گروه علمی: بحران کرونا بر جوانان اثری عظیم دارد. نتایج یک بررسی نشان میدهد که شمار دانشآموزان مبتلا به افسردگی بیشتر شده و از هر سه محصل، یک نفر حس میکند در برابر ویروس به اندازه کافی محافظت نمیشود.نتایج یک بررسی مطالعاتی در آلمان نشانگر آن است که پاندمی کرونا بر کودکان و نوجوانان این کشور آثاری شدید بر جا گذاشته است.
بنا بر این مطالعه که توسط یکی از شرکتهای بیمه درمانی آلمان (DAK) انجام شده، کودکان و نوجوانان این کشور اینک کمتر با دوستان خود معاشرت میکنند و کلاسهای درسیشان منظم برگزار نمیشود.این بررسی میگوید، از میزان رضامندی و شادکامی بیش از نیمی از افراد این گروه سنی در سال گذشته کاسته شده است. میزان رضایت از زندگی نیز به طور متوسط در حدود ۲۰درصد همه کودکان مورد بررسی نسبت به قبل از بحران کرونا کاهش یافته است.
از هر سه کودک یک نفر حس میکند که در مدرسه به اندازه کافی در برابر ویروس کرونا محافظت نمیشود. برعکس، ۵۶درصد از آنان مقررات کرونایی در مدارس را مناسب و کافی میدانند.همزمان مشکلات عاطفی بهویژه در میان دختران به شدت افزایش یافته است. طبق تازهترین بررسی، ۲۳درصد از آنها علائم افسردگی مانند اندوه، حرمت نفس پایین، کاهش علاقمندی و گوشهگیری و دوری از اجتماع را نشان میدهند.
کاهش فعالیتهای ورزشی
حذف فعالیتهای ورزشی اثری منفی بر چگونگی اوقات فراغت کودکان و جوانان آلمانی گذاشته است.فعالیتهای حرکتی آنان نسبت به سال قبل یکپنجم کاهش یافته و در اکثر آنها توصیه علمی فعالیت بدنی۹۰ دقیقه در روز رعایت نمیشود.این بررسی به درخواست بیمه درمانی DAK و توسط مؤسسه پژوهشهای درمانی و بهداشتی شهر کیل در میان ۱۴۰۰ نفر از محصلان مدارس کلاسهای پنجم تا دهم در ۱۰ تا ۱۳ ایالت آلمان انجام شده است.
مدارس هامبورگ، بایرن و زارلند مشمول این مطالعه نشدهاند. شرکت DAK سومین شرکت بزرگ بیمه درمانی آلمان است که پنجمیلیون و ۶۰۰هزار نفر را تحت پوشش خود قرار میدهد.
آنیا کارلیچک، وزیر آموزش و پرورش آلمان میگوید، دانشآموزان باید تا قبل از تعطیلات تابستانی به سر کلاسهای حضوری خود بازگردند و این کار با توجه به کاهش روزافزون شمار ابتلای روزانه به کرونا امکانپذیر است.به باور کارلیچک، محصلان برای کنار آمدن با تجربیات سال گذشته پیش از همه به زمانی مشترک نیازمندند. او بار روانی حاصل از شیوع کرونا در آلمان را در برخی مواقع "بسیار زیاد" میداند.