وی با اشاره به ضرورت تهویه مناسب در فضاهای بسته برای پیشگیری از کرونا گفت: به هر صورت باید در آینده در طراحی فضاهای بسته، بحث تهویه را جدی بگیریم. به عنوان مثال سالنهای ساختمان صداوسیما، تهویه ندارد، خطرناک است و این افراد در معرض خطر هستند و از جمله مشاغل پرآسیب کسانی هستند که در صداوسیما کار میکنند. یا مثلاً باشگاههای ورزشی عمدتاً در زیرزمینها ساخته میشوند و تهویه مناسب ندارند و باید در آینده بازنگری شوند.
شفافیت در اطلاعرسانی کرونا در کشور
خنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کرونا از ۳۰ بهمن ۹۸ وارد کشور شد که بلافاصله اعلام کردیم. یکی از شفافترین کشورها در منطقه در حوزه شفافیت اطلاعرسانی، کشور ماست. با وجود اینکه دو روز بعد، انتخابات بود اما به محض ورود ویروس اعلام شد و هیچگونه ملاحظهکاری در میان نبود که بگذاریم بعد انتخابات اعلام کنیم.
رئیسی با بیان اینکه از سوی دیگر کشورهای معاند سعی کردند اختلالی از نظر تفکر و برداشت در مردم ایجاد کنند و اینطور جا بیندازند که آمارهایی که ما میدهیم کم است و درست نیست، گفت: اما بعد مشخص شد یکی از شفافترین و دقیقترین آمارها مربوط به کشور ماست. آنها که در حوزه آمار تخصص دارند میتوانند قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است. سال گذشته مباحث زیادی در این زمینه داشتیم و برخی تلاش کردند مدیریت کرونا را تحت تأثیر قرار دهند، اما این اتفاق نیفتاد.
آسیبِ ناشی از بسته بودن مدارس
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: اولین جایی که در کشور ما تعطیل شد مدارس و بعد دانشگاهها بودند. آموزش و پرورش کار بسیار بزرگی انجام داد و راهاندازی شبکه شاد کار بزرگی بود. حالا اینکه کم و کاستی داشته باشد یک چیز طبیعی است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمیگیرد. آموزش مجازی میتواند تاثیرگذار باشد، اما یادمان باشد در آموزش مجازی عمدتاً آموزش را داریم، اما بخش پرورشی بسیار ضعیف میشود. آسیب آموزش مجازی و بسته بودن مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، از خود کرونا بیشتر است و باید این اصل مهم را مدنظر داشته باشیم.
وی افزود: ما تلاش کردیم بازگشایی مدارس را داشته باشیم اما به علت شرایط نتوانستیم این کار را انجام دهیم. آنقدر که نگران مدارس هستم، نگران دانشگاه نیستم. دانشگاه هم باید باز شود و میبینیم که برخی دارند مدرک فوق لیسانس میگیرند و دانشگاه خود را ندیدهاند. با این حال، نگرانی برای مدارس بیشتر است. کسانی که وارد دانشگاه میشوند از قبل فرایند پرورش را گذراندهاند و از این بابت نگرانی نیست. آنها افراد بالغی هستند و توانایی و امکان استفاده از ابزار هوشمند را دارند. دوم آنکه دروس دانشگاه اکثراً خودخوان هستند.
سختی کنترل دانشآموزان برای رعایت پروتکلهای کرونا
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: موضوع بعدی اینکه کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحتتر است. دانشآموزان مقطع ابتدایی ممکن است در کلاس منظم نشسته باشند اما به محض اینکه زنگ میخورد با هم قاطی میشوند و فاصله اجتماعی از بین میرود. ولی دانشجوها بهتر میتوانند رعایت کنند. تفاوت بعدی در واکسنپذیر بودن است. میتوانیم دانشجوها را چون ۱۸ سال به بالا هستند واکسینه کنیم اما فعلاً برای زیر ۱۸ سالهها واکسن مورد تأیید در دسترس نیست.
رئیسی با تاکید بر اینکه معتقدم ما باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم اما بازگشایی به یک برنامه جامع نیاز دارد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید ابعاد مختلف آن دیده شود، گفت: خانوادهها نقش بسیار مهمی دارند و توانمندسازی و آموزش خانوادهها در این بخش بسیار مهم است. خانوادهها باید در حوزه آموزش، علائمشناسی و کنترل فرزندان خود آموزش ببینند.
