گروه بین الملل: ابعاد تاثیرات کرونا بر شرکتهای هواپیمایی روشن نیست. هواپیماها زمینگیر شدهاند و خطر بیکاری پرسنل را تهدید میکند. لوفتهانزا از برنامه کاهش شدید پرسنلی خود خبر داده و ایرفرانس-کاالام خواستار کمک مالی بیشتر شده است.خوشبینی برخاسته از آغاز فصل تعطیلات دوام چندانی نداشته است. فصل تعطیلات که به پایان رسید، روشن شد که بحران حاکم بر صنعت هواپیمایی شدیدتر از آنچه بوده که گمان میرفت.شیوع ویروس کرونا از جمله شرکتهای هواپیمایی بزرگ جهان را با چالشی بی سابقه روبهرو ساخته است. در همین رابطه، شرکتهای هواپیمایی ناگزیر به در پیش گرفتن برنامهای صرفهجویانه شدهاند.مدیریت شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا از تغییر برنامه صرفهجویی خود خبر داد. گفته شده است که در اثر بحران کرونا، این شرکت باید بیش از پیشبینیهای گذشته از شمار پرسنلی خود بکاهد.مسئولان لوفتهانزا اعلام کردهاند که تقاضا برای پرواز به طور غیرمنتظرهای کاهش یافته است. آنها اعلام کردهاند که چاره دیگری مگر کاهش هزینه پرسنلی ندارند.پیش از این، لوفتهانزا اعلام کرده بود که ۱۰۰ فروند هواپیما را از چرخه هواپیماهای فعال خود خارج خواهد کرد. اکنون گفته میشود که این شرکت ناگزیر است تعداد هواپیماهای زمینگیر شده خود را به ۱۵۰ فروند افزایش دهد.همزمان اعلام شده است که اجرای پروژههای بزرگی همچون تولید هواپیماهای ایرباس مدل A380 متوقف میشود. این ابرهواپیما برای نقل و انتقال مسافران بیشتری طراحی شده بود. با کاهش شمار متقاضیان پرواز، تولید چنین هواپیماهایی عملا مقرون به صرفه نیست.در اوایل سال جاری، لوفتهانزا شش فروند از این نوع هواپیما را به طور دائمی از چرخه هواپیماهای فعال خود خارج کرد. اکنون گفته میشود هشت فروند دیگر از این نوع هواپیما و همچنین ده فروند هواپیمای ایرباس مدل A340-600 نیز زمینگیر خواهند شد.افزون بر آن، لوفتهانزا گفته است که ۲۰ درصد از کادر مدیریت خود را نیز اخراج خواهد کرد. اکنون سخن از آن میرود که لوفتهانزا تصمیم دارد شمار پرسنل خود را بیش از پیش بینیهای گذشته کاهش دهد. پیش از این گفته میشد که لوفتهانزا تصمیم به اخراج ۲۲۰۰۰ نفر از شاغلین خود دارد.روزنامه اقتصادی "هنلدزبلات" چاپ آلمان نوشته است که حال مدیریت لوفتهانزا تصمیم دارد پنج هزار نفر دیگر نیز به این رقم بیافزاید.مدیریت لوفتهانزا همچنین اعلام کرده است که این شرکت در حال حاضر ماهانه متحمل ۵۰۰ میلیون یورو ضرر میگردد. باید یادآور شد که دولت آلمان برای کمک به لوفتهانزا و مانع شدن از اخراج گسترده پرسنل این شرکت هواپیمایی تا کنون میلیاردها یورو در اختیار این شرکت قرار داده است.
وضعیت دیگر شرکتهای هواپیمایی نیز بسیار بحرانی گزارش شده است. به عنوان نمونه، تداوم شیوع کرونا و تاثیرات ناشی از آن بر صنعت گردشگری و پروازها، شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کاالام را نیز تحت فشار قرار داده است.بنیامین اسمیت، رئيس این شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که کمکهای مالی دولتهای فرانسه و هلند تنها برای کمتر از یک سال کفایت میکند.
ارزیابی این شرکت حکایت از آن دارد که وضعیت پروازها تا سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان در سطح نازل بوده و در سال ۲۰۱۴ به میزان سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.
باید یادآور شد که دولت فرانسه تا کنون هفت میلیارد یورو و دولت هلند نیز سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو وام در اختیار این شرکت هواپیمایی قرار داده است.
سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کاالام اکنون اعلام کرده است که این پول برای جبران زیانهای این شرکت کفایت نمیکند و این شرکت به کمک مالی بیشتری نیاز دارد.