گروه اقتصادی: بازار لوازم خانگی این روزها به جای افزایش رسمی قیمتها، گرفتار گرانفروشی بسیاری از کسبههاست. طبق مشاهدات میدانی لوازم خانگی از اول سال تاکنون دچار نوسانات قیمتی زیادی شده است به حدی که توان خرید برای بسیاری از این کالاها دیگر وجود ندارد و البته این دغدغه بیشتر به سمت زوجین جوانی رفته که قرار است یک زندگی را با وسایل نو شروع کنند اما نمیتوانند آن را تامین کنند.
کیوان گردان مدیر کل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت معتقد است که در کشور ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه را در صنایع لوازم خانگی کوچک و بزرگ داریم اما اکنون جای سوال دارد که اگر این توان وجود دارد چرا پیشرفتها در این زمینه کم بوده است؟ بسیاری از مسئولان معتقد هستند که لوازم خانگی در داخل کشور تولید میشود اما این تولید چرا همراه با گران شدن ارز پیش میرود؟
دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: در خصوص آخرین وضعیت صادراتی محصولات ایران، گفت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون در صنعت لوازم خانگی در سال توان صادراتی حدود ۲۶۰ میلیون دلار را داریم که ۶۵ درصد محصولات به کشورهای عراق عراق و افغانستان و مابقی به شمال آفریقا، الجزایر، اتحادیه اروپا و ... صادر شده است.
هاشمی با تاکید بر اینکه در کشورمان تصمیم گیریها ثبات لازم سیستماتیک را ندارد، بیان کرد: صادرات لوازم خانگی حلقه نهایی زنجیره تامین مواد اولیه و فروش است. عدم ثبات در تصمیم گیری هاست که باعث بروز مشکلاتی برای تولید کنندگان میشود. او ادامه داد: تصور کنید هم اکنون در حوزه تولید و صادرات مس، فولاد، مواد پتروشیمی و ... تصمیماتی گرفته میشود، اما به یکباره دچار تحریم میشویم که همین تحریم مشکلاتی را ایجاد میکند یا تصور کنید به چین محصولاتی را صادر میکنیم که چین به دلیل توسعه کشورش جلوی واردات را میگیرد.
هاشمی در خصوص راهکارها برای کاهش قیمت لوازم خانگی، گفت: در صنعت لوازم خانگی مانند بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و ... برای کاهش قیمتها نیاز به برابری عرضه و تقاضاست چرا که همه چیز بستگی به آنها دارد. اگر عرضه داشته باشیم تقاضا را پاسخ میدهد. باید عرضه کافی، استمرار تامین و عرضه داشته باشد تا بازار احساس امنیت و آرامش کند. در حال حاضر در کشور شاهد این هستیم که پول ملی ۱۵ درصد رو به کاهش است و با توجه به این کاهش باید به قیمت گذاری توجه کرد. تامین مواد اولیه و اجزا و قطعات الزامات تولید است. باید شرایطی را محیا کنیم که تولید کننده بتواند تولید را افزایش دهد. هاشمی با تاکید بر اینکه زمانی که مواد اولیه در کشور وجود نداشته باشد در نتیجه شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود گفت: فرآیندها باید شفاف شود تا تولیدکننده بتواند با اطمینان روند تولید را ادامه دهد. متاسفانه مقداری در این فرآیند سکته داریم و نرخها در حال تغییر است و قیمتها حال تصمیم گیری نیست.
همچنین معاون سازمان حمایت از مصرف کننده با اشاره به اینکه بعضی شرکتها بعد از عید بدون هماهنگی با سازمان حمایت افزایش قیمت داشتند گفت: ما با ۲۰ الی ۲۵ درصد واحدها به صورت مستمر در ارتباط بودیم به طوری که تا شب عید هماهنگی کامل در ارتباط با بحث افزایش قیمتها داشتیم. منایی افزود: بعد از عید در اوایل اردیبهشت ماه ۸ تا ۹ واحد تولیدی که سهم موثری در بازار داشتند بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت کردند، در حالی که ما مخالفت خودمان را اعلام کرده بودیم. او با اشاره به اینکه افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت را شاهد هستیم گفت: واردات لوازم خانگی از خرداد سال ۹۷ ممنوع شد. در اواخر سال ۹۸ فضاکاملاً رقابتی بود. ممنوعیت واردات در جهت تامین نیاز داخل اقلام پرمصرف است، به طوری که میزان وابستگی به واردات بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در برخی از کالاها گزارش شده است. معاون سازمان حمایت از مصرف کننده با اشاره به اینکه از ابتدای سال طی مکاتبات و گزارشات مستمر به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اعلام شد که در پنج گروه از کالاها شاهد تغییرات قیمت هستیم گفت: ما طبق وظایف سازمانی نمیتوانیم اقدام سلیقهای داشته باشیم لذا ناچاریم رفتار نظارتی و قیمتگذاری خودمان را داشته باشیم.
منایی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی و واحدهای صنفی در توزیع و عرضه به موقع کالا کوتاهی کردند، افزود: متاسفانه این موضوع سبب شد تا بازار دچار عطش شود. با توجه به اینکه بررسی پروندههای مربوط به تخلف گرانفروشی در بازار برعهده سازمانهای مختلف است، در زمان وقوع این تخلف، سازمانها برای رسیدگی به دغدغه مردمی مسائل را بین یکدیگر پاس کاری و از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند. حال باید دید که قبل از ظهور سلطان لوازم خانگی در بازار مسئولان امر برای جلوگیری از عرضه لوازم خانگی با قیمتهای جعلی در بازار چه اقدامی خواهند کرد و سرانجام کدام مسئول و سازمان وظیفه رسیدگی به این موضوع را بر عهده خواهد گرفت.