گروه جامعه: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما مایل هستیم سهم سوابق تحصیلی بیشتر باشد که فعلا توافق جمعی در حال حاضر روی ۶۰ درصد است، درباره ایمنی و استاندارد برگزاری امتحانات نهایی گفت: در این چهار سال، هیچ سؤالی لو نرفته در حالی که قبلا سابقه داشت. سؤالات ایمن طراحی میشوند و ارسال هم ایمن است و در زمان بازگشایی هم نظارتها صورت میگیرد.
علیرضا کمرئی با اشاره به مصوبه کنکوری اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یک اتفاق خوبی که در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب وجود دارد این است که تأثیر سوابق تحصیلی افزایش یافته است.وی افزود: در قالب کشورهای دنیا سوابق تحصیلی یکی از مبانی تعیین کننده در سنجش و پذیرش دانشگاههاست. پس کلیات خوب است اما اینکه چقدر باید سهم سوابق تحصیلی باشد؟ این موضوع به نوع نگاه ما و به مناسباتی که بین دانشگاه و آموزش عمومی وجود دارد باز می گردد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از نظر ما امتحانات نهایی از اعتبار قابل توجهی برخوردار است گفت: هم امتحانات دارای اعتبار است، هم از نظر تخصصی دارای روایی است. به این معنا که چیزی که باید بسنجد را میسنجد. برخلاف کنکور که تکنیکهای تستزنی و مهارتهای دانشآموز در تستزنی و میانبر زدنها را و نه فهم عمیق را میسنجد.
کمرئی ادامه داد: این در حالی است که سؤالات تشریحی امتحان نهایی، اهداف تحصیلی را میسنجد. وقتی که طراح سؤال در مرکز سنجش، سؤالات امتحان نهایی را طرح میکند باید اصول سنجش و اندازهگیری را هم از نظر دشواری سؤالات و هم از نظر اهداف درسی لحاظ کند.
وی با اشاره به اینکه وقتی یک آزمون اهداف درسی را میسنجد به آن آزمون پیشرفت تحصیلی میگویند عنوان کرد: کنکور مدعی است که آزمون پیشرفت تحصیلی را انجام میدهد؛ در حالی که از نظر ما اینگونه نیست چون به اهداف تحصیلی توجه ندارد بلکه هرچقدر سؤالات را سختتر طرح کند و بتواند دانشآموزان را تفکیک کند، برایشان مهمتر است. آزمون ها در آموزش و پرورش، ملاک محور و در کنکور، هنجار محور است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از نظر ما مهم این است که سابقه تحصیلی بتواند تمام عیار در گزینش دانشگاه تعیین کننده باشد، چون درحال حاضر آموزش و پرورش را مقدمه و آماده کننده نیرو برای ورود به دانشگاه نمیدانیم گفت: این تلقی که دانش آموز در سیستم آموزش و پرورش قابلیتهایی را از نظر علمی کسب کند که در آزمونهای بعدی در هر کجا موفق و در خدمت آموزش عالی باشد، به صورت مطلق مصداق ندارد؛ بلکه معتقدیم آموزش و پرورش اهداف معینی در هر کشوری دارد و آن هم تربیت دانشآموزان است. آموزش و پرورش باید شهروندانی آگاه با ویژگی هایی که در سند تحول است تربیت و بتواند به این اهداف دست پیدا کند.
کمرئی افزود: حال اینکه دانشگاه مایل است ۴۰ درصد از این سوابق تحصیلی استفاده کند یا ۵۰ درصد یا ۶۰ درصد، امری است که به خودشان بر میگردد، اما ما به دنبال این هستیم که تأثیر سوابق تحصیلی بالا باشد. پس از این منظر نمیتوانیم بگوییم ۶۰ درصد تاثیر در سوابق تحصیلی، سهم بالایی است. سنجش کنکور در سه یا چهار ساعت تمام سرنوشت دانشآموز را تعیین میکند اما بر اساس تغییرات جدید، این سنجش در یک ماه انجام میشود و یادگیریهای دانشآموزان را میسنجد که مبنای خوبی برای پذیرش است؛ البته مشروط بر اینکه اعتبار، صحت تصحیح و امثالهم امتحانات نهایی که گاهی اوقات نگرانی هایی پیرامون آن مطرح میشود که نگرانی وجود ندارد، تقویت شود. ما مایل هستیم سهم سوابق تحصیلی بیشتر باشد که فعلا توافق جمعی در حال حاضر روی ۶۰ درصد است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره رعایت استانداردهای امتحانات نهایی گفت: آموزش و پرورش معتقد است که مخصوصا در سه چهار سال اخیر که در ارسال سؤالات از حوزه فناوری کمک گرفته و این کار را با رمزگذاری که انجام میدهد و تنها ۲۰، ۳۰ دقیقه قبل از امتحان افراد آگاهی پیدا میکنند و برخی اوقات هم در همان زمان امتحان، سوالات به حوزه ها ارسال می شود، رعایت همه جوانب امنیتی صورت می گیرد.
کمرئی ادامه داد: در این چهار سال، هیچ سؤالی لو نرفته است در حالی که قبلا سابقه داشت. سؤالات ایمن طراحی میشوند و ارسال هم ایمن است و در زمان بازگشایی هم نظارتها صورت میگیرد. منتها گاهی اوقات دیده شده که یک ربع یا نیم ساعت بعد از برگزاری آزمون، سؤال در فضای مجازی آمده است. در این زمینه هم باید آموزش و پرورش از نظر فنی تجهیز شود، موبایل یاب و دستگاههایی که وجود دارد مورد استفاده قرار بگیرد و برخی اقدامات تأمینی و امنیتی صورت گیرد تا از این نظر هم نگرانی ها را برطرف کنند.