به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ - ۱۷:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۲۱۸۶۱

موفقیت​دولت‌​در گرو نوآوری،فن‌آوری وبهره‌وری

گروه اقتصادي: وزیر نیرو با تاکید بر این‌که موفقیت دولت‌ها و اثربخشی آن‌ها در گرو سه عامل نوآوری و خلاقیت، فن‌آوری نوین و قابلیت رقابت ناشی از بهره‌وری است، گفت: در حال حاضر مسئله موظف کردن یک عضو هیات علمی در هیات مدیره بخش مربوطه در بخش‌های مختلف صنعت برق در وزارت نیرو بررسی می‌شود.
موفقیت​دولت‌​در گرو نوآوری،فن‌آوری وبهره‌وری
حمید چیت‌چیان در دومین همایش ارتباط صنعت برق و دانشگاه گفت: در حال حاضر 3 اتاق فکر در وزارت نیرو برای بخش‌های برق، آب و اقتصاد آب و برق تشکیل شده و برجسته‌ترین استادها در آن‌ها حضور دارند. از سوی دیگر از اساتید برای حضور در مجامع تصمیم گیری دعوت می‌کنیم. وی تاکید کرد: جوامع شامل جامعه پیشا صنعتی، جامعه صنعتی و جامعه دانش بنیان می‌شوند و عنصر اصلی هر سه جامعه ، دانش است. جوامع برای پایداری باید نوآوری، فن‌آوری نوین و رقابت پذیری داشته باشند.

وزیر نیرو با اشاره به نقش دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه‌ها دارای نقش سنتی، نقش جدید و حضور در سایر کشورها را دارند که در نقش سنتی دانشجویان را برای صنعت تحقیقات در راستای تولید و انباشت دانش آموزش می‌دادند. چیت‌چیان ادامه داد: با توجه به نقش جدید دانشگاه‌ها، این مراکز شروع به تجاری کردن فن‌آوری از طریق واگذاری لیسانس فن‌آوری‌های حاصل از پژوهش‌ها کردند؛ از سوی دیگر دانشگاه‌ها در سایر کشورها دانشجویان را پرورش می دهند که البته این دانشجویان از تکنولوژی بی بهره‌اند.

وی با تاکید بر این‌که خلق ثروت از دانش از طریق تعامل رو به رشد سه محور دانشگاه، صنعت و دولت میسر است، گفت:‌ در دولت‌های بسته، دولت حاکم بر دانشگاه و صنعت است و در دولت‌های باز، سه محور دانشگاه، صنعت و دولت جدای از یکدیگر بوده اما با هم تعامل دارند. وزیر نیرو تصریح کرد:‌ در نوآوری، علم، تکنولوژی، تحقیق وتوسعه، تولید و بازاریابی نقش دارند؛ در جوامع دانش بنیان دانشگاه، صنعت و تولید با هم منطبق شده اشتراکاتی به دست می‌آورند و ما باید در آینده از این الگو پیروی کنیم. چیت‌چیان با اشاره به مدل مارپیچ سه گانه به عنوان بهترین مدل گفت: در این مدل نقش دانشگاه، دولت و صنعت گردش داشته و به هم می‌پیچند که نتیجه پیچش آن‌ها خلق ثروت و خلاقیت است.

وی با اشاره دارایی‌های سه محور دولت، دانشگاه و صنعت گفت:دارایی دانشگاه، منابع انسانی، یافته‌های علمی ، نوآوری ، خلاقیت و تکنولوژی هستند و دارایی دولت منابع مالی، سیاست گذاری‌ها و قوانین و شبکه‌های اطلاعات است. همچنین دارایی صنعت، ‌کالا، پرداخت مالیات، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و شرکت‌های سرمایه داری است. وزیر نیرو با اشاره به گردش‌های بیان شده گفت: سه گردش افراد بین سه محور دانشگاه، دولت و صنعت، گردش اطلاعات و گردش محصولات رخ می‌دهد و شروع مارپیچ سه گانه هنگامی است که سه محور مذکور بخواهند عملکرد محورهای دیگر را غنی‌تر کنند و ارتقا دهند.

دولت باید بپذیرد بخشی از نقش‌ها را دیگران عهده‌دار هستند
چیت‌چیان با تاکید بر این‌که دولت باید بپذیرد بخشی از نقش‌های آن را صنعت و دانشگاه عهده‌دار خواهند بود گفت:‌در مرحله بعد تعاملات دو جانبه به تعاملات سه جانبه تبدیل شوند. پایه جوامع آینده روی دانش است و خلق ثروت حاصل تعامل سه محور دانشگاه، دولت و صنعت هستند. وی با اشاره به لزوم الزامی شدن کار و فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صنعت و اختصاص دو ساعت از 17 ساعت آموزش هر درس به تدریس کارآفرینان و کارشناسان برجسته گفت: انجام فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت، خدمات مشاوره توسط اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای صنعت و تدریس کارشناسان برجسته صنعت در دانشگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد. وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اختصاص یک ترم از دوره تحصیلی کارشناسی به کارآموزی در صنعت گفت: باید کارهایی چون ایجاد و توسعه انجمن‌های علمی با مشارکت نمایندگان صنعت در شوراهای مشورتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و عضویت اعضای هیات علمی در هیات مدیره و حضور آن‌ها در سایر مجامع تصمیم گیری و تصمیم سازی شرکت‌ها و دولت باید پیگیری شود.

کارآموزی دانشجو نباید تزیینی باشد
چیت‌چیان با تاکید بر این‌که نباید کارآموزی دانشجویان تزیینی باشد گفت: باید درمیانه تحصیل بعد ازاتمام درس‌های پایه و قبل از ورود به درس‌های تخصصی کارآموز باید وارد صنعت شود. وی با اشاره به گردش محصولات گفت: حداقل 50 درصد از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری باید در صنعت انجام شود و تفاهم نامه همکاری فعال یین هر شرکت و واحد صنعتی با یک دانشگاه، دانشکده یا واحد آموزش عالی منعقد شود؛ همچنین قراردادهای پژوهشی توسط دانشگاه با تامین مالی صنعت باید انجام شود. وزیر نیرو با اشاره به ایجاد ساختارهای مشترک گفت: انجام پژوهش‌های مشترک، ایجاد کمیته‌های نوآوری و تاسیس مراکز پژوهشی کاربردی با سرمایه‌گذاری دولت و مشارکت صنعت باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به مالکیت معنوی نتیجه پژوهش‌ها، به افزودن امتیاز همکاری با صنعت در ارتقای اساتید بها داده شود.
مرجع : ايسنا