گروه سیاسی: سخنان اخیر رهبر انقلاب نکات حایز اهمیتی داشت؛ از جمله آنکه ایشان به صراحت بیان کردند که وزارت امور خارجه در حوزه سیاستهای کلان خارجی تصمیمگیرنده نیست. با دانستن این موضوع این پرسش به وجود میآید که آیا بازهم نیروهای سیاسی بر دوقطبی مذاکره-مقابله تأکید میکنند و آیا این طرح در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ کارکرد ویژهای خواهد داشت؟
یك عضو کمیسیون امینت ملی مجلس دهم درباره جایگاه وزارت امور خارجه در تصمیمات کلان سیاست خارجی گفت: «تصمیمگیری درباره موضوعات کلان سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ میشود و وزارت امور خارجه مسئول اجرای آن تصمیمهاست. به طور معمول وزارت امور خارجه در حوزه تاکتیکی تصمیمگیرنده است خاصه در زمینه ارتباط با آمریکا و موضوع هستهای که مستقیما تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی گرفته میشود. البته وزارت خارجه تحلیل و نظرش را ارائه میکند اما حرف نهایی با شورای عالی امنیت ملی است».
حشمتالله فلاحتپیشه ادامه داد: «درباره مذاکرات هستهای هم شورای عالی امنیت ملی تصمیم میگیرد که مذاکرات توسط چه نهادی انجام شود؛ برای مثال در دوره ریاستجمهوری آقایان خاتمی و احمدینژاد مسئولیت انجام مذاکرات به دبیرخانه شورا واگذار شده بود و به یاد داریم که به ترتیب آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی امر مذاکرات را پیش میبردند اما در دوره ریاستجمهوری آقای روحانی شورای امنیت ملی این مسئولیت را به وزارت امور خارجه واگذار کرد؛ بنابراین اصل برجام و حالا احیای آن تصمیمی از جانب جمهوری اسلامی نیست که توسط وزارت امور خارجه گرفته شده باشد».
او درباره تأثیر احیای برجام بر فضای سیاسی داخلی گفت: «هنوز شرایط جامعه انتخاباتی نشده است؛ به بیان دیگر برخلاف سیاسیها موضوع اصلی مردم انتخابات نیست. مهمترین دغدغه مردم در حال حاضر اقتصاد است. واقعیت این است که یکی از موضوعاتی که میتواند به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک کند، احیای برجام است. با کنار هم گذاشتن این دو گزاره میتوان دریافت که مردم از باب اقتصاد و نه سیاست به فرجام برجام اهمیت میدهند و هنوز برجام میتواند تعیینکننده باشد. حالا در این بین نیروهای سیاسی موضوعسازی میکنند و به بهانه نقد و به تعبیری حمله به دولت فعلی، موجودسازی انتزاعی میکنند و با همین شیوه طرف مقابل را زیر تیغ شمشیر هجمههای خود میبرند تا به زعم خود بتوانند از مردم رأی بگیرند؛ درحالی که مردم نگاه میکنند که جناحهای سیاسی چه برنامهای برای بهبود اوضاع دارند و هیچ برنامهای هم از سوی هم اصولگرایان و هم اصلاحطلبان دیده نمیشود. در این بین برخی سعی میکنند خود را منجی ملت نشان دهند و شعارهایی غیرواقعی به مردم ارائه میکنند که چنین رویکردی چیزی جز شارلاتینسم سیاسی نیست».
او در پاسخ به این پرسش که آیا با سخنان اخیر رهبر انقلاب دوقطبی مقابله-مذاکره در انتخابات کنار میرود، اظهار کرد: «من تصور نمیکنم بشود از سخنان رهبری چنین برداشت کرد که هرگونه بحث درباره سیاست خارجی در انتخابات نادرست است. ایشان چنین چیزی نگفتند و چنین برداشتی هم فحوای کلامشان نمیشود داشت اما اینکه موضوع که تصمیمگیرنده سیاست خارجی، وزارت امور خارجه نیست، میتواند مردم را به شعارهای انتخاباتی نامزدها در آن بخشی که به بحثهای کلان سیاست خارجی مربوط میشود، بیاعتنا کند که درست هم هست زیرا واقعیت همانی است که رهبری گفتند و واقعا وزارت خارجه تصمیمگیرنده در موضوعات کلان خارجی نیست. یک نتیجه دیگر هم به دست میآید؛ آنکه مردم متوجه شدند که هر طیفی روی کار بیاید، نمیتواند مذاکرات را از بین ببرد یا برجام را نابود کند زیرا تصمیم نهایی در شورای عالی امنیت ملی گرفته میشود».
فلاحتپیشه در پایان درباره فایل صوتی اخیر محمدجواد ظریف گفت: «من تا کنون درباره این فایل صوتی اظهارنظری نکردهام اما در اینجا صرفا به ذکر این نکته بسنده میکنم که طرح چنین موضوعاتی از سوی آقای ظریف هیچ کمکی به منافع ملی نکرد و البته انتشار آن هم اصلا درست نبود. متأسفانه با انتشار این فایل، موضع مخالفان دیپلماسی تقویت شد. از سوی دیگر این اتهامزنیها به آقای ظریف از جمله اینکه بعد از این فایل برخی تندروها او را خائن یا فریبخورده میدانند را هم به هیچوجه قبول ندارم و صحیح نمیدانم».