گروه اقتصادی: قطعی مکرر برق در روزهای گرم تابستان در حالی پای ما را به بازار یوپیاس فروشان باز کرد که نه تنها کالایی در بازار نیست، که اگر کالایی بیابید به دلیل قیمت نجومی آن عطایش را به لقایش خواهید بخشید.
یکی از فعالان بازار یوپیاس با بیان اینکه یوپیاسهای با قدرت پایین که برای مصرف خانگی است در بازار نایاب است، گفت: تنها یوپیاسهای با قدرت بالا که قیمتهای بسیار بالا دارند در بازار به تعداد اندک موجودند که عملا کارخانه جات صنعتی مشتریان آن هستند.این فعال بازار با بیان اینکه قیمت یوپیاس در یک ماه گذشته تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته، گفت: مشکل حادتر در مورد یوپیاس، تهیه باتریهای یوپیاس است که میتوان گفت در بازار نایاب است.
واردات دشوار مواد اولیه ساخت یوپیاس اولین دلیل گرانی
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) ایران با بیان اینکه قیمت این محصول به دلایل متعدد، نجومی شده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: شرکتهای تولیدکننده یوپیاس برای واردات مواد اولیه به شدت درگیر تاییدیه ثبت سفارش و تاییدیه انتقال از طریق بانک مرکزی اند.محمد مستوفی ادامه داد: فرایند واردات در حالی در دو سال گذشته نهایتا به دو ماه میرسید که در حال حاضر این فرایند ۹ ماه زمان میبرد و به همین دلیل قیمت تمام شده محصول به دلیل خواب سرمایه به شدت افزایش مییابد.
مواد اولیه پس از ۹ ماه به دست تولیدکننده میرسد
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) ایران گفت: در حالی در سالهای گذشته میتوانستیم از طرف خارجی به صورت اعتباری خرید کنیم که به دلیل تحریم عملا این امکان از ما گرفته شده و همین مساله هزینه تمام شده را افزایش میدهد.
مستوفی افزود: یک ماه پس از سفارش به شرکتهای خارجی باید مبلغ کالا تسویه شود، ولی ۹ بعد کالا به دست ما میرسد؛ بنابراین هر واردکنندهای مجبور است که سرمایه در گردش را حدود ۷ تا ۸ ماه در سیستم بخواباند و قاعدتا این خواب سرمایه، قیمت تمام شده را بالاتر میبرد. تولیدکننده برای جبران سرمایه در گردش مجبور است از بانک با بهره ۱۹ درصد وام بگیرد؛ در حالی که قبلا میتوانست از اعتبار طرف خارجی استفاده کند بدون اینکه مجبور باشد مبلغی پرداخت کند.
افزایش ۲۵ درصدی هزینه حمل نسبت به دو سال گذشته
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) ایران با بیان اینکه فرایند واردات اجزا و قطعات به دلایلی پیچیده و طولانی شده است، گفت: به طور مثال برای هزینه تست استاندارد پیشتر یک هزینه در زمان واردات قطعات گرفته میشد که در حال حاضر، این هزینه ۶ تا ۷ برابر شده است.
مستوفی ادامه داد: اتفاق دیگر این است که هزینههای حمل بین المللی برای ایران به شدت افزایش پیدا کرده به طور مثال یک کانتینر ۲۰ فوتی در یک سال اخیر تقریبا ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه حمل داشت که در حال حاضر این هزینه حدود ۵ هزار دلار است. افزایش قیمت ارز هم روی قیمت موثر بوده؛ یعنی ۵ برابر افزایش حمل بین المللی و ۵ برابر به خاطر نرخ ارز شاهد افزایش هستیم. عملا هزینه حمل حدود ۲۵ برابر نسبت به دو سال گذشته شده است.
واردات پرهزینه یوپیاس به ایران
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر رشد ناگهانی قیمت این محصول در سال ۱۴۰۰ گفت: موجودی انبارهای شرکتهای تولیدکننده یوپیاس در زمان گرانی ارز پر بود و تاکنون تولید محصول با مواد اولیه انبارها انجام میشد به همین دلیل شاهد گرانی یک باره در بازار نبودیم؛ اما اکنون موجودیها به صفر رسیده و میبایست تولید با مواد اولیه جدید که گران به دست ما میرسد، تولید شود؛ بنابراین این گرانی الان در بازار خود را نشان میدهد.مستوفی با اشاره به کمیاب بودن یوپیاس در بازار، دلیل آن را این گونه تشریح کرد: واردات یوپیاس ممنوع است و واردات مواد اولیه آن نیز بسیار پیچیده و طولانی است و هزینهها را افزایش میدهد.
گرانی یوپیاس تا دو ماه آینده ادامه دارد
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) با بیان اینکه قیمت یوپیاسی که در بازار فروخته میشود، هنوز قیمت تمام شده کالا در سال ۱۴۰۰ نیست، گفت: هزینههای سربار ناپیدا به حدی افزایش یافته که برای خود ما هم کار سختی است که بتوانیم پیش بینی کنیم محصولی که میخواهد با مواد اولیه جدید تولید شود چقدر قیمت دارد.مستوفی ادامه داد: در یکی دو ماه آینده قیمتها افزایشی خواهد بود و پس از آن احتمالا به دلیل افزایش تولید کاهش خواهد یافت.
بحران باتری یوپیاس به دلیل تزریق قطره چکانی
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) با اشاره به بحران باتری یوپیاس در بازار و نایاب شدن آن گفت: در حوزه باتری با توجه به اینکه سرمایه اولیه کارخانههای سازنده بسیار بالاست تعداد شرکتهای فعال بسیار کم است و متاسفانه انحصار در این بخش بیداد میکند.مستوفی گفت: شرکتهای دولتی اجازه نمیدهند شرکتهای خصوصی در این حوزه حرکت و رشد کنند. به طور مثال «باتری سازی نیرو» که یکی از باتری سازان ایرانی است واردات را متوقف کرده و همه مجبورند از این شرکت بخرند.
قیمتهای نجومی باتری یوپیاس
دبیر انجمن صنفی سازندگان مولد برق الکترونیک (UPS) ادامه داد: «باتری سازی نیرو» در دو ماه گذشته که پیک مصرف بود، فروش خود را متوقف کرد و ما نتوانستیم هیچ باتریای از «باتری سازی نیرو» تهیه کنیم.مستوفی با بیان اینکه به دلیل انحصار شما نمیتوانید باتری یوپیاس را از بازار پیدا کنید و با قیمتهای فضایی به فروش میرسد، گفت: این در حالی است که این شرکتها از ابتدای امسال تاکنون ۲ بار افزایش قیمت داشته اند و در هفته آینده نیز ۱۰ درصد قیمت را افزایش میدهند. از طرفی این شرکت، مبلغ را امروز از ما میگیرد و هر وقت دلش خواست، باتری به ما تحویل میدهد. با اینکه ما نمایندگی رسمی آنها هستیم آخرین بار ۱۵ اسفند مبلغ واریز کردیم و انتهای اردیبهشت توانستیم تعهد خود را تحویل بگیریم و این فرایند دو ماه و نیم طول کشید و همین مساله قیمت تمام شده محصول را بالا میبرد.