صادق سرافراز *
گروه جامعه: چند سالی است كه آثار زخم، خستگی و فرسودگی بر پیكر نحیفش نمایان است و بار تحریمها، سوار بر ساختار بیمار دولتی آن، بر شانههاي خمیده اش سنگینی ميكند. این روزها پر گشودن برایش سخت و دردناك است اما به همت غیرت و صلابت مردان و زنان غیورش هر چند به كندی اما همچنان در حركت است. از 5 اسفند 1340 كه شر كت هواپیمایی ملی ایران بر عرصه پهناور آسمان بال گشود تا به امروز فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذارده و با مشكلات و نارسائیهاي متعددی دست به گریبان بوده است.
هما همواره تمامی نا ملایمات را به قیمت حفظ آرامش خاطر مسافران و مشتریانش به جان خریده و هرگز دم بر نیاورده است. پس از پیروزی انقلاب، هما همواره مورد تحریمهاي ناجوانمردانه شركتهای سازنده هواپیما بود طی این مدت هما تنها به همت ایثار و فداكاری متخصصین داخلی و كاركنان فرهیخته خود و در سایه توجه به سه مقوله بردباری، ایمنی و تلاش خستگی ناپذیر یك به یك بر مشكلات پیش رو غلبه كرد. طی چند سال گذشته با افزایش فشارهاي بین المللی و اعمال تحریمهاي مضاعف بر كشور، هما هم از این فشارها بی نصیب نماند.
عدم سوخت رسانی به هواپیماهای هما در پروازهای بین المللی، خارج كردن هما از شبكه فروش بین المللی یاتا و عدم تبادلات مالی و بارزگانی این شركت در خارج از كشور بر داستان كهنه عدم واگذاری هواپیما و قطعات یدكی آن افزود، اما با این حال هما هرگز از حركت و پویایی نیفتاد و از خدمات گسترده خود به هموطنانش نكاست. هما بار سنگین تحریم را در حالی تحمل ميكرد كه بی توجهی بعضی از مدیران و فساد اداری و مالی برخی از كاركنانش چون نمكی بر زخم، درونش را جریحه دار ميساخت.
آتش درون هما زمانی زبانه كشید كه مسئولان دولت قبلی علیرغم دستیابی به درآمدهای نجومی و آغاز نشدن دوره جدید تحریمها هم توجهی به او نداشتند. آیا مدیران این مجموعه نميتوانستند قبل از شروع دور تازه تحریمها بخش ناچیزی از 700 میلیارد دلار درآمد كشور را به خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز هما اختصاص دهند؟ آیا اگر كمی درایت و دور اندیشی وجود داشت، امروز شاهد خاك خوردن بیش از 60 درصد ناوگان این شركت در گوشه و كنار آشیانههای مهرآباد بودیم؟
درد هما از توجیه است، از بهانههاي واهی.
درد هما از كسانیست كه به همت حضور در هما به همه چیز رسیدند و دست آخر به او خیانت كردند.
آیا ناوگان ملی كشور نیازمند به حمایت نبود؟ چگونه است كه در شرایط تحریم برای شركتهايي چون ماهان و قشم ایر همه چیز مهیاست اما برای هما به عنوان ناوگان ملی، نه! نگارنده به هیچ عنوان نا امید نیست، قطعا هما ميتواند با استفاده از تمامی ظرفیتها و پتانسیلهاي موجود درون خود به راحتی با پشت سر گذاشتن این دوره گذار به اوج خود باز گردد.
هما اما ميتواند دوباره سر فرازانه بالهای خود را در سراسر جهان بگشاید و پرچم سه رنگ كشور عزیزمان را به اهتزاز در آورد. امروز هما بیش از پیش نیازمند توجه است، از عنایت ریاست جمهوری محترم گرفته تا دولتمردان كابینه از اعضای محترم كمیسیون عمران مجلس گرفته تا رسانهها و ارباب جراید از عنایت و همراهی مشتریان گرفته تا حتی مردم فهیم و قدرشناس كوچه و بازار. هما ميتواند با یك مدیریت صحیح، مبارزه با فساد اداری و مالی داخلی و نهایتا به روز كردن ساختار قدیمی خود مجددا بر جایگاه اصلی خود تكیه زند.
*كارشناس صنعت حمل و نقل هوايي