گروه جامعه: رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: ماهانه 277 مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور گزارش میشود که به نوعی شبه قتل محسوب میشود از این رو لازم است قوای سه گانه در این زمینه مشارکت داشته باشند.
دکتر رحمت الله حافظی، امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی فناوریهای نوین در کنترل آلودگیهای محیط زیست که طی امروز و فردا درمحل دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است به SDH به عنوان عوامل محیطی موثر بر سلامت اجتماعی اشاره و با بیان اینکه فقر، بیکاری، گرانی، حوادث ترافیکی، آلودگیهای زیست محیطی و حوادث محیط کار از جمله عوامل موثر سلامت مردم است، گفت: در این راستا بخشی از این عوامل در اختیار وزارت بهداشت بوده و برخی دیگر نیز از اختیارات این وزارتخانه خارج است.
عضو شورای شهر تهران افزود: در واقع تنها یک چهارم عوامل ذکر شده بر عهده وزارت بهداشت و مابقی از عهده آن خارج است؛ بنابراین حل معضل آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی و فرادستی است و یک دستگاه به تنهایی نمیتواند اثرگذار باشد. به گفته حافظی، براساس گزارشهای موجود، طی یک سال گذشته دو هزار و 722 نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کردند و همچنین چهار هزار و 570 نفر نیز به عنوان بیماران تنفسی ناشی از آلودگی هوا بستری شده اند. حافظی اضافه کرد: همچنین گزارشها حاکی از بستری شدن دو هزار و 570 نفر از بیماران قلبی ناشی از آلودگی هوا طی یک سال گذشته است.
وی با اعلام اینکه 70 تا 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتور سیکلت است، گفت: هریک از موتور سیکلتها معادل هشت خودرو با استاندارد یورو 4 آلودگی صوتی و هوایی دارند. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح ترافیک و زوج وفرد در جهت کاهش آلودگی هوا در مرکز شهر، گفت: با این وجود به نظر میرسد که اجرای طرحهایی برای کاهش آلودگی هوایی، قابلیت کنترل آلایندهها را دارا نیست. رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با انتقاد از استاندارد نبودن معاینه فنی خودروها عنوان کرد: ماهانه 277 مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور گزارش میشود که به نوعی شبه قتل محسوب میشود از این رو لازم است قوای سه گانه در این زمینه مشارکت داشته باشند.
وی، مجهز خودروهای دیزلی به فیلتر را از دیگر عوامل آلوده کننده هوا در کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر این خودروها برای کنترل گازهای خروجی باید مجهز به دستگاه کاتالیست باشند و هر سه سال تعویض شوند. از آنجایی که تعویض این دستگاه دو تا سه میلیون تومان هزینه دارد کمتر کسی در این زمینه اقدام میکند. حافظی با اشاره به استاندارد صوتی در زندگی روزمره اظهارکرد: استاندارد صوتی در روز 55 دسی بل و در شب 45 دسی بل است در حالی که میزان صوت در کنار اگزور موتور سیکلتها 92 دسی بل و با دو متر فاصله 85 دسی بل است. وی کاهش آستانه تحمل، بی حوصلگی، خستگی، کاهش قوه ادراک، بی خوابی و کاهش کیفیت زندگی را از عوارض ناشی از آلودگی صوتی و هوایی دانست و افزود: نتایج تحقیقاتی که بر روی گیاهان انجام شد نشان داد که این نوع آلودگیها علاوه بر کاهش کیفی زندگی گیاهان موجب کاهش کمیت و طول عمر آنها شده است.
حافظی، با بیان اینکه نیروگاهها از دیگر عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا به شمار میروند، گفت: سوخت نیروگاههای کرج و جنوب شرق تهران از مازوت است. رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به بیان برخی راهکارها برای کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: در این زمینه لازم است تا خودروهای الکتریکی که آلایندههای کمتری دارند عرضه شود و برای تشویق مردم به استفاده از آن طرح ترافیک را برای این خودروها برداشته شود. وی راه اندازی مجدد شورای عالی محیط زیست را نقطه قوت در این زمینه عنوان و اظهارکرد: این شورا به مدت هفت سال تعطیل بود که امید است با استمرار جلسات این شورا راهکارهای موثری در این زمینه ارائه شود. عضو شورای شهر تهران در خاتمه پیشنهاد کرد که نشستهای این شورا به صورت فراملی برگزار شود چرا که مساله ریزگردها یک مساله فراملی است از این رو با نشستهای مشترک با کشورهای درگیر این معضل، میتوان به راهکارهای مناسب دست یافت.