گروه علمی و فناوری: در حالی که در سالهای اخیر، برخی از فعالان صنف IT به نشانه اعتراض به برگزاری ضعیف الکامپ، با تحریم نمایشگاه از حضور در آن خودداری میکردند، اما در الکامپ امسال شاهد آشتی و حضور دوباره برخی شرکتهای بزرگ با الکامپ هستیم.
الکامپ امسال با سالهای اخیر تفاوتهای چشمگیری از نظر تعداد شرکتهای حاضر در نمایشگاه و وسعت نمایشگاه دارد. به طوری که طبق آمارهای رسمی اعلام شده، سال گذشته مساحت نمایشگاه الکامپ 13 هزار متر مربع بود و امسال نزدیک 23 هزار متر مربع است. همچنین گفته شده با حضور 500 شرکت در نمایشگاه نوزدهم، تعداد شرکتهای حاضر در الکامپ امسال نیز نسبت به سال گذشته حدود 2 برابر رشد داشته است.
الکامپ در سالهای اخیر به دلیل اختلاف نظر در تعیین مجری و برگزار کننده نمایشگاه و ضعف نمایشگاه، همواره توسط بخشی از صنف IT به اصلاح تحریم میشد و این عدم حضور سبب کمرنگ شدن الکامپ شده بود. امسال اما گفته شده که اتحاد در الکامپ بیشتر شده است. نشانههای این گفته را نیز میتوان در حضور دوباره برخی شرکتهای بزرگ IT در الکامپ امسال دید. شرکتهایی که سالها تصمیم گرفته بودند در الکامپ شرکت نکنند و میگفتند الکامپ ضعیف سودی به حالشان ندارد.
قاسمی مدیر بازاریابی یکی از این شرکتها است. او می گوید: 9 سال است که در الکامپ شرکت نکردهاند و آخرین حضورشان در الکامپ سال 83 بوده است. این فعال بازار IT که شرکت متبوعش یکی از بزرگترین تامین کنندگان تجهیزات رایانه و لوازم جانبی در بازار ایران است، گفت: بخش عمده تجارت IT در ایران وارداتی است. در 2 سال گذشته واردات کالا سخت شد و تمام شرکتهای IT با این مشکل روبه رو شدند. وی ادامه داد: در نتیجه تجارت IT در ایران خوابید؛ کالا در بازار کم شد و آمار فروش کاهش یافت.
مدیر بازاریابی گروه آواژنگ گفت: اما در 2 ماه گذشته اوضاع بهتر شده است. اکنون فضای IT ایران بازتر شده است و محصولات جدیدتر و متنوعتری در بازار عرضه خواهند شد. علاوه بر حضور دوباره برخی شرکتهای مطرح ایرانی، حضور شرکتهای خارجی همکار شرکتهای ایرانی نیز هر چند اندک، اما بیشتر از سال گذشته به چشم میخورد. بازگشت رونق بازارها چشم اندازی است که امیدهای بسیاری را بوجود آورده و علائم آن را در در بازار آی کشور و نمایشگاه الکامپ میتوان دید.