نظام تشویق در خانه ایجاد کنید
نظام تشویق یعنی یک الگوی جامع برای فرزند به خاطر دستاوردهای خوب. این الگو تکرارپذیر است. در همهی جنبههای زندگی دیده میشود. از همه مهمتر اینکه، منحصر در درس نیست. به طور مثال، اگر نوجوان شما در همان علایقش به دست آورد خوبی رسید، حتما با یک هدیه، از او قدردانی کنید. این هدیه میتواند ارزان قیمت باشد اما تکرار آن، ضروری است. یا اینکه اگر خودتان به دستاورد خاصی رسیدید، جشن خانوادگی بگیرید. در این دستاورد همه باید خوشحال باشند و سهمی از یک جشن کوچک خانوادگی داشته باشند.در این نظام تشویق، جایگاهی هم برای موفقیتهای تحصیلی در نظر بگیرید. اگر او روند رو به رشدی در تحصیل داشت، آن را بدون تشویق نگذارید. این تشویق میتواند در قالب یک هدیه باشد. از خرید چیزی که به آن علاقه دارد تا یک مسافرت مختصر.
توجه داشته باشید که تشویق و هدیه و قدردانی، فقط برای درس نباشد. تشویق فقط برای درس، ناقص است. میتواند مخرب و خسته کننده باشد. تشویق صرفا برای درس، میتوند جلوی افت تحصیلی را در دراز مدت بگیرد. بنابراین به این موضوع، جامع و دقیق نگاه کنید.
ترغیب به آموزش به دیگران
یکی از راههای یادگیری، آموختن به دیگران است. کسی که به دیگران درس یا مهارتی را میآمورد، خودش در آن قوی میشود. تلاش میکند اطلاعات خود را بالا ببرد. سعی میکند در آن موضوع تبحر پیدا کند.فرزند خود را ترغیب کنید به بچههای دورههای پایینتر آموزش بدهد. برای این کار سراغ اقوام و دوستان بروید. آنهایی که فرزندشان از فرزند شما کوچکتر است.
اگر چنین افرادی نبودند میتوانید سراغ خیریهها بروید. تشکیل کلاسهای رایگان کمک آموزشی با محوریت فرزند شما. او وقتی در جایگاه معلمی و آموزش دهنده قرار میگیرد، خودش را بالا میکشد. ضمن اینکه حس خوبی به او دست میدهد.همینکه نوجوان شما در جایگاه یک معلم و مربی قرار بگیرد، احتمال افت تحصیلیاش پایین میآید. یک معلم و مربی به این سادگی، در درس و تحصیلات، انسان ضعیفی نخواهد بود. بنابراین این معجزه را در مورد افت تحصیلی نوجوان از یاد نبرید.
استراحت و تفریح را فراموش نکنیم
مثل معروفی است که به دو نفر گفتند بیایید درختان خشک این جنگل را قطع کنید. به هریک، تبری دادند. مسابقه گذاشتند که در پایان زمان مقرر، کدامیک درختان خشک بیشتری را قطع کردهاند.زمان مقرر به پایان رسید. نفر اول 3 درخت و نفر دوم 10 درخت بریده بود. در صورتیکه توان و قدرت هر دو نفر یکسان بود. تبرها هم یکسان بودند. این سوال پیش آمد که دلیل چیست؟از هردو سوال کردند. نفر اول گفت من روزی 8 ساعت کار میکردم و نهایتا 3 درخت را قطع کردم. نفر دوم گفت من روزی 4 ساعت به قطع درختان مشغول بودم و مابقی روز را به تیز کردن تبر، میپرداختم. (ممکن است زمانهای بیان شده مطابق با اصل داستان نباشد)
انسانها هم به تیز کردن تبر نیاز دارند و آن استراحت کردن است. چند وقت یکبار، به صورت منظم باید از کار دست کشید و و با فراغ بال و آسودگی خاطر، به جسم و ذهن استراحت داد.نوجوان ما هم برای جلوگیری از افت تحصیلی به این مهم نیاز دارد. بعضی وقتها در خانه بگوئید «درس ممنوع» اگر میتوانید یک سفر کوتاه آخر هفته تدارک ببینید. یا رفتن به دامن طبیعت. یا یک تفریح خانوادگی که در خانواده شما مرسوم است. یا هرآنچیزی که فکر میکنید به ذهن شما و نوجوانتان استراحت خواهد داد.
ریشهی افت تحصیلی در نوجوانان در بسیاری اوقات خستگی ناشی از درس و مدرسه است. این خستگی یا از درون خانه شکل میگیرد یا مدرسه. فشار مدارس روی بچهها زیاد است. تفکرات غلط جزم اندیشانه که کنکور را تنها را ه نجات و خوشبختی میدانند، فرزندان ما را خسته میکنند. این خستگی را باید از تن آنها درآورد. مخصوصا اینکه آنها در اوج در تحولات نوجوانی هستند و باید مراقبشان بود.
در نهایت با او حرف بزنید
در خصوص افت تحصیلی به وجود آمد با فرزند نوجوان خود حرف بزنید. دلیل مشکل را از خودش جویا شوید. بگوئید که میخواهید کمکش کنید. سر حرف را اینگونه باز کنید:میدونم این نمرات خودت رو هم اذیت میکنه، چطوری با هم میتونیم این مسئله رو حل کنیم؟ اینکه از مدرسه فرار میکنی یا دلت نمیخواد مدرسه بری، اصلا چیر خوب نیست. ما همه داریم تو یک چارچوب زندگی میکنیم. این کارهای خارج از چارچوب حتما دلیل خاصی داره. دوست دارم دلیلش رو بهم بگی.
در مثال بالا، چارچوبها، قوانین و ارزشهای خانوادگی و اجتماعی را به او گوشزد میکنید. او این پیام را دریافت میکند که نمیتواند از این دایره خارج شود. حالا باید در همین دایره و همین محدود مسئله را حل کرد.
حالا به مثال دیگری توجه کنید:این وضعیت حال تو و حال همهی ما رو خراب میکنه. من فعلا کاری به نمرات ندارم. دوست دارم حال دل هممون خوب باشه. دوست دارم تو رو شاد ببینم. دوست دارم با عزت باشی. دوست دارم سرت بالا باشه. اما انگار اینجوری نیست. علت این ماجرا چیه؟در این مثال توجه و تمرکز ما روی حال نوجوان است نه روی درس او. این پیام را به او میدهیم آنچه مهم است، خود اوست و نه نمراتش. نمرات در مرحله بعد قرار میگیرد.
جمع بندی
در مورد افت تحصیلی نوجوان ضمن اینکه نیمنگاهی به ساختار آموزشی نه چندان مناسب فعلی دارید، مسئله را حل کنید. سعی کنی اول خودش را و حال خوبش را دریابید. تلاش کنید فارغ از درس و مدرسه علایقش را ببینید.
از معجزه آموزش به دیگران غافل نشوید. او را کمک کنید تا هرچیزی را که بلد است به دیگران یاد بدهد. کسی که در موضع آموزش دادن باشد، خودش را بالا میکشد. نظام تشویق را فقط بر پایه تحصیل و درس و مدرسه نگذارید. هر اتفاق خوب را مورد تشویق قرار بدهید. تلاش کنید حال دلش همیشه رو به راه باشد. حال دل خوتان نیز همینطور.