واردات چرا ممنوع شد؟
حدود ۲ سال قبل وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخل، واردات لوازمخانگی را ممنوع کرد تا هم مانع خروج ارز از کشور شود و هم به نوعی تولیدات داخلی بتوانند بازار را در اختیار بگیرند و حتی بتوانند حجم صادرات را نیز افزایش دهند. چندی پیش منصور عالیپور، نایب رییس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای عنوان کرد: واردات لوازمخانگی به صفر رسیده و تولیدکنندگان ایرانی تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار میکنند، اما فعلا نیاز بازار داخل بیشتر از تولیدات است. آذرماه سال گذشته بود که زرندی معاون برنامه ریزی وزیر صمت خبر از برنامه ریزی ویژه این وزارتخانه در این بخش داد و ابراز امیدواری کرده بود که در این صنعت سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد، اما در این میان یکی از مشکلاتی اصلی که به گفته معاون وزیر صمت وجود دارد، نیاز به سرمایه در گردش سالانه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی است. در حالی که طی دو سال اخیر با خروج برندهای خارجی، مسوولان وزارت صمت از این صنعت حمایت کردند که در تمام این مدت بازار لوازمخانگی روی آرامش را به خود ندیده است و از نظر قیمت روزهای آشفتهای را پشت سر گذاشته است و طی این مدت همواره شاهد افزایش قیمت بوده است. حتی در ابتدای امسال تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بدون مصوبه سازمان حمایت افزایش دادند که پس مدتی سازمان حمایت به این افزایش قیمت رسمیت بخشید و رسما افزایش ۲۵ درصدی قیمتها را اعلام و تولیدکنندگان را موظف به ثبت اطلاعات قیمت در سامانه ۱۲۴ کرد.
کاهش ۴۰ درصدی تقاضا در بازار
افزایش قیمتها که از سال قبل تقاضا در بازار لوازمخانگی را کاهش داده بود، همچنان ادامه دارد؛ به طوری که بنا به گفته رییس جدید اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی، با افزایش قیمتها حداقل ۴۰ درصد تقاضا در بازار لوازمخانگی با کاهش مواجه شده است. اکبر پازوکی در توضیح این موضوع عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت در بازار لوازمخانگی، قدرت خرید کاهش یافته و تقاضا کم شده است. به اعتقاد او، در واحدهای صنفی کالا موجود است، اما به دلیل قیمتهای بالا خریدار کمتر مراجعه میکند. با توجه به ممنوعیت واردات، باید با تولید داخل جایگزین شود و اگر این کار صورت نگیرد، به ناچار واحدها از جای دیگر کالای خود را تامین میکنند.
اگر تولید کافی و رقابت وجود داشته باشد هم قیمت کاهش مییابد و هم همانند دو سال قبل، شرکتها با طرحهای مختلف کالا را ارائه میکنند.پازوکی یادآور شد: دو سال قبل با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی یک فروشگاه ۳۰ متری لوازمخانگی پر از کالا میشد، اما اکنون این مبلغ به یک میلیارد تومان افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: قیمت ماشین لباسشویی داخلی به ۱۰ میلیون رسیده و هیچ فردی درباره این افزایش از تولیدکنندگان سوال نمیکند.
درخواست وزارت صنعت از تولیدکنندگان لوازمخانگی
وضعیت نابهسامان قیمتها در بازار لوازمخانگی به حدی رسیده که وزارت صمت ناچار شد در این باره دستور ویژه صادر کند و طرح ویژه عرضه مستقیم لوازمخانگی برای زوجهای جوان را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهد. در این خصوص سرپرست معاونت بازرگانی داخلی اعلام کرد: تمامی شرکتهای تولیدکننده لوازمخانگی که توانایی حضور در طرح «تولید و تحویل لوازمخانگی ارزانقیمت» را دارند، میتوانند در این طرح مشارکت کنند.به گفته محمدرضا کلامی، در این طرح مشارکت از تمامی تولیدکنندگانی که قادر باشند تمام یا بخشی از ۵ قلم کالای پرمصرف اعلامی را تامین کنند، دعوت به عمل میآید. وی در توضیح این مطلب افزود: ممکن است برخی تولید کنندگان بتوانند هر ۵ قلم کالا را در قالب این طرح تولید کنند و برخی دیگر برای تولید چند قلم کالا یا حتی یک قلم از این مجموعه اعلام آمادگی کنند. کلامی با تاکید بر اینکه پیش از این نیز ستاد تنظیم بازار از تمامی تولیدکنندگانی که قابلیت مشارکت در این طرح را دارند، دعوت به عمل آورده بود، اضافه کرد: در هر دو حالت ستاد تنظیم بازار از مشارکت واحدهای تولیدی استقبال میکند. دبیر ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه تا کنون دو تولیدکننده داخلی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردهاند، گفت: ستاد تنظیم بازار برای اجرایی شدن مشارکت سایر تولیدکنندگان، در انتظار اعلام کتبی واحدهای تولیدی است. وی با اشاره به اینکه در این بستههای حمایتی ۵ قلم کالای اصلی مورد نیاز هر خانوار شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی تدارک دیده شده است، تصریح کرد: باز هم تاکید میکنم حتی اگر تولیدکنندهای یک قلم از این اقلام را میتواند در قالب این طرح تأمین کند، قادر به مشارکت در این طرح خواهد بود. کلامی متذکر شد: طبق برنامهریزی صورت گرفته، بسته لوازمخانگی شامل ۵ قلم کالای اعلام شده برای گروههای هدف، قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان را داراست.