کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خروج بیش از ۱۱۰ هزار نفر از فرودگاه کابل

6 شهريور 1400 ساعت 11:01


گروه بین الملل: بسیاری از کشورهای غربی اعلام کردند که به عملیات خود برای خروج شهروندان از فرودگاه کابل پایان داده‌اند و بیشتر کشورهای عضو ناتو دیگر پروازی برای تخلیه شهروندان کشورهایشان و همکاران افغان آنها نخواهند داشت.
به گفته پنتاگون از حدود دو هفته پیش تا کنون بیش از ۱۱۱ هزار نفر از طریق میدان هوایی کابل از افغانستان خارج شده‌اند.نیروهای آمریکایی که رهبری عملیات خروج را بر عهده دارند روز ۳۱ اوت (۹ شهریور) حدود شش هزار نیروی خود را از فرودگاه کابل خارج می‌کند و کنترل آن را در اختیار طالبان می‌گذارند.
نیروهای آمریکایی و متحدانش در فرودگاه کابل در آماده‌باش کامل هستند تا از تکرار انفجارهای مرگبار روز پنج‌شنبه جلوگیری کنند.در انفجار در اطراف فرودگاه حامد کرزی که شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت آن را پذیرفت، بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۱۳ نیروی نظامی آمریکا کشته شدند.با وجود این هنوز صدها نفر از مردم افغانستان با تجمع در ورودی‌های فرودگاه تلاش می‌کنند خود را به آخرین پروازها برسانند.
هم‌زمان با پایان عملیات خروج بسیاری از کشورهای غربی در فرودگاه کابل، سازمان بین‌المللی امداد و نجات بین‌المللی در افغانستان هشدار داده‌اند که وضعیت انسانی در این کشور به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است.صلیب سرخ جهانی می‌گوید "بحرانی چندلایه" افغانستان را تهدید می‌کند و از جامعه جهانی خواسته ارائه خدمات اساسی به این کشور را تضمین کنند.نهاد پناهجویان سازمان ملل متحد برآورد کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱ (طی چهار ماه آینده) تا نیم میلیون افغان در کشورهای همسایه تقاضای پناهندگی کنند.در عملیات خروج از فرودگاه کابل تحت رهبری نیروهای آمریکایی تا کنون بیش از ۱۰۵ هزار نفر به کشورهای دیگر منتقل شده‌اند که ده‌ها هزار نفر از آنها افغان هستند.هم‌زمان سازمان بهداشت جهانی گفته است که ذخایر و تجهیزات پزشکی و دارویی این سازمان در صورت ادامه وضعیت امنیتی جاری تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد.
این سازمان هشدار داده که انفجارهای مرگبار روز پنج‌شنبه در اطراف فرودگاه کابل حمل و نقل مواد ضروری را با مشکل جدی روبرو کرده است. در این دو انفجار بیش از ۹۰ نفر از جمله ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.مقام‌های سازمان بهداشت جهانی خبر داده‌اند که میان مذاکرات با طالبان برای استفاده از فرودگاه مزار شریف در شمال افغانستان برای نقل و انتقال دارو و تجهیزات پزشکی در جریان است. این سازمان فرار کادر درمان از افغانستان را هم مشکلی بزرگ توصیف کرده است.
بیمارستان‌های کابل که بعد از تسلط طالبان با کارکنان کمتری در حال فعالیت بودند، برای درمان بیش از ۱۵۰ زخمی انفجارهای فرودگاه با سختی و مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.عملیات شتابزده خروج از کابل بعد از پیشروی غافلگیرکننده طالبان، دولت‌های غربی را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.گزارش روزنامه تایمز درباره جا ماندن اسنادی از اطلاعات همکاران افغان سفارت بریتانیا در کابل، انتقادهای زیادی به دنبال داشت.وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به این گزارش گفت که هم‌زمان با خروج کارکنان سفارت "تمام تلاش‌ها" برای از بین بردن اسناد و مدارک حساس انجام شده است.وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید به خانواده‌های افغان که در گزارش تایمز به آنها اشاره شده، کمک کرده تا به جای امنی برسند.
روزنامه تایمز گزارش داده بود که روز سه‌شنبه اسنادی که هویت کارکنان افغان و درخواست‌های شغلی آنها را مشخص می‌کند، در محوطه سفارت بریتانیا کف زمین پخش شده بود.
شهروندان افغانستان که با سفارتخانه‌ها یا نیروهای خارجی در این کشور همکاری کرده‌اند، نگران امنیت خود و خانواده‌هایشان بعد از تسلط طالبان هستند. بخشی از عملیات خروج کشورهای غربی شامل همین شهروندان بوده است.در حالی که بریتانیا به مرحله آخر عملیات تخلیه از فرودگاه کابل رسیده است، برخی کشورهای دیگر نیز به کار تخلیه پایان داده‌اند.

 


کد مطلب: 290414

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/290414/خروج-بیش-۱۱۰-هزار-نفر-فرودگاه-کابل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir