گروه جامعه: مرداد هم از نیمه گذشت و کرونا همچنان باقی است! از زمان حضورش تا به اکنون زندگی مردم را با چالش ها و پیچ و خمهایی همراه کرده که یکی از چالش های چشمگیر آن در بحث آموزش و پرورش و شیوه آموزش از حضوری به غیرحضوری بود.به گزارش ایسنا، هر ساله با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید ولولهای در شهر و مغازه و کوچه و بازار برپا بود که شهر را در حال و هوای مهر فرو میبرد؛ کودکانی که با شوق و اشتیاق همراه پدر و مادر خود از مغازهای به مغازهای دیگر میرفتند و خندههایشان جان دوبارهای بود بر پیکر خسته مردم شهر.والدین هر ساله در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، در گیر و دار دل مشغولیهای روزانه خود، با شوق و اشتیاق به دنبال ثبت نام کودکان، تهیه لوازم التحریر و تهیه لباس فرم مدارس و .... کودکانشان را برای حضور در راهی سرنوشت ساز آماده میکردند.امسال اما کرونا بازگشایی مدارس را در پیچ و خمی قرار داده که شور و اشتیاق والدین از حضور فرزندانشان در مدرسه را با چاشنی ترس و استرس همراه کرده است.مرداد هم از نیمه گذشت و کرونا همچنان باقی است از زمان حضورش تا به اکنون زندگی مردم را با تغییرات و پیچ و خمهایی همراه کرده که یکی از تغییرات چشمگیر آن در بحث آموزش و پرورش تغییر شیوه آموزش از حضوری به غیرحضوری بود.از همان اوایل شیوع ویروس کرونا یکی از اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا تعطیلی مدارس و خالی شدن کلاسهای درس بود و خیلی سریع برنامه شاد جای خود را به آموزش حضوری داد، برنامهای که به دلیل نبود زیرساختهای لازم از همان ابتدا داد اکثر والدین و دانشآموزان را درآورد.یکی از والدین میگوید: سال تحصیلی گذشته سال سخت و پرپیچ و خمی بود، دخترم کلاس اول ابتدایی بود و هنوز در الف و ب یادگیری بود که کرونا با آمدنش مدارس را تعطیل کرد و دخترم پایههای یادگیریش را از همان ابتدا با چالشی سخت شروع کرد.ادامه داد: از آنجایی که دبستانیها به نسبت دانشآموزان دوره متوسطه درک کمتری از کرونا و آموزش مجازی دارند، سال تحصیلی گذشته واقعا سال سختی هم برای ما و هم برای دخترم بود و به رغم تلاشهایمان نتوانستیم آنچنان که شاید و باید در ادامه درسهایش یاریش کنیم.
او از اشتیاق و ترسش نسبت به حضور فرزندنش در مدرسه در سال تحصیلی پیش رو میگوید: هرچند که گفته شده است مدارس از 15 شهریور بازگشایی میشود اما نمیدانم بابت این موضوع باید خوشحال بود یا ناراحت یا مضطرب؟ادامه میدهد: از آنجایی که سامانه شاد نقش آنچنانی در آموزش و یادگیری دانشآموزان نداشت و بلکه هزینه اضافی را برای خانوادهها نیز به دنبال داشت به نظرم هیچ گزینهای بهتر از حضور دانشآموزان در سر کلاسهای درس برای یادگیری نیست؛ اما از یک طرف دیگر هم حضور دخترم در مدرسه و اینکه هنوز در دنیای کودکانه خود درکی از بیماری کرونا ندارد تمام ذهنم را به خود درگیر کرده است.یکی دیگر از والدین میگوید: چه ما بخواهیم چه نخواهیم حضور دانشآموزان در مدرسه بنا بر ابلاغ وزارت آموزش و پرورش است و نمیتوان از آن سرباز زد، اما بهتر است تا قبل از بازگشایی مدارس جزئیات بیشتری از نحوه حضور دانشآموزان و رعایت پروتکلهای بهداشتی لازم در خصوص مقابله با این ویروس ارائه شود تا والدین بتوانند فرزندان خود را برای حضور در مدرسه در سال تحصیلی جدید آماده کنند.پدر یکی از والدین میگوید: بازگشایی مدارس آن هم در شرایط حاد اکنون کار سهل و سادهای نیست و هرگونه سهلانگاری و بیاحتیاطی میتواند جان دانشآموزان را به خطر بیندازد.وی ادامه میدهد: هرچند که سال تحصیلی گذشته و تغییر شیوه آموزش از حضوری به غیرحضوری و نبود زیرساختهای لازم تحصیل فرزندان را با مشکل مواجه ساخت اما اکنون و در زمان حاضر بهترین گزینه برای ادامه تحصیل دانشآموزان آموزش آنلاین و غیرحضوری است؛ هرچند هیچگاه آموزش آنلاین جای آموزش حضوری در مدارس را نخواهد گرفت اما حداقل میتوان از سلامت فرزندانمان آسوده خاطر بود.خواهر یکی از دانشآموزان نیز میگوید: فرض کنیم که کرونا قرار است حالا حالاها از بین نرود که چه؟ باید بلاخره به حضورش البته با رعایت موارد بهداشتی عادت کنیم.او میگوید: متاسفانه سال گذشته وجود آموزش غیرحضوری هیچ کمکی به تحصیل دانشآموزان نکرد و تنها هزینه اضافی و کسلی دانشآموزان را به همراه داشت، بهتر است موارد لازم در خصوص مقابله با کرونا را به دانشآموزان آموزش داده شود.
