افزایش احتمال بازگشت خودروسازان خارجی
4 ارديبهشت 1400 ساعت 20:17
گروه اقتصادی: یکی از بازارهایی که از تعطیلات کرونایی بیشترین تاثیر را پذیرفته، بازار خودرو بوده است. بازاری که حداقل از نیمه دوم سال ۹۹ به شکل حیرت انگیزی وارد دوره رکود عمیقی شده که تعطیلات نوروزی و اجباری کرونایی بر عمق آن بیش از پیش اضافه کرده است.در تعطیلات اجباری کرونایی، تمام نمایشگاههای خودرو مجبور به بستن واحدهای صنفی خود شدند و حتی اگر فعالیت نصف و نیمه ای هم داشتند، تحت تاثیر نبود مشتری نتواستند به درآمدی دست یابند.
در روزهای نخست فروردین ۱۴۰۰ قیمت خودرو در بازار مجازی روند صعودی طی کرد و بعد از ۱۴ فروردین ماه و فقط برای چند روز، فعالیت نمایشگاه داران توانست از شدت قیمت های تعیین شده از سوی دلالان و مالکان در این بازار بکاهد. هرچند اظهارات رییس شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو،سبب واکنش های بازار، مردم و مسوولان به این مساله شد.
فرود و نزول قیمت ها در بازار خودرو
واکنش ها آنچنان شدید و منفی بود که شورای رقابت از مبحث قیمت گذاری خودرو به صورت آشکار عقب نشینی کرد به طوری که رضا شیوا، رییس شورای رقابت در آخرین موضعگیری خود اعلام کرد: «این شورا برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است، از این رو جای نگرانی نیست.»البته کاهش نرخ ارز و برگشت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان نیز یکی دیگر از دلایل عقب نشینی خودروها از قیمت های بالا بود .
در کنار آن باید به تاثیر مسائل و تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به نتایج نشست ها و مذاکرات وین، افزایش احتمال آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفتهبازی در بازار ارز نیز اشاره کرد.
بررسی ها نشان می دهد ، قیمت خودروهای داخلی در فروردین ۱۴۰۰ افزایش یافته که نشان دهنده بازدهی مثبت این بازار است. بازار خودرو با توجه به تعداد اندک معاملات بهدلیل تعطیلات نوروزی و شیوع دوباره کرونا بار دیگر عرصه را برای فعالیت واسطهگران و دلالان فراهم کرد.
کاهش تقاضای کاذب در بازار خودرو
به گفته سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، در فروردین ،تقاضای کاذب به کمترین میزان خود رسید و فقط خریداران واقعی دست به معامله زدند.وی بر این باور است که در این شرایط جاذبه بازار خودرو برای دلالان و واسطه ها به میزان چشمگیری کاهش یافت و سبب شد تا این بازار را محل مناسبی برای سرمایه گذاری و سودآوری ندانند در سایه همین مساله تعداد زیادی از آنها از این بازار خداحافظی کردند.
از ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار رسمی خودرو به جز روزهای انگشت شمار، تعطیل بوده و هیچ معامله ای در آن انجام نشده البته در کنار آن بازار مجازی خرید و فروش در فضای مجازی داغ بوده به طوری که هر روز بر تعداد آگهی فروش خودروهای صفر کیلومتر مدل های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در این بازار غیررسمی افزوده شده است.به اعتقاد رییس اتحادیه نمایشگاهداران در روزهای آینده، اگر نرخ ارز به هر دلیل روند کاهشی در پیش بگیرد یا عرضه خودروسازان افزایش یابد، می توان انتظار داشت که نرخ خودرو کاهش بیشتری یابد.
بازار مجازی خودرو مورد تایید اتحادیه نیست
نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران نیز بر این باور است: هیچ معامله ای انجام نمی شود و تمام اعضای این صنف تعطیل هستند.نعمت الله کاشانی نسب درباره قیمت های اعلام شده برای خودروها در دنیای مجازی توضیح داد: به هیچ عنوان قیمت های اعلام شده در فضای مجازی مورد قبول اعضای اتحادیه و این صنف نیست و این قیمت ها را تایید نمی کنیم.
کد مطلب: 268114