دبیرکل مجمع ایثارگران:اتفاقاتی را در کشور شاهدیم که هیچ جای دنیا نظیر ندارد
باید به دنبال تنشزدایی با جهان باشیم
سایت جماران , 25 آذر 1399 ساعت 14:46
گروه سیاسی: دبیرکل مجمع ایثارگران معتقد است: «اگر قرار است یک نیروی شاخص نظامی بخواهد به رقابت انتخاباتی بپردازد باید انتظار این را داشته باشد که دیگر از حمایت کلی مردم محروم شود».
جواد امام درخصوص حضور نظامیان در انتخابات رسیاست جمهوری گفت: نظامیانی که نام آنها به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده، همگی در زمانی که شاغل هستند مایل به حضور در عرصه سیاست شدهاند و این مسأله هم به لحاظ قانونی و هم از بابت فرمایشات اکید حضرت امام که نیروهای مسلح نباید در مسائل سیاسی ورود کند، دخالت مستقیم در عرصه سیاست محسوب می شود.وی افزود: بعضا شنیده می شود کسانی که امروز به عنوان کاندیدا مطرح شده اند، در دوران جنگ نیز برای دفاع در جبههها حضور پیدا کرده بودند. باید گفت کسانی که برای دفاع از کشور در دفاع مقدس حضور پیدا می کردند لزوما نظامی نبودند و بخشی هم که جذب نهادهای نظامی شدند یا به صورت یک نظامی حرفهای درآمدند و ادامه دادند یا از نهادهای نظامی خداحافظی کردند و به دستگاههای اجرایی یا سایر نهادهای بخش خصوصی منتقل شدند و عملا نظامی محسوب نمی شوند.
دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: متأسفانه ما اتفاقاتی را در کشور شاهد هستیم که هیچ جای دنیا نظیر ندارد. یعنی با اینکه منع قائل شدند برای حضور نظامیان در عرصه سیاست، اما میبینیم که آنها در حالی که هنوز بر سرکار خود هستند بحثهای انتخاباتی می کنند و فعالیتهای خود را انجام می دهند. مشابه همین افرادی که تاکنون برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کردهاند یا خواهند کرد.
او بیان کرد: از مدتها قبل اعلام شده که نهادهای نظامی قصد ورود به انتخابات دارند؛ این عملا به معنای سوءاستفاده از امکانات شغلی بوده و خلاف قانون است. آقایان در حالی که از کار خود استعفا نداده اند، اعلام کاندیداتوری می کنند و در موعد مقرر نیز رو به ثبتنام می آورند و با هماهنگیها و پشتیبانیهایی که صورت می گیرد تأیید صلاحیت نیز می شوند. حال اگر در انتخابات رأی نیاوردند، مانند آقای رضایی که چندین بار وارد عرصه شده اما رای نیاورده، مجدد لباس نظامی به تن می کنند و به کار سابق خود بازمی گردند.
امام افزود: از طرفی نظامیانی داشتهایم که در دوره ای نماینده مجلس شدهاند اما پس از اتمام مدت نمایندگیشان مجددا لباس نظامی بر تن کردهاند. این به معنای دخالت مستقیم نظامیان در امر سیاست است و عموم این رفتارها نیز از جانب یک جریان سیاسی مشخص اتفاق میافتد. به نظرم تا امروز نظامیان مورد اقبال قرار نگرفتهاند و آنها وقتی در عرصه رقابت قرار میگیرند، خود را در مقابل بخشی از جامعه که آنها را نمیپذیرد قرار می دهند.
دبیرکل مجمع ایثارگران اظهار کرد: در صورتی که جایگاه نظامیان بسیار محترم است و وظیفهای که آنها نسبت به تمامیت ارضی و حفظ امنیت کشور دارند بسیار مهم است. اولین خسارت حضور نظامیان در رقابتهای انتخاباتی این است که آنهایی که از نظر عموم مردم و اقشار گوناگون جامعه مورد احترام و محبوب هستند وقتی پا به عرصه انتخاباتی می گذارند از آنجا که متعلق به یک جریان سیاسی خاص هستند، در مقابل بخش قابل توجهی از جامعه قرار می گیرند. این آفت بسیار بزرگی است. در صورتی که جایگاه نظامیان باید مورد حمایت و ارزش همه مردم باشند.
وی ادامه داد: کسانی که در دوران دفاع مقدس از خودگذشتگی و ایثار کردند مورد احترام همه جامعه است. وقتی بخشهای امنیتی و نظامی ما در اختیار یک جریان سیاسی و در برابر جریان سیاسی دیگر قرار می گیرند، جایگاه و ارزش خود را زیر سوال می برند. متأسفانه پس از جنگ نظامیان و به طور ویژه سپاه وارد بخشهای اقتصادی شدند. ظرفیتی بعد از جنگ آزاد شده بود و قرار بر این بود که وارد عرصه سازندگی شود و همین هم شد. ولی رفته رفته به جایی رسیدیم که سپاه تبدیل به رقیب بخش خصوصی و پیمانکاران آن بخش شد.