یکی از معلمان ابتدایی استان نیز میگوید: برای یک معلم هیچ تصویری تلختر از دیدن تصویر صندلیهای خالی کلاس درس نیست.ادامه میدهد: اگر یک درصد هم امکان شدت ویروس کرونا در فصل پاییز وجود داشته باشد بازگشایی مدارس میتواند برای سلامت دانشآموزان نگران کننده باشد، زیرا به رغم انجام همه تمهیدات یک دانشآموز نمیتواند در دنیای کودکی خود تصوری از این ویروس داشته باشد و چندین ساعت را با ماسک و دستکش در مدرسه به سر ببرد.وی ادامه میدهد: حال که کرونا فرصت آموزش غیر حضوری و آنلاین را فراهم کرده است، بهتر است در شرایط حال حاضر به فکر ایجاد بسترها و زیرساختهای لازم برای تقویت سامانههای غیرحضوری و ارتقای کیفیت آنان باشیم تا دانشآموزان با خیالی راحت و بدون هیچ دغدغهای به تحصیل بپردازند.یکی از معلمان دوره متوسطه اول نیز در این باره میگوید: من به عنوان یک معلم استرس زیادی برای شروع کلاسها دارم، نمیدانم تدریس در کلاس آن هم با حضور کرونا چگونه خواهد بود و دانشآموزان چگونه با آن کنار خواهند آمد.وی ادامه داد: بهترین راه این است که تا زمان ارائه واکسن کرونا بر روی گزینه آموزش غیرحضوری و تقویت زیرساختهای متناسب با این شیوه از آموزش تمرکز کنیم تا هم سلامت جسمی دانشآموزان و هم آینده تحصیلی آنان را فراهم کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به ابلاغ شیوه نامه بازگشایی مدارس، با بیان اینکه سال تحصیلی جدید از 15 شهریور آغاز می شود، گفت: مبنای عمل ما شیوه نامه ابلاغی است .
رشید قربانی، از حضور ناظر پروژه مهر وزارتی در استان به منظور رصد و بررسی اقدامات و ارزیابی فعالیتهای انجام شده در راستای آمادگی مدارس برای بازگشایی در هفته جاری خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه ابلاغی با حضور ناظرین وزارتی و بر اساس محورهای ابلاغی، کلیه فعالیتهای استان، شهرستانها و مناطق و مدارس مورد بررسی قرار میگیرد .قربانی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه بازگشایی مدارس از طریق وزارت، این شیوه نامه را مبنای عمل واحدهای اداری و آموزشی برای آغاز سال تحصیلی جدید عنوان کرد و افزود: نشست گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق تابعه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به منظور بررسی نحوه اجرای شیوهنامه و هماهنگی برنامهها تشکیل شد .مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه اولین نشست ستاد استانی اجرایی نمودن شیوه نامه ابلاغی روز پنجشنبه ۲۳ مرداد برگزار شد، تصریح کرد: در همین راستا، فرمی به منظور تهیه اطلس و میزان دسترسی دانش آموزان به آموزشها تدوین و مقرر گردیده تا پایان وقت روز یکشنبه از طریق شهرستانها و مناطق تکمیل و بعد از جمعبندی به استان ارسال شود .
وی وضعیت استان در ثبت سفارش کتابهای درسی دانش آموزان را مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به رتبه سوم کشوری استان کردستان در عملکرد ثبت سفارش، بر ارسال کتابهای درسی به مدارس بر اساس برنامه زمانبندی ابلاغی و توزیع به موقع کتابهای درسی در بین دانش آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد .
قربانی هم چنین وضعیت استان کردستان در ثبت نام دانش آموزان را نیز مطلوب دانست و خواستار تسریع در ثبت نام دانش آموزان ورودی ( پایههای اول ابتدایی، هفتم و دهم ) شد و گفت: ثبت نام دانش آموزان میان پایه نیز باید تا پایان مرداد ماه به اتمام برسد .وی شبکه سازی و توجیه عوامل اجرایی و آموزشی مدارس و فرهنگیان برای اجرایی شدن اقدامات را ضروری دانست و از مدیران و روسا خواست ضمن تعامل مستمر با مدیران مدارس و برگزاری جلسات، نسبت به توجیه مجموعه اقدام و پیامهای لازم به فرهنگیان منتقل شود. مدیر کل آموزش و پرورش کردستان ساماندهی نیروی انسانی و سازماندهی معلمان با لحاظ شرایط سفید را تا پایان مرداد ماه از دیگر اقدامات شهرستانها و مناطق عنوان کرد و گفت: باید بر اساس شیوه نامه ابلاغی، کلاس بندی مدارس صورت گرفته و ابلاغ نیروی انسانی صادر شود .وی از برگزاری دوره آموزش مجازی ۴۸ ساعته تولید محتوا برای فرهنگیان استان خبر داد و اظهار داشت: همچنین دوره آموزشی ۲۴ ساعته ( ۶ ساعت برای مدیران و ۱۸ ساعت برای معلمان ) قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برگزار می شود .قربانی تمهید مقدمات برای بازگشایی مدارس، ضدعفونی و گندزدایی مدارس را از دیگر اقدامات لازم عنوان کرد و گفت: از محل اعتبار اختصاص یافته به مدارس، اقلام بهداشتی تامین و مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی عوامل اجرایی و آموزشی مدارس باید تمام وقت در مدارس حضور داشته باشند، تاکید کرد: معلمان نیز بر اساس برنامه هفتگی و درسی باید در مدارس حاضر باشند. وی آموزش مجازی دانشآموزان در بستر شاد را یکیدیگر از برنامههای استان بر شمرد و با تاکید بر ضرورت آمادگی مدیران مدارس و معلمان برای آموزش های مجازی و تولید محتوا ، گفت: با همکاری شرکت مخابرات و اداره کل فناوری ارتباطات کلیه مدارس به شبکه ملی اطلاعات متصل و به خط تلفن و اینترنت مجهز میشود و برای تعدادی از روستاهایی که امکان اتصال وجود ندارد بستههای آموزشی، آموزشهای تلویزیونی و ... پیش بینی شده است .
رشید قربانی از انتخاب ناظرین پروژه مهر برای هر شهرستان خبر داد و گفت: در طی هفته جاری با حضور ناظرین استانی، اقدامات شهرستانها و مناطق و مدارس مورد ارزیابی قرار گرفته و در سطح شهرستان نیز افرادی که به عنوان معین مدارس انتخاب شدهاند باید فعالیتهای مدارس را رصد و پایش و چالش ها را شناسایی و برای حل آنها راه کار مناسبی ارائه نمایند .قربانی با تاکید بر ضرورت اجرای کامل شیوهنامه ابلاغی بازگشایی و پیشبینی وضعیتهای سفید، زرد و قرمز، گفت: باید بر اساس برنامههای پیشبینی شده کلیه اقدامات آموزشی، پرورشی و فرهنگی و همچنین فعالیتهای تربیت بدنی و سلامت پیگیری شود. وی با بیان اخذ وجه به صورت اجبار در مدارس دولتی عادی ممنوع است، از مدیران مدارس خواست با رعایت موضوع و داشتن سعه صدر در راستای تکریم مراجعین و رسیدگی به امور ارباب رجوع اهتمام نموده و موجبات رضایتمندی اولیای گرامی را کسب نمایند .
قربانی یکی از وظایف شهرستانها و مناطق و مدارس را آسیب شناسی برنامههای آموزشی اسفند تا خرداد 99 عنوان کرد و گفت: باید با انجام این اقدام، نقاط قوت و ضعف شناسایی و برای سال تحصیلی جدید برنامهریزی لازم صورت گیرد .وی از شورای آموزش و پرورش به عنوان بازوی توانا نام برد و عنوان کرد: قبل از آغاز سال تحصیلی ضمن برگزاری جلسات شورا، از ظرفیت و پتانسیل شورا به منظور پیشبرد امور استفاده شود .مدیر کل آموزش و پرورش کردستان هم چنین از مدیران مدارس خواست بر اساس وضعیت سه گانه سفید، زرد و قرمز نسبت به تدوین برنامه هفتگی و تصویب آن در شورای مدرسه تاکید و از مدارس خواست برنامههای تدوین شده را به دانش آموزان به خانوادهها اطلاع رسانی نمایند. وی از برگزاری مانور بازگشایی مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی در مدارس خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگیهای صورت گرفته مانور بازگشایی به منظور بررسی میزان آمادگی مدارس برای بازگشایی ۵ شهریور ۹۹ در استان برگزار می شود .رشید قربانی در پایان با بیان اینکه بر اساس شیوهنامه ابلاغی کارگروهی در سه سطح استان، شهرستان و مدرسه به منظور پیگیری اقدامات برای بازگشایی مدارس تشکیل می شود، از مدیران و روسای آموزش و پرورش و مدیران مدارس خواست بر اساس شیوهنامه ، نسبت به تشکیل کارگروه و اجرایی نمودن شرح وظایف اقدام نمایند .