آمادگی برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس از آخر مرداد
وی با اعلام اینکه ما این توانایی را داریم و از مرداد معلمان را واکسینه خواهیم کرد و جزو برنامههای اصلی ماست، اظهار کرد: حتی در حوزه بازگشایی قادر هستیم رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه کنیم تا رفت و آمدها ایمنتر صورت گیرد. اگر لیست تأییدیه رانندگان از استانها در اختیار ما باشد، میتوانیم آنها را هم از آخر مرداد جزو برنامه واکسیناسیون قرار دهیم که این عزیزان تا قبل از شروع مدرسه در یک فاصله ۴ هفتهای دو دوز واکسن را هم دریافت کنند.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث اصلی رعایت استانداردهاست و آموزش مدیران مدارس و معلمان حائز اهمیت است، عنوان کرد: استانداردها کاملاً مشخص است و آموزش و پرورش آنقدر خوب اطلاعرسانی کرده که بسیاری از مدیران مدارس از کارشناسان ما هم بهتر هستند و این بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال، یکی از مدیران مدارس این استانداردها را برای مدرسه خودش تعیین کرده بود که فاصلهگذاری مناسب، تهویه مطلوب، مدیریت ورود و خروج دانشآموزان، نصب دستگاه اتوماتیک ضدعفونی، وجود شوینده به مقدار کافی، اطمینانبخشی به والدین و رضایت والدین از آن جمله بود.
رعایت بیش از ۹۰ درصدی پروتکلها در برگزاری آزمونهای نهایی
وی به بر گزاری مطلوب آزمو ن های نهایی نیز اشاره و عنوان کرد: این آزمونها که برگزار شد همکاران ما در استانهای مختلف نظارت و بررسی کردند و تقریباً در هیچ استانی میزان رعایت پروتکلها کمتر از ۹۰ درصد نبود. در برخی مدارس اشکالاتی وجود داشت، اما روی هم رفته بالای ۹۰ درصد رعایت پروتکلها را شاهد بودیم. وقتی رعایت پروتکلها در جامعه ۷۰ درصد و در مدرسه ۹۰ درصد است، یعنی محیط برگزاری آزمون امنتر بوده است. ما پروتکلهای بالای ۸۵ رصد را به عنوان وضعیت مطلوب در نظر میگیریم.
رئیسی افزود: باقی پایهها به صورت مجازی در امتحانات و ارزشیابیها شرکت کردند، اما نتایج ارزشیابی پایههای نهم و دوازدهم در انتخاب رشته، کنکور و ورود به آموزش عالی مهم و سرنوشت ساز هستند. اعتراضهایی هم مبنی بر اینکه چرا آموزش مجازی و امتحانات حضوری بودند وجود داشت. بحث عدالت در آموزش و ارزشیابی به ویژه در این دو پایه بسیار مهم است.وی گفت: کرونا بدیهایی داشت، اما مزایایی هم داشت از جمله اینکه مردم اکنون قدر آموزش و پرورش را بیشتر میدانند. تازه فهمیدیم که آموزش و پرورش چقدر در تربیت بچههای ما مؤثر است.
افزایش ترک تحصیل و کودکان کار در بحران کرونا
وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، میزان ترک تحصیل و کودکان کار فوق العاده بالارفته و مشکلات روحی و روانی و خودکشی در دانش آموزانی که در ایام کرونا از تحصیل بازماندهاند بیشتر شده و این افت تحصیلی میتواند در آینده خطرناک باشد، گفت: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک بار گفت که اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد. افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروسها از بدن افراد بزرگسال متفاوت و قویتر هستند.
معاون وزیر بهداشت افزود: نکته دیگر اینکه در حوزه بیماریهای غیرواگیر، دانش آموز چاق زیاد داریم. کرونا بیماری واگیر است، اما تلفاتش در بیماریهای غیرواگیر است و افرادی را میکشد که بیماری غیرواگیر مانند دیابت، مشکلات قلبی-عروقی، ریوی و چاقی و غیره دارند. اگر سبک زندگی را به دانش آموزان به ویژه در حوزه غیرواگیر بیاموزیم، ضمانتی برای سلامت آنهاست.
لزوم تهیه پکیجی کامل برای بازگشایی مدارس
وی در ادامه با تاکید مجدد بر این موضوع که باید اصل را بربازگشایی مدارس بگذاریم، منتها باید برنامه ریزی کنیم، گفت: تا زمانی که واکسن برای زیر ۱۸ سالهها در دسترس قرار گیرد، فعلاً به معلمان و کادر مدارس میتوانیم واکسن بزنیم. دو کشور امریکا و چین این کار را شروع کردهاند اما تا در دسترس قرار بگیرد زمان میبرد. باید اصل را بر این بگذاریم که در تمام ابعاد برنامه ریزی کرده و دست به دست هم بدهیم تا یک پکیج کاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه کنیم.