گروه اقتصادی: دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: با ایجاد شبکه توزیع منتخب و شبکه عرضه مستقیم کالا شاهد کاهش قیمتها در بازار میوههای پرمصرف شب عید خواهیم بود.عباس قبادی در جلسه هماهنگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات معیشتی مردم و قیمت میوه در بازار شب عید، گفت: در راستای لبیک به فرمایشات ایشان، امشب جلسهای با حضور حلقههای مختلف، تولید، توزیع و عرضه میوه از باغداران، تولیدکنندگان، اتحادیهها و تشکلهای بخش خصوصی در بخشهای مختلف زنجیره و نمایندگان نهادها و سازمانهای دولتی ذیربط برگزار شد و موضوعات مرتبط با بازار میوه در این ایام مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، استفاده از شبکه منتخب توزیع در کنار نظام توزیع و عرضه سنتی را یکی از مصوبات جلسه عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مسائلی که امشب مورد تاکید و تأیید قرار گرفت ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده بود، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمتها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود.
تعیین ۸۰ نقطه برای عرضه مستقیم میوه در ایام عید و ماه مبارک رمضان
وی با بیان اینکه ۸۰ نقطه در میادین میوه و ترهبار شهر تهران و شهرستانهای اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه، به صورت رایگان در اختیار اتحادیهها انجمنها و باغداران قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: ایجاد شبکه منتخب عرضه نیز در کنار شبکه سنتی و عرضه مستقیم کالا توسط تولید کننده، یکی دیگر از تمهیدات در نظر گرفته شده برای تعدیل قیمتها و همچنین حفظ حقوق تولیدکننده است، در این طرح غرفههای منتخب در میادین میوه و ترهبار مشخص میشوند که سیب و پرتقال را بصورت مستقیم از تولیدکننده تهیه کرده و آن را در اختیار شبکه منتخب توزیع خرد و واحدهای صنفی در سطح شهر قرار میدهد تا علاوه بر تعدیل قیمت، دسترسی مردم برای تأمین این کالاها نیز راحتتر باشد.
توجه وزارت صمت به حقوق مصرفکننده در کنار حفظ منافع تولیدکننده
طبق گفته دبیر ستاد تنظیم بازار با توجه به حساسیت و تاریخ مصرف محدود میوهها، افزایش حجم خروجی میوهها از سردخانه در روزهای آتی، به عنوان یکی از سیاستهای وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار گرفت تا علاوه بر جلوگیری از تحمیل خسارت به تولیدکنندگان و صاحبان میوه در سردخانهها، با افزایش عرضه در سطح بازار شاهد تعدیل قیمتها در بازار میوه شب عید باشیم.
به دنبال تعدیل قیمتها از طریق عرضه مستقیم و گسترده کالا هستیم
قبادی عرضه و تقاضا را یکی از عوامل تأثیرگذار در نوسانات قیمت در بازار محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: تجربه نشان داده است که مداخله دولت در بازار میتواند نتیجه عکس داشته باشد بنابراین ما تلاش کردیم تا با ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف تولید، توزیع و عرضه کالا و مدیریت بازار از این طریق، در کنار نظارت، حداقل مداخله را داشته باشیم و تنها در شرایط ضروری ورود کنیم و سیاست ما در بخش میوه، تعدیل قیمتها با کمک عرضه زیاد، گسترده و مستقیم است تا با حذف واسطه اضافه و ایجاد اتصال بین حلقههای تولید توزیع و مصرف، حقوق تمام زنجیره را تأمین کنیم.
شرایط خوبی بر بازار گوشت قرمز و روغن حاکم است
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در بخش دیگری از صحبتهای خود به شرایط خوب بازار گوشت قرمز و روغن خوراکی اشاره کرد و گفت: میانگین ماهانه تولید روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن بوده است که این رقم در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار تن رسیده است و خوشبختانه در خصوص تأمین روغن مورد نیاز کشور مشکلی وجود ندارد اما به علت حساسیتی که در بازار ایجاد شد توزیع در فروشگاههای خاص صورت میگیرد.
وزارت صمت در تنظیم بازار از هیچ کوششی دریغ نمیکند
قبادی ادامه داد: به جز کالاهای موجود در بازار بالغ بر ۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور و حدود ۵ میلیون تن ذخیره استراتژیک داریم و علیرغم همه تلاشهایی که دشمنان در زمینه اقتصادی برای کشور ایجاد کردیم، با وجود فراز و نشیبهایی که ایجاد شد، اما خوشبختانه در بحث تأمین کالا مشکلی وجود ندارد و با توجه به تذکرات ارزشمند مقام معظم رهبری، خودمان را مکلف میدانیم که برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و امیدواریم شاهد بازار آرام در ایام پیش رو باشیم.