گروه فرهنگی: سالها پیش وقتی نه تلویزیون و رادیو وجود داشت و نه گوشی موبایلی، صدای گرم نقالان به همراه نقاشیهای قهوهخانهای اجر و قرب زیادی داشتند. حالا اما این هنرهای کهن به لطف مدرنگرایی، به فراموشی سپرده شدهاند، اگرچه هنوز هم هنرمندان فعال در حوزه امید دارند که چراغ هنرهای اصیلی همچون نقاشی قهوهخانهای خاموش نمیشود.
نقاشیهای قهوهخانهای اغلب دارای مضامین ملی و مذهبی هستند و البته بخش مهمی از آنها به روایتهای گوناگونی از واقعه کربلا و حماسهآفرینیهای امام حسین (ع) و یارانش اختصاص دارد. استفاده از رنگهای تند و کشیدن چهرههایی خشن برای سپاه دشمن و بهره گرفتن از رنگهایی آرامشبخش و به تصور کشیدن چهرههایی معصومانه برای سپاه حق، از مهمترین ویژگیهای نقاشیهای قهوهخانهای محسوب میشود.به باور برخی از کارشناسان عرصه هنرهای تجسمی، نقاشان قهوهخانهای و تلاش آنها برای زنده نکه داشتن روایتهای حماسی و مذهبی، باعث بهوجود آمدن دورهی درخشانی در نقاشی مذهبی ایران شد؛ دورهای که با درگذشت هنرمندان بنام این عرصه و ورود هنر به عرصههای مدرن، تا اندازه زیادی افول کرده و به سمت فراموشی میرود.جواد عقیلی، مجموعهدار و نقاش قهوهخانهای اما به آینده خوب نقاشی قهوهخانهای در ایران باور دارد و با اشاره به حضور جوانان در این حوزه، به ایسنا میگوید: به هیچ وجه گمان نمیکنم که هنر نقاشی قهوهخانهای در ایران به پایان برسد و حتی نسبت به چند سال قبل امیدوارمتر شدهام.او ادامه میدهد: به عنوان مثال الان استاد محمدرضا حسینی در این حوزه بسیار فعال هستند، کارهای بسیار خوبی خلق می کنند و کارهایشان بسیار اصیل است. من بیماری آسم دارم و به همین خاطر چند سالی است که دیگر نمیتوانم کار کنم، اما ایشان در گالری من مشغول به کار هستند و کارهای بسیار و زیبا و اصیلی را خلق کردهاند و میکنند. به غیر از ایشان هنرمندان دیگری را نیز میشناسم که به نقاشی قهوهخانهای علاقهممند هستند و در این حوزه کار میکنند. عقیلی با تاکید بر اینکه به آینده نقاشی قهوهخانهای امیدوار است، اظهار میکند: باید این نکته را نیز در نظر داشت که اخیرا در نقاشی قهوهخانهای ابتکار ایجاد شده است و برخی آن را با خط تلفیق میکنند و در واقع میتوان گفت که امروزیتر شده است. به هر حال امیدوارم که این چراغ خاموش نشود.