امام افزود: در حالی که بعد از جنگ ظرفیتهای خوبی در بخش خصوصی کشور ایجاد شد و شاهد توسعه و دانش خوبی در بخش خصوصی، همچنین ظرفیتهای خوبی در عرصه پیمانکاری کشور بودیم. متأسفانه از وقتی که نیروهای نظامی رقیب بخش خصوصی شدند، این ظرفیتها یا از بین رفت و یا انگیزهها را برای فعالیت بیشتر کاهش داد. به این دلیل که بخش خصوصی عملا قادر به رقابت با نظامیان نبود به تعطیلی کشیده شد. این در حالی است که قرار نبود نیروهای مسلح ما رقیب بخش خصوصی باشد. حتی قرار نبود نیروهای مسلح نقش پیمانکار را ایفا کنند. سپاهی که همه مردم خود را به نوعی مدیون خدمات و ایستادگیهای آنها در دوران دفاع مقدس می دانستند، امروز به عنوان رقیب در صحنه حاضر شده است و اینها آسیب و لطماتی است که به نیروهای مسلح ما وارد می شود.وی گفت: متأسفانه هر چه پیش می رویم این موضوع را نادیده می گیریم که نباید به منافع بخشی از مردم بی توجه باشیم و یا عموم جامعه را در مقابل خود قرار دهیم. نیروی مسلح باید در جایگاه خودش باشد. اگر در جایگاه خودش باشد مردم نیز استقبال خواهند کرد. اگر هم قرار است که آنها وارد عرصه سیاسی شوند باید با لباس و موقعیتهای نظامی خود خداحافظی کنند و با جدیت در عرصه سیاسی قرار گیرند و پلکان رشد و ترقی و تمرین در عرصه سیاسی را شروع کنند و اینگونه نباشد از فرماندهی یک نیرو وارد انتخابات ریاست جمهوری شوند یا از فرماندهی یک قرارگاه کاندیدای ریاست جمهوری شوند. جواد امام بیان کرد: یکی از شرایط کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری این است که فرد باید «رجل سیاسی» باشد در صورتی که نظامیان «رجل نظامی» هستند. تصریح قانون اساسی نیز بر رجال سیاسی بودن افراد است. بنابراین نظامیان در ابتدا باید سیاسی شوند و در حوزه سیاست جایگاهی پیدا کنند. اینگونه رفتارها باعث می شود تا مردم احساس کنند جامعه دارد به سمت بسته شدن بیشتر فضا حرکت می کند.جواد امام گفت: بخشی از مردم نیز چنین می پندارند که جامعه دارد به سوی دوره رضاخان بازمی گردد. حساسیتها و سختیهای ناشی از تبعات چنین اقداماتی متوجه تمام نیروهای مسلح خواهد شد. بنابراین اگر نظامیان فکر می کنند در عرصه سیاست مفید هستند، باید از موقعیت نظامی خود فاصله بگیرند و این گونه نباشد که تمام بوقهای تبلیغاتی، یک قرارگاه را تبلیغ کند با این هدف که فرمانده آن می خواهد در انتخابات آینده حضور پیدا کند.وی بیان کرد: فرمانده یک قرارگاه ممکن است شخصیت خوبی باشد ولی امکاناتی که آن قرارگاه در اختیار دارد متعلق به نیروهای مسلح است نه ایشان، اگر وی می خواهد خود را به تصویر بکشد باید از نیروهای مسلح خارج شود و کار سیاسی را تمرین کند. نباید چنین باشد که شاخصی در نیروهای مسلح کاندیدا شود و یک جریان سیاسی مشخصی هم از او دفاع کند و عملا چنین القاء شود که سپاه در برابر بخشی از جامعه قرار گرفته است.
امام ادامه داد: اگر عدهای فکر می کنند سپاه می تواند مشکلات را حل کند باید گفت بخشی از مسائلی که امروز وجود دارد به نیروهای مسلح بازمیگردد و به گونهای ورود آنها به بخشهای مختلف باعث شده به نوعی خدمات گذشتهشان نیز زیر سوال رود وگرنه ما ظرفیتهای بالقوه و جدی ای داریم. همین برجام یکی از ظرفیتهای موجود است.
او افزود: شاهد بودیم که در دوره آقای احمدی نژاد پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت رفت و قطعنامههای متعددی علیه کشور صادر شد. وضعیت به رفتن پرونده ذیل بند ۷ شورای امنیت هم رسید که اگر ادامه پیدا می کرد اوضاع بسیار برای ایران سختتر میشد. عموم افرادی که در آن دوره مسئولیت داشتند بیارتباط با نظامیان نبودند ولی عملا دیدیم که بعد از روی کار آمدن آقای روحانی، تیم وزارت امور خارجه دولت ایشان توانست با دیپلماسی وضعیت را مهار کند و موفقیتی که برجام رقم زد ما را از خطرات آن مقطع دور کرد. هرچند مخالفین داخلی برجام تلاش کردند این توافق به ثمر ننشیند و بعد از روی کار آمدن ترامپ نیز با رفتارهای غیرمعمول او کار برای ما سختتر شد. راهبرد خروج از این وضعیتها همیشه نظامی نیست. ما باید به دنبال تنشزدایی باشیم. پشتوانه دفاعی و نظامی را باید در جای خود بنگریم و دیپلماسی را نیز باید در جایگاه واقعیاش قرار ببینیم. مدیریت کشور باید با تدبیر و عقلانیت و بهره گیری از همه ظرفیتها باشد.
کد مطلب: 246350