گروه اقتصادی: بازار خودرو اين روزها با ركود سنگيني مواجه شده و علاوه بر تعطيلات كرونايي جو رواني حاصل از نتايج مثبت مذاكرات وين منجر به كاهش قيمت دلار شده است و در حالي كه انتظار ميرفت نرخ خودرو در بازار همسو با نرخ دلار روندي كاهشي داشته باشد به يكباره شوراي رقابت در جلسه روز دوشنبه ۱۳ ارديبهشتماه قيمت محصولات ايرانخودرو را بهطور متوسط ۸،۲ درصد و قيمت محصولات سايپا را بهطور متوسط ۸،۹ درصد افزايش داد.
براساس تصميم اخير شوراي رقابت اين مصوبه براي افرادي كه تا پايان سال ۱۳۹۹ جهت خريد خودرو ثبتنام كرده و پيشپرداخت داشتهاند، لحاظ نميشود، ضمن آنكه اين مصوبه براساس تورم بخشي يكساله اعلامشده توسط بانك مركزي و پس از كسر تورمهاي اعمالشده قبلي در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ نهايتا تا پايان شهريور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا ميشود.شوراي رقابت در ماههاي پاياني سال گذشته تلاش خود را براي افزايش قيمت كارخانهاي خودرو كرد كه با آن موافقت نشد و درنهايت رضا شيوا، رييس شوراي رقابت در هفته سوم فروردينماه و در اولين جلسه كاري امسال خبر افزايش قيمت خودرو در سهماهه نخست را اعلام كرد و در اين جلسه گفت: اين شورا براي تصميمگيري قيمتهاي جديد خودرو در سهماهه اول سال ۱۴۰۰ با توجه به اعلام تورم بخشي از سوي بانك مركزي اقدام خواهد كرد.
حال قرار است قيمت خودرو در 6 ماهه پاياني سال گذشته بررسي و با توجه به نرخ تورمبخشي، قيمت نهايي آن براي 3 ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مشخص شود. اعلام اين خبر ازسوي رييس شوراي رقابت اثر رواني خود را بر بازار گذاشت به گونهاي كه دارندگان خودرو به اميد افزايش قيمتها قيمت خودروهاي خود را بالا بردند اما با اخبار منتشرشده از روند مذاكرات وين و افت قيمت دلار مجددا قيمت خودرو نيز در بازار آزاد با كاهش همراه شد. برخي كارشناسان خودرو معتقدند؛ نظام قيمتگذاري كنوني مورد قبول نيست و بايد اصلاح شود و سازوكاري كه اكنون در شوراي رقابت براي قيمت خودرو مطرح است بايد تغيير كند. سازوكار فعلي زيان انباشته خودروساز را افزايش داده است و در مقابل مصرفكننده هم از اين وضعيت رضايت ندارد.
باتوجه به نرخ دلار اين تصميم تاثير چنداني بر بازار ندارد
عليرضا پورحسني، عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاهداران خودرو در اين باره به «اعتماد» گفت: موضوع افزايش قيمت كارخانهاي خودرو از بعد از نوروز مطرح و شوراي رقابت در چندين جلسه پيگير اين قضيه بود كه درنهايت روز دوشنبه آن را نهايي كرد و قرار است تا تمامي خودروهاي ساخت داخل حدود ۱۰ درصد افزايش نرخ داشته باشند. پورحسني ادامه داد: خودروسازان هم از اين افزايش قيمت استقبال كردند زيرا معتقد هستند كه هزينه توليد خودرو در كشور بالاست و با توجه به نرخ تورم ۶ ماهه دوم سال ۹۹ قيمت خودروها افزايش خواهد يافت. او افزود: در اين مدت بازار تعطيل بوده و البته از ابتداي سال نيز خريد و فروش چنداني در بازار انجام نشده است اما ثبات و كاهش تقريبي نرخ ارز باعث تثبيت نسبي قيمت بسياري از مدلهاي خودرو شده است.
اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاهداران خودرو در پاسخ به اين پرسش كه آيا با وجود افت نرخ دلار و توافقات در نشست وين اين تصميم بر بازار آزاد نيز تاثيرگذار خواهد بود، گفت: تاثير اين خبر بر بازار با توجه به تعطيلات هنوز مشخص نيست و طي روزهاي آينده بيشتر ميتوان ارزيابي كرد اما در عين حال با توجه به توافقات وين و افت نرخ دلار و ادامهدار شدن تعطيليهاي كرونايي در بخش خودرو كه باعث تعطيلي شمارهگذاري و نمايشگاهها و صنف خودرو شده است به نظر نميرسد اين خبر تاثير چنداني بر بازار خودرو بگذارد. اين فعال بخش خودرو با بيان اينكه اين تصميم التهاب چنداني بر بازار نخواهد داشت، خاطرنشان كرد: البته ممكن است در برخي مدلهاي خودرو شاهد افزايش ۲ تا ۳ ميليون توماني باشيم اما در مجموع اين خبر باعث رشد زيادي بر بازار نخواهد شد.
افت ۱۰ ميليوني قيمت خودرو
پورحسني با بيان اينكه از يك ماه گذشته تا ابتداي هفته روند قيمت خودرو در بازار نزولي بود، افزود: در روز ۲۰ فروردين ماه ۱۴۰۰ خودروي كوييك دو رنگ سايپا ۱۶۳ ميليون تومان بود كه ۱۰ ميليون تومان افت قيمت داشته و به ۱۵۳ ميليون تومان رسيد يا خودروي تيبا به ۱۳۰ ميليون تومان هم رسيده بود كه هماكنون به ۱۲۰ ميليون تومان رسيده است و خودروي تيبا ۲ هم از ۱۳۸ ميليون تومان هماكنون به ۱۳۱ ميليون تومان رسيده است. اين فعال حوزه خودرو در ادامه با اشاره به عرضه خودروهاي داخلي در بورس كالا نيز گفت: از سالهاي گذشته اين موضوع مطرح بود اما من اعتقاد دارم كه خودرو بايد در نمايشگاههاي خودرو و به وسيله فعالان اين حوزه عرضه شود، با اين اتفاق اين قطار از ريل خود خارج ميشود و تكليف اين تعداد بالاي پرسنل و نيرو در نمايشگاههاي خودرو كه تخصص اين كار را دارند مشخص نيست ضمن آنكه خريدار نيز سردرگم ميشود. پورحسني با اشاره به قيمت برخي مدلهاي مختلف خودرو در بازار افزود: قيمت سمند ال ايكس در حال حاضر ۱۹۲ ميليون تومان.
ساندرو ۴۰۵ ميليون تومان، پرايد ۱۱۰ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ در محدوده ۲۰۰ ميليون تومان و پژو ۲۰۶ تيپ ۵ حدود ۲۵۴ ميليون تومان، ۲۰۷ دنده اي۲۹۸ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ به قيمت ۸۱۰ ميليون تومان و ساينا ۱۴۳ ميليون تومان است. براساس اين گزارش، مصوبات شوراي رقابت پيشتر نيز باعث بههم خوردن ثبات قيمتي در بازار خودرو شده بود بهطوري كه در اوايل دي ۹۹ مصوبه اين شورا براي قيمتگذاري جديد خودروها، علاوه بر افزايش قيمت كارخانهاي خودروها باعث گران شدن خودرو در بازار نيز شد و شاهد رشد قيمت اكثر خودروها در بازار بوديم اما در شرايط كنوني و با كاهش بهاي دلار در بازار بعيد به نظر ميرسد قيمتها چندان تغييري داشته باشند.