه به طور کامل به فراموشی سپرده شده یا تنها به یک تعارف لفظی تبدیل شده است چراکه طی سال‌های گذشته چه در مواردی که اینترنت افراد دچار قطعی و اختلال شده، چه زمانی که یک اپراتور به هر دلیل در سرویس دهی به کاربران خود برای دوره‌ای چند ساله دچار مشکل شده و چه زمانی که خدمت ویژه یک اپراتور برای ماه های متمادی قطع شده هیچ حرفی از پرداخت خسارت به کاربران مطرح نیست و هربار به بهانه‌ای از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌شود.

اکنون در ارتباط با کاربران رایتل نیز همین قاعده صدق می‌کند؛ حالا حدود شش ماه از محرومیت جمعیت یک و نیم میلیون نفری مشترکان اپراتور سوم از تماس تصویری می‌گذرد و این در حالی است که تماس تصویری در کنار اینترنت پرسرعت وجوه تمایز سیم کارت های نسل سه به شمار می‌روند و بی شک افراد برای بهره مندی از این موارد بوده که اقدام به خرید سیم کارت های نسل سوم کرده‌اند. با این وجود هیچ صحبتی از سوی بخش قانونگذار مبنی بر پرداخت خسارت به کاربران مطرح نمی‌شود و مدیر عامل این شرکت نیز بر این نکته تاکید دارد که اگر قرار باشد ما به کاربرانمان خسارتی پرداخت کنیم ابتدا باید خودمان از مراجع مربوطه این مبلغ را دریافت کنیم.

اما زمانی به طور غیر رسمی این گونه عنوان می‌شد که بیش از همه مخالفت‌های دبیر شورایعالی فضای مجازی بوده که باعث قطع تماس‌های تصویری شده است. در دوره‌ای نیز این گونه مطرح بود که قطع تماس‌های تصویری به دلیل نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری رخ داده و پس از انتخابات این محدودیت‌ها برطرف خواهد شد اما حالا که تمام این موانع برطرف شده و مدتهاست گفته می شود پیوست فرهنگی رایتل به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده مشخص نیست چرا همچنان اهتمامی جدی برای وصل این سرویس وجود ندارد و تکلیف کاربران در این زمینه مشخص نمی شود. همچنین این مسئله نیز معلوم نیست که آیا ممکن است کاربران مجبور باشند برای همیشه با این سرویس خداحافظی کنند؟ آیا در کل برای محدودیت ایجاد شده هیچ مرجعی موظف به پرداخت خسارت به کاربران نیست؟!

البته ممکن است گاه این گونه عنوان شود که بحث تماس تصویری به عنوان یک بخش جذاب برای ورود به بازار در نظر گرفته شده بود اما براساس تجربه‌ای که در دنیا هم وجود دارد، اغلب مشترکان پس از خرید سیم‌کارت‌های نسل سه چند بار از تماس تصویری استفاده کرده و پس از آن سایر مزیت‌های نسل سوم را بیش از تماس تصویری مورد استفاده قرار می دهند؛ حتی ممکن است این گونه گفته شود که در دنیا کمتر از یک درصد اپراتورها به تماس های تصویری آنها مربوط می‌شود اما با تمام این تفاسیر وقتی سیم کارتی به طریق قانونی و با شرط بهره مندی از تماس تصویری به فروش می‌رسد قطعا این حق خریدار و مشترک سیم کارت است که بابت هزینه‌ای که کرده از این خدمات استفاده کند.
مرجع : ايسنا

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۳:۵۱
من اوایل امسال بخاطر تماس تصویری رایتل ااقدام به خرید سیمکارت دایمی آن کردم ولی حالا که تماس تصویری نداره یعنی کاملا ضرر کردم (172632)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۴:۳۲
اینترنتش هم همینطور هست
خانه ما در منطقه ای قرار داره که سایتشون اعلام کرده تحت پوششه. بعد از خرید بسته اینترنتی اش با سرعت 1024 با سرعتی معادل 23 تا 80 مواجه هستیم. (172673)
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۵:۲۴
دقیقا منم همین مشکل رو دارم اینترنت 1مگابایت گرفتم ولی اصلا فایده نداره تازه H+ هم دیگه سرویس نمیده ...
انتن دهیشم که افتضاحه (172741)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۴:۵۲
تا اسکایپ هست رایتل چرا؟ اونهم با این آنتن دهی خیلی بد و سرعت اینترنتی که فقط به اسم پر سرعت به مردم میفروشن (172700)
اکبر لنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۷:۲۹
داداش من اسکایب و ... فقط در شرایط امکان دسترسی به اینترنت بی سیم خوب هست -برای اینترنت های همراه اول و ایرانسل هم خیلی کند و خیلی هزینه بر است.
برای ایران واقعا باید خوون گریست (172868)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۷:۳۳
من هم رایتل دارم-یک ماه اول خرید تماس تصویری فعال بود ولی چند ماهی هست که قطع شده.انتن دهی ان کاملا مشکل دار میباشد یعنی در خانه در بازه ی فاصله ایه چند سانتی متری انتن ان غیر فعال میگردد.اینترنت ان گران و بی کیفیت است.در حین تماس در صورت کامل بودن انتن صدای شما به طرف مقابل نمیرسد ولی صدای پشت خطی را به صورت بد کیفیت دریافت میکنید.و.... و.... (172873)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۵:۵۸
آنتن دهی معمولیش هم ایراد داره چه برسه به بقیه سرویس هاش در منطقه نبرد شمالی با اینکه چندین بار اطلاع دادیم هنوز آنتن دهی صفر است اگر می دانستم تا این حد بی تفاوت هستند اصلآ سیمکارت رایتل نمی خریدم. (172783)
peyman mokaber
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۲۱:۴۹
خوشا به حال سایر کشورها و حتی کشور های عقب مانده افریقایی و.. عربی و.. که از فناوری های جدید نهایت استفاده را می برند ومانند بعضی از هموطنان متحجر ایرانی صرفا به جنبه منفی مکالمه تصویری نمی اندیشند!!!؟؟ (173102)
خواب الووود
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۲۳:۵۶
ایران و خسارات !!
اگه قراره که ایران خسارت بده که ایران نبود کویت بود (173208)