کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا: در کنار مردم چین ایستاده‌ایم

14 خرداد 1400 ساعت 18:33


گروه بین الملل:  وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده در سالگرد سرکوب میدان تیان آنمن در کنار مردم چین در مبارزاتشان برای حقوق بشر قرار می‌گیرد.
آنتونی بلینکن گفت: ایالات متحده به افرادی که ۳۲ سال پیش در پکن کشته شدند، و همچنین فعالانی که این روزها در برابر سرکوب دولت به مبارزه خود ادامه می‌دهند، احترام می‌گذارد.
در آوریل سال ۱۹۸۹ طرفداران دموکراسی میدان تیان‌آنمن پکن را تسخیر کردند و بزرگترین تظاهرات سیاسی در تاریخ چین کمونیست را آغاز کردند. این تظاهرات ۶ هفته کشید. روز ۴ ژوئن سال ۱۹۸۹ دولت چین سربازان و تانک‌ها را برای سرکوب اعتراضات دموکراسی‌خواهانه دانشجویان به میدان فرستاد و این اعتراض‌ها با کشته و مجروح شدن عده بسیاری خاتمه یافت.
ساعاتی پیش از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، سرمایه‌گذاری در ده‌ها شرکت تکنولوژی و دفاعی چین را ممنوع کرد. این شرکت‌ها مظنون به همکاری با دولت چین هستند. این تحریم‌ها در ادامه تحریم‌های مشابهی هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا علیه چین وضع کرده بود.
چین گفته است با این اقدام آمریکا مقابله به مثل خواهد کرد.در همین حال چوو هانگ تونگ، فعال سرشناس دموکراسی خواه در هنگ کنگ به دست نیروهای پلیس بازداشت شده است. این در حالی است که بسیاری در این شهر در حال آماده شدن برای شرکت در مراسم سالگرد سرکوب میدان تیان آنمن هستند.شاهدان گفته‌اند او در دفتر کارش توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. خانم چوو وکیل و نایب رئیس ائتلاف هنگ کنگ است که باعث و بانی برگزاری مراسم یادبود برای قربانیان آن حادثه است.

 


کد مطلب: 276086

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276086/آمریکا-کنار-مردم-چین-ایستاده-ایم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir