پیامدهای توقف پیش فروش در بازار خودرو
روزنامه همشهری , 22 شهريور 1400 ساعت 9:40
گروه اقتصادی: مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مبنی بر معافشدن بخشی از مبلغ پرداختی متقاضیان پیشخرید خودرو از تورم زمان تحویل، با واکنش شرکتهای خودروسازی مبنی بر توقف طرحهای پیشفروش خودرو و چانهزنی برای لغو این مصوبه مواجه شد. این واکنش در حالی است که پیشفروش خودرو بهعنوان یکی از منابع اصلی تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و انتقال بخشی از تقاضای کاذب و واقعی بازار به دو تا سه سال آینده بود و با توقف اجرای این طرح توسط خودروسازان، علاوه بر کاهش عرضه و افزایش نوسان قیمتها در حاشیه بازار خودرو، حجم زیان انباشته خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت و موجب افزایش اقبال متقاضیان به خرید خودرو در محدود طرحهای فروش فوری و فوقالعاده دو خودروساز بزرگ کشور میشود. با ابلاغ این مصوبه برخی مدیران شرکتهای خودروسازی از توقف همه طرحهای پیشفروش محصولاتشان تا پایان امسال خبر داده و خواستار بازنگری در مصوبه اخیر شورای رقابت شدند اما این درخواست خودروسازان با پاسخ منفی رئیس شورای رقابت مواجه شد. با این شرایط برخی کارشناسان و فعالان بازار از تأثیر منفی توقف طرح پیشفروش خودروهای پرتیراژ بر بازار و روند تولید و عرضه این محصولات خبر میدهند.
تغییر رویکرد خودروسازان به فروش خودرو
مصوبه اخیر شورای رقابت زمینه تغییر رویکرد خودروسازان مبنی بر جایگزینی فروش فوقالعاده و فوری محصولاتشان به جای طرحهای پیشفروش خودرو را فراهم کرده است؛ موضوعی که قائممقام سایپا در مورد فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری چندی پیش خود در پاسخ به پرسش همشهری به آن اشاره کرد و گفت: گروه خودروسازی سایپا تا مشخصشدن ابهام مصوبه جدید شورای رقابت در زمینه نحوه محاسبه قیمت خودروهای ارائهشده در طرح پیشفروش، هیچگونه طرح پیشفروشی را اجرا نمیکند و تمرکز خود را روی طرح فروش فوقالعاده خواهد گذاشت. مجید باقری تأکید کرد که با توجه به مصوبه شورای رقابت درباره پیشفروش محصولات جدید، این خودروساز با وجود برنامههای پیشین خود برای پیشفروش محصولات جدید، نمیتواند طرح پیشفروش آنها را برگزار کند. او افزود: با مصوبه شورای رقابت امکان پیشفروش خودرو را نداریم اما رایزنیها در این زمینه ادامه دارد. بهدلیل مصوبه شورای رقابت و تا تعیین تکلیف این موضوع، سایپا در سال ۱۴۰۰هیچ خودرویی را پیشفروش نمیکند؛ در سالجاری فقط فروش فوقالعاده خواهیم داشت و دیگر پیشفروش خودرو نداریم. همچنین ایرانخودرو نیز اخیرا ۳ محصول خود شامل خودروهای پژو ۲۰۷i، پارس TU۵ و پارس بنزینی که تا سهشنبه هفته جاری ادامه دارد را در قالب طرح فروش فوقالعاده به مشتریان عرضه کرد؛ عرضهای که بهگفته برخی فعالان بازار سود ۱۶۵ میلیون تومانی را برای برندگان بهدنبال خواهد داشت، چراکه ایرانخودرو در طرح فروش، پژو ۲۰۷i را به قیمت ۲۱۶ میلیون تومان، پارس TU۵ را به قیمت ۱۴۵ میلیون تومان و پارس بنزینی را به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان عرضه میکند. این در حالی است که قیمت این خودروها در بازار دیروز بهترتیب ۳۴۷ میلیون، ۳۰۹ میلیون و ۲۷۷ میلیون تومان قیمت خورد.
شورای رقابت: اعتراض وارد نیست
واکنش برخی مدیران خودروساز به مصوبه شورای رقابت موجب شد تا رئیس این شورا اعتراض خودروسازان به مصوبه اخیر خود مبنی بر شریکبودن مشتریان در طرحهای پیشخرید خودرو را وارد نداند. رضا شیوا گفت: شورا وقتی تصمیم میگیرد تا شرایط تغییر نکند آن تصمیم به قوت خود باقی است و هر کس اعتراضی دارد باید به هیأت تجدیدنظر مراجعه و در آنجا مطرح کند، شورا به یک موضوع دوباره برنمیگردد تا مجدد بررسی کند، بلکه شرایط باید کاملا تغییر کرده باشد تا موضوعیت برای ورود شورا داشته باشد. او افزود: مصوبه ۴۷۳ شورا درباره سهیمبودن خریداران در خودرو بابت پیشپرداخت، یکی از منصفانهترین مصوبات است که در شورا به تصویب رسیده است، زیرا ما در سال گذشته بیش از ۸۰۰ شکایت درباره پیشخرید خودرو داشتیم، لذا لازم بود وضع پیشخرید را به جایی برسانیم که اینقدر شاکی نداشته باشد. بهگفته شیوا، مصوبه ۴۷۳ شورا اعلام میکند وجهی را که خریدار بهعنوان پیشپرداخت خرید خودرو پرداخت کرده باید بهعنوان درصدی از سهم خودرو برای او باشد و اگر تورم بخشی بود، آن سهم شامل تورم بخشی نشود. این مصوبه عادلانه و در راستای حمایت از مصرفکننده است تا خودروساز نتواند از شرایط انحصاری خود استفاده کند. او تأکید کرد اگر یک بازار رقابتی با چند خودروساز که خودروها را ارائه میکردند داشتیم آیا کسی میآمد پول را یکسال و دوسال بهعنوان پیشپرداخت به یک خودروساز پرداخت کند و در صف دریافت خودرو قرار بگیرد؟
کد مطلب: 293595