بازارنفت در انتظارازسرگیری پروازهای بین المللی
30 شهريور 1399 ساعت 13:45
گروه اقتصادی: مصرف سوخت جت همچنان بیشترین بخش آسیب دیده بازار جهانی نفت است زیرا مسافران در پی شیوع پاندمی و محدودیتهای سفر، از سفرهای هوایی اجتناب می کنند.به گزارش ایسنا، مشکلات خاص بازار جت، حاشیه سود سوختهای تقطیری مانند دیزل را به پایینترین رکورد بیش از یک دهه اخیر رسانده و تقاضای پالایشگاهها برای نفت خام را کاهش داده است.بنابراین احیای پایدار حاشیه سود سوختهای تقطیری و قیمت نفت خام به ازسرگیری گسترده پروازهای مسافری بستگی خواهد داشت. اما احتمال ازسرگیری پروازهای مسافت دور با توجه به افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از بخشهای جهان، در حال حاضر نسبت به چند ماه گذشته کمتر شده است.اوج گیری مصرف سوخت جت و حاشیه سود سوختهای تقطیری و قیمت نفت به یک یا سه مورد بستگی خواهد داشت که شامل عرضه سریع واکسن بیماری کووید ۱۹، روشهای جایگزین کنترل بیماری و رفع محدودیتهای سفر هوایی با یا بدون واکسن هستند.قرنطینه و سایر کنترلهای مقابله با شیوع بیماری عمدتا در سطح ملی و کمتر در سطح قاره ای اتخاذ شده اند و بیشتر از این که روی کالاهای تولید شده اعمال شوند، به مسافرانی که احتمال آلودگی دارند متمرکز هستند.طبق اعلام سازمان هواپیمایی بین المللی (ایکائو)، در سطح جهانی بار هوایی بر اساس معیار تن-کیلومتر در ژوئن تنها ۱۸ درصد کاهش داشت و در مقابل، درآمد پروازهای مسافری بر مبنای کیلومتر ۸۷ درصد سقوط کرد.در بخش پروازهای مسافری، کشورهایی که بازار داخلی بزرگی دارند مانند آمریکا و چین شاهد بهبود قویتر نسبت به کشورهایی مانند انگلیس بوده اند که پروازهای بین المللی بیشتر پروازهایشان را تشکیل می دهند.اکثر کارشناسان هواپیمایی بر مبنای تجربه دوره های قبلی رکود، انتظار دارند سفرهای کاری نسبت به سفرهای تفریحی بهبود بسیار کندی در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده داشته باشد.
کد مطلب: 232552