گروه اقتصادي: عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان :با وجود ابلاغ گشایش السی 30 درصدی توسط دولت برای تولیدکنندگان، متاسفانه تاکنون هیچ بانکی نسبت به این دستورالعمل واکنشی نشان نداده است.
فرهاد بهنيا عنوان کرد: تاکنون هیچ حرکت عملی در خصوص پرداخت تسهیلات به شرکتهای قطعهساز از محل صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است. وي با اشاره به برگزاری همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: هر چند برگزاری همایش بینالمللی صنعت خودرو نتایج مثبتی را برای صنعت خودرو ایران به همراه داشته است اما مسئلهای که در جریان این همایش مورد غفلت قرار گرفت تامین نقدینگی و مشکلات مالی قطعهسازان و خودروسازان است.
وی ضمن اشاره به طرح پرداخت 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای رفع مشکل قطعه سازان گفت: تاکنون هیچ حرکت عملی در خصوص پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است. وی همچنین به تجربه گذشته قطعهسازان در خصوص اختصاص تسهیلات توسط دولت پرداخت و گفت: در دولت دهم نیز بارها تصمیم گرفته شد تا از محل صندوق توسعه ملی تسهیلاتی در اختیار خودروسازان قرار گیرد اما آنقدر شرایط سختگیرانه گذاشتند که هیچ شرکت و واحد تولیدی نتوانست از این تسهیلات استفاده کند.
این کارشناس صنعت قطعه سازی کشور در ادامه به دستور افزایش تیراژ خودرو توسط دولت اشاره کرد و اظهار داشت: گام اول برای افزایش تیراژ در شرکتهای خودروساز و قطعه ساز، تامین نقدینگی لازم است که متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای این موضوع صورت نگرفته است به طوری که امروز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با چالش نقدینگی سنگینی مواجه هستند و این چالش به بنگاههای قطعه سازی نیز سرایت کرده بنابراین درخواست افزایش تیراژ در این شرایط موجود اصلا امکانپذیر نیست.