گروه علمی: تازهترین نتایج مطالعات محققان مرکز بهداشت محیط کودکان در کلمبیا (CCCEH) و مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا نشان میدهد کودکانی که در معرض سطوح بالایی از آلودگی هوا قرار دارند، احتمالاً از مهارتهای بازدارندگی (inhibitory control) ضعیفی در اواخر دوران کودکی و همچنین مهارتهای تحصیلی ضعیف در اوایل نوجوانی برخوردارند.
کودکانی که در معرض سطوح بالایی از آلودگی هوا قرار دارند، احتمالاً از مهارتهای بازدارندگی (inhibitory control) ضعیفی در اواخر دوران کودکی و همچنین مهارتهای تحصیلی ضعیف در اوایل نوجوانی برخوردار هستند. برای مثال مهارتهایی همچون تلفظ، درک مطلب و ریاضی از جمله مواردی هستند که در اثر آلودگی هوا کودکان و نوجوانان را با اختلال روبرو میکنند. بروز مشکلات مهارتی در اواخر دوران کودکی، زمینهای برای مشکلات تحصیلی در دوران نوجوانی است که آلودگی هوا میتواند مسبب آن باشد.
نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه تاکنون توسط محققان مرکز بهداشت محیط کودکان در کلمبیا (CCCEH) و مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا در مجله Environmental Research منتشر شده است. نتایج تحقیقات این گروه از محققان نشان میدهد کودکانی که مهارت بازدارندگی ضعیفی - از جمله جلوگیری از سرکوب محرکهای بیربط به هدف و واکنشهای رفتاری را توصیف میکند- دارند کمتر میتوانند یک پاسخ مشترک به محرکی دیداری و غیرمعمول بدهند. برای مثال وقتی فلش رو به بالا میبینند نمیتوانند پاسخ طبیعی که بالا است بدهند و یا وقتی چراغ راهنما سبز است نمیتوانند تشخیص بدهند که باید حرکت کرد و از خط کشی عبور کنند.
ایمی مارگولیس دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه کلمبیا معتقد است با کاسته شدن از مهارتهای بازدارندگی در دوران کودکی که در اثر قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلودگی هوا ایجاد میشود، ممکن است مهارتهای تحصیلی که مربوط به بعد از تولد میشود را دچار تغییر کند.
به گفته دکتر مارگولیس در زمان ارزیابی مشکلات آموزشی دانش آموزان و تهیه یک برنامه درمانی، والدین و معلمان باید این نکته را در نظر بگیرند که مشکلات تحصیلی ناشی از مواجهه با آلودگیهای محیط زیست، نیازمند مداخلاتی است که بر مشکلات کنترل بازدارنده متمرکز شده است و نباید تمرکز را بر مشکلات مهارتی وابسته به محتوا گذاشت.
به عقیده جولی هربستمن، استاد بهداشت محیط، این مطالعه مشخص آثار زیانبار قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا قبل از تولد بر پیامدهای سلامت کودکان، از جمله پیشرفت تحصیلی را نشان میدهد. در نتیجه کاهش سطوح آلودگی هوا میتواند از این پیامدهای نامطلوب جلوگیری کرده و پیشرفت تحصیلی کودکان را بهبود بخشد.
علاوه بر این یافتههای جدید با تحقیقات پیشین دانشگاه کلمبیا که براساس آن نشانگر DNA با PAH مطابقت داده شد مشخص کرد که DNA با تغییر در ظرفیت خودتنظیمی و علائم ADHD مرتبط بود.PAHها از جمله عوامل انتشار آلودگی هوا هستند که از سوختهای فسیلی گرفته تا سوختهای جامد و بیوماس را شامل میشوند.
ADHD یکی از شایعترین اختلالات تکاملی عصبی دوران کودکی است. معمولاً برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده میشود و اغلب تا بزرگسالی ادامه مییابد.این مطالعه بر روی ۲۰۰ کودک در نیویورک آمریکا انجام شد و برای این منظور محققان اقدام به جمع آوری هیدروکربنهای معطر چند حلقهای معلق در هوا قبل از تولد (PAH، یکی از اجزای اصلی آلودگی هوا است) در سه ماهه سوم بارداری و در دورهای که جنین به شدت در برابر مخاطرات محیطی آسیبپذیر است کردند. سپس آزمایشهای کنترل مهاری در سن ۱۰ سالگی یا حدود آن و آزمونهای پیشرفت تحصیلی، در سن ۱۳ سالگی یا حول آن انجام شد.