گروه اقتصادي: رویترز بهنقل از یک مقام آگاه ایران اعلام کرد در پی توافق هستهای اخیر و لغو تحریمها بر صنعت هواپیمایی ایران این کشور در نظر دارد ۲۵۰ تا ۴۰۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کند.
به گزارش رویترز، در حالی که وزرای خارجه کشورهای مختلف در اوایل ماه جاری میلادی در ژنو برای رسیدن به توافق هستهای در مورد برنامه هستهای ایران در تلاش بودند، مسافران شرکت ملی هواپیمایی ایران در نقطهای دیگر با مشکلی دیگر مواجه بودند. زمانی که هواپیمای بوئینگ 747 هواپیمایی هما پکن را بهمقصد تهران ترک کرد، خدمه ایرانی پرواز هشداری از جانب کابین خلبان دریافت کردند مبنی بر اینکه یکی از 4 موتور هواپیما آتش گرفته است. خلبان موتور را خاموش کرد، سیستم مقابله با حریق را فعال کرد و مجدداً به فرودگاه پکن بازگشت.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی اتفاقات هوایی اوییشن هرالد، این حادثه که در روز 8 نوامبر [17 آبان ماه] اتفاق افتاد و اقدامات انجامشده برای حل و فصل آن، اهمیت نیاز به اقدامی اساسی برای تداوم پروازهای هواپیمایی ملی ایران پس از سالها تحریم و چالشها در زمینه تأمین قطعات را خاطرنشان ساخت. بهگفته منابع مطلع، سالهاست هواپیماهایی نظیر این بوئینگ قدیمی از طریق خرید قطعات یدکی از بازار سیاه، جاگذاری قطعات هواپیماهای دیگر یا بازتولید قطعات در داخل کشور، همچنان در ناوگان هوایی ایران حفظ شدهاند.
اکنون و بهدنبال توافق هستهای هفته گذشته، تهران اجازه خواهد یافت تا خریدهای محدودی در زمینه قطعات هواپیما و انجام تعمیرات انجام دهد. مشکل عمدهای که ایران با آن مواجه است آن است که بهدلیل قدیمی بودن هواپیماهای مورد استفاده، قطعات یدکی این هواپیماها بهآسانی یافت نمیشود. هواپیمای بوئینگ مدل 747-100 اولین بار در سال 1966 وارد خط تولید بوئینگ شد و این شرکت از سال 1982 به اینسو، تولید این مدل را متوقف کرده است.
تحلیلگران معتقدند، در صورت برداشته نشدن کل تحریمها، این میزان لغو محدودیتها برای ایجاد تفاوتی قابل توجه در سوددهی شرکتهای هواپیماساز و قطعهساز جهانی کافی نیست اما تجدید روابط تجاری قدیمی میتواند گامهایی اولیه در فرآیندی باشد که بسته به روند دیپلماسی، بازاری را که 10 سال بود بلوکه شده بود مجدداً احیا کند.
ایران پیشتر اشاره کرده است که اگر روابط اقتصادی بهصورت کامل بازیابی شود، کاهش تحریمها میتواند بهمنزله کاشتن بذر حضور آینده در بازار خرید هواپیما باشد. البته این موضوع بستگی به نتیجه مذاکرات مفصل آینده بین ایران و غرب دارد. یک مقام ارشد ایرانی دراینباره گفت: «با توجه به توافق اخیر ژنو، من امیدوارم ما بتوانیم قطعات را نه از دلالان بهقیمتی بالاتر بلکه بهصورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنیم». وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما در انتظار زمانی هستیم که تحریمها برداشته شوند و بتوانیم 250 تا 400 هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کنیم». در عین حال سخنگوی شرکت ایرباس دراینباره گفت: «پیش از اینکه بتوانیم هرگونه ارزیابی تجاریای انجام دهیم، ما ابتدا باید بهتفصیل در مورد تغییرات احتمالی در وضعیت حقوقی کسب اطلاع کنیم».
توضيح بهارنيوز: اعداد 250 تا 400 هواپيما آن هم براي ناوگاني كه مجموعه هواپيمايي فعلياش بين 150 تا 200 هواپيما است، كاملا اغراق آميز به نظر ميرسد و شايد به همين دليل باشد كه مقام مذكور خواستار عدم درج نامش شده تا به عنوان مرد سال اغراقگويي و آمارسازي لقب نگيرد!