به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۲۵۳۸۵
هنرمندان برای حفظ فرهنگ باهویت ایران تلاش کنند؛

آغداشلو: دغدغه‌ام حفظ فرهنگ ایران است

گروه فرهنگ و هنر:​ استاد نقاشی و مجسمه‌سازی معاصر گفت: به علت علاقه فراوانی که به کشورم دارم بزرگترین دغدغه‌ام پاسداری از هویت ملی و فرهنگی ایران است.
آغداشلو: دغدغه‌ام حفظ فرهنگ ایران است
 «آیدین آغداشلو» در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هرگز معلمی نداشتم، اما درصدد هستم که مفهوم هنرمندی و آنچه را که درک کرده‌ام به‌گونه‌ای زیبا و متعالی در خصوص فرهنگ ایران زمین به دیگران نشان دهم. وی گفت: هنرمند داشته‌های خود را مدیون مردمی است که نانش را تامین کرده‌اند، از این‌رو باید خودش را وقف هنر کند و هر آنچه به‌لحاظ هنری دارد، در اختیار حامیانش قرار دهد. استاد برجسته‌ِ‌ی نقاشی و مجسمه‌سازی افزود: هنرمندان و هنردوستان باید همواره برای حفظ فرهنگ اصیل و باهویت ایران تلاش کنند. آغداشلو ادامه داد: اهل فرهنگ و کسانی که به‌نوعی در خلق فرهنگ ایرانی دستی به‌کار دارند، به سن و جایگاهی که می‌رسند، جامعه از آنها توقع دارد تا دانسته‌ها ی خود را هر اندازه که هست، در اختیار بقیه قرار دهند. نویسنده‌ بزرگ کشور تصریح کرد: هنرمند اگر زیبا و درست به اطراف خود بنگرد، به جایگاهی می‌رسد که جهان را وسیع و حوزه‌ی حکمت، هنر و اندیشه را بزرگتر می‌یابد و جایگاه خود را، هرچند ناچیز در آن ویژه می‌بیند.

استاد نقاشی و مجسمه‌سازی در ادامه تصریح کرد: بهای هنر استادان بزرگ نگارگری ایران را نمی‌توانیم با ریال و دلار ارزش‌گذاری کنیم اما هنری که بافندگان فرش در خلق اثر خود به‌کار می‌برند از نگارگری نیز ارزشمندتر است. آغداشلو در پاسخ به پرسشی در خصوص مکتب شیراز نیز گفت: شیراز در مسائل هنری همواره زنده و پایدار است، اگرچه پس از اسلام تنها در دوره‌ی زندیه، پایتخت بشمار آمده اما هنر در تار و پود ساختار این شهر عجین شده و مکتب شیراز زنده و پویا مانده است. وی یادآور شد: شیراز شهری همیشه دایر بوده اگرچه در طول دورانی خرابی‌های داشته اما به اصل هویت آن خدشه‌ای وارد نشده است. این هنرمند افزود: مکتب شیراز در عرصه‌های مختلف هنرمندانی صاحب سبک و نامی را تحویل فرهنگ پویای ایران داده که به بدنه و پیکره‌ی اصلی این مکتب گره خورده و جایگاه و پیشینه‌ی عمیق را برای آن فراهم کرده است. استاد نقاشی و مجسمه‌سازی معاصر گفت: شیراز همواره از هنردوستان بزرگ که حامی گسترش این مکتب پیش‌رو و فراگیر بوده‌اند، بهره‌ برده به‌گونه‌ای که امروزه اگر در میان گنجینه‌های خانواده‌های هنر دوست شیرازی کاوشی انجام شود می‌توان موزه‌ای به بزرگی فرهنگ این منطقه ایجاد کرد.

آغداشلو همچنین گفت: مرمت آثار گذشتگان به‌واقع نوعی به آرامش رسیدن برای من تلقی می‌شود، زیرا معتقد هستم که آنچه را زمان به ما سپرده یا به‌دست آورده‌ایم باید با وضعیتی بهتر به آیندگان بسپاریم. این هنرمند برترین اثر هنری خود را تصویر مادرش در سنین پیری، با گلدان شکسته دانست و گفت: این تابلو نقاشی که همواره یادآور خاطرات خوش برایم است هم‌اکنون در کارگاه شخصی‌ام نگهداری می‌شود. وی در این نشست با بزرگداشت نام و یاد «سیمین دانشور»، خاطرنشان کرد: دانشور نویسنده‌ای معتبر و اثرگذار بود که اگرچه از همسر بلند آوازه‌اش تاثیر گرفت اما شخصیت مستقل خود را داشت.
مرجع : ايسنا