دریافت لینک صفحه با کد QR
جراحی پلاستیک، زنان، پزشکان عمومی و ارتوپد؛
اعلام اسامی چهار گروه پرشکایت پزشکی
ايسنا , 27 آذر 1392 ساعت 9:28
گروه جامعه: قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی از اقدامات انجام شده جهت راهاندازی مرکز پیشگیری از قصور پزشکی در این سازمان خبر داد.
دکتر محسن خلیلی درباره آمار عددی شکایات پزشکی در سال جاری گفت: باید این شاخص را در نظر گرفت که گروههای مختلف پزشکی چه تعدادی از جمعیت جامعه پزشکی را تشکیل میدهند. هر گروهی که از نظر تعداد بیشتر باشد، قاعدتا آمار کمی شکایت از آنها نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در متخصصان زنان و زایمان علاوه بر آنکه تعداد این متخصصان نسبت به دیگر رشتههایی که اعمال جراحی انجام میدهند، بیشتر است، شکایت نیز ممکن است بابت دو نفر صورت گیرد؛ قصور احتمالی صورت گرفته برای مادر و نوزاد. بر این اساس خودبخود در این گروه ضریب شکایت بالا میرود. خلیلی افزود: در مقایسهای که با دادسراهای ویژه جرایم پزشکی قوه قضاییه انجام دادیم مشخص شد که در این دادسراها تنها حدود 40 درصد شکایات به صدور کیفرخواست میانجامد. این آمارها در سیستم انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز به همین ترتیب است و عملا در این زمینه تفاوت آماری نداریم. وی در این بار ادامه داد: این موضوع به آن معناست که چهل درصد از شکایات به دلیل قصور، بیدقتی یا عدم انجام صحیح کار درمانی صورت گرفته است و 60 درصد مابقی جزو اقداماتی است که عوارض آنها در کتابهای پزشکی نوشته شده و چیزی نیست که در اختیار پزشک، پرستار یا بیمارستان باشد.
جراحی پلاستیک، زنان، پزشکان عمومی و ارتوپد؛ چهار گروه پرشکایت پزشکی
قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی در عین حال گروههای جراحی پلاستیک، زنان، پزشکان عمومی و ارتوپد را چهار گروه پزشکی عنوان کرد که در رتبه بالای شکایات پزشکی قرار دارند. وی درباره تب بالای جراحیهای زیبایی و میزان شکایات از این گروه، گفت: میزان شکایت از جراحیهای زیبایی بسیار بالاست. البته جراحان پلاستیک به این نتیجه رسیدهاند که قبل از شکایت بیمار باید رضایت وی را جلب کنند. به این ترتیب اگر برخی مواقع عنوان میشود که شکایت از یک گروه خاص کاهش داشته، ممکن است به همین دلیل باشد. خلیلی از اقدامات انجام شده در جهت احیای مرکز پیشگیری از قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی در دوره جدید خبر داد و گفت: به این ترتیب به این سمت حرکت میکنیم که برای اعضای هیاتهای انتظامی به منظور آموزش چگونگی رسیدگی به شکایات و همچنین برای پزشکان در شهرهای مختلف، کارگاههای آموزشی برگزار کنیم. این امر در معاونت آموزشی سازمان در دست انجام است.
وی در پایان گفت: البته در بسیاری از شکایات مشاهده میشود که بیمار از ابتدا با روند درمان خود توجیه نشده است و پس از آن که نتیجه دلخواه را دریافت نمیکند، به شکایت اقدام میکند. در قانون جدید مجازات اسلامی که از ماه پنجم امسال در حال اجراست، این موضوع مطرح و عنوان شده که اگر پزشک معالج به هر دلیلی بیمار را از روند درمان توجیه نکند، در صورت بروز مشکلات احتمالی، باید دیه آن را پرداخت کند. بر این اساس توجیه بیمار از عوارض احتمالی درمان موضوعی است که باید مورد توجه پزشکان قرار داشته باشد.
کد مطلب: 25064
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir