کرونا به سریال های خانگی برکت داد
روزنامه همشهری , 2 تير 1400 ساعت 16:51
گروه فرهنگی: از ظهور سریالهای شبکه نمایش خانگی پانزده سالی میگذرد ولی رونق یافتنشان به همین چند سال اخیر بازمیگردد. اگر «قهوه تلخ» و در سالهای بعد «شهرزاد» در رونق سریالها نقشآفرینی کردند، در این سالها شاهد یک روند شدهایم؛ روندی که با ظهور پلتفرمها معنایی تازه یافت. پلتفرمها در تولید و توزیع تحولی ایجاد کردند و مناسبات تولید و پخش سریالهای شبکه نمایش خانگی را وارد مسیری تازه کرد.
کرونا که آمد سالنهای سینما تعطیل شدند و در روزهای بازگشایی هم استقبالی از فیلمها نشد. جوری که میشود گفت در این یک سال و چندماه عملا سینمایی در کار نبوده است. در دوران دورکاری و خانهنشینی طبیعی بود که سریالها بیشتر مورد توجه قرار گیرند. وقتی سینمایی در کار نیست و تولید نه دچار وقفه کامل ولی گرفتار رکود شده خیلی از فعالان سینما هم وارد عرصه سریالسازی شدند. آنچه این روزها شاهدش هستیم فقط نوک کوه یخ است و سریالهای پرتعدادی در مراحل مختلف تولید قرار دارند.
سریالها بعد از ظهور پلتفرمها هم در دسترستر شدهاند و هم ظاهراً مخاطبان بیشتری یافتهاند. مسئله اصلی هم ورود سرمایه به این بخش است که دربارهاش داستانهای زیادی به گوش میرسد. اینکه هزینه تولید برخی سریالها تعمدا بالا میرود و این که در عصر تحریم و رکود این بازار پررونق شده است، قابل تحلیل است. گردش مالی در این زمینه خیلی شفاف نیست و گاهی بهنظر میرسد توجیه اقتصادی چندانی هم برای برخی سریالها که عملا کار را به ریخت و پاش رساندهاند وجود ندارد. درست در روزهایی که عدهای از ورشکستگی سینمای ایران میگویند در حوزه سریال، رونقی نسبی برقرار است. در مورد دستمزدهای غیرمتعارف هم داستانهای زیادی به گوش میرسد که اگر حقیقت داشته باشند مورد مشکوک ورود سرمایه به این عرصه را مشکوکتر میکند. همه ما ماجرای سریال شهرزاد را بهخاطر داریم و میگویند سرمایههایی از این جنس همچنان در حوزه تولیدات هنری، در حال گردش است. قاعدتاً بدون سند نمیتوان ادعایی را مطرح کرد ولی کنار هم گذاشتن برخی از قطعات پازل حضور اسپانسرها، شائبههایی را بهوجود میآورد که از بین بردنشان نیاز به شفافیت دارد.
کد مطلب: 279412