به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۲۹۱۶۹۰

از سرگیری پروازهای دوستانه به افغانستان

از سرگیری پروازهای دوستانه به افغانستان
گروه بین الملل: پروازهای بشردوستانه سازمان ملل از اسلام‌آباد به مزار شریف و قندهار از سر گرفته شد.این پروازها را برنامه جهانی غذا مدیریت می‌کند.استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که تاکنون سه پرواز به مزار شریف انجام شده است.
ماری الن مک‌گرورتی، مسئول برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفت: با وخامت اوضاع سیاسی و خشکسالی‌های اخیر، افغانستان در آستانه "فروپاشی اقتصادی" و "فاجعه انسانی" است.
پیش از این هم مقام‌های سازمان ملل و کنشگران درباره اتمام ذخایر هشدار داده‌اند.بنا به برآورد برنامه جهانی غذا ۱۴ میلیون نفر یا نزدیک به یک سوم مردم افغانستان در معرض "ناامنی غذایی شدید" قرار دارند و از هر دو کودک زیر پنج سال یکی از آنها دچار سوءتغذیه است.این نهاد سازمان ملل می‌گوید در تلاش است تا به محض برقراری امنیت پروازهایش را به مقاصد بیشتری در افغانستان انجام دهد و کمک‌ها را به مناطق دور از دسترس هم برساند.
پروازهای باری به فرودگاه کابل هم در دستور کار سازمان ملل است و به گفته استفان دوجاریک از این طریق کمک‌های غیرغذایی مانند دارو و دیگر نیازهای ضروری از آن طریق به افغانستان ارسال خواهد شد.یک مقام دیگر سازمان ملل، که خواسته نامش فاش نشود، گفت: "طالبان به سازمان ملل وابسته هستند و خودشان هم این را می‌دانند. آنها از پس تامین خوراک مردم برنمی‌آیند."
در عین حال سرنوشت هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.قرار بود که دوره ماموریت جاری یوناما دو هفته دیگر پایان بگیرد و درباره تمدید آن در شورای امنیت بحث شود.حال هفته آینده بحث درباره تمدید ماموریت یوناما در شرایطی بسیار متفاوت و در حالی انجام می‌شود که طالبان در آستانه تشکیل دولت در افغانستان است.





 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها