گروه جامعه: مدارس در سال تحصیلی جدید حضوریاند یا مجازی؟ موضوعی که مدتها است نقل خبری رسانهها است و هر روز از مدیران وزارت آموزش و پرورش گرفته تا نمایندگان مجلس، اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و کارشناسان درباره آن اظهار نظر کرده و هرکدام واکنشهای متناقضی دارند. در ابتدا ستاد ملی مقابله با کرونا با تصمیم وزیر سابق آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس مخالفت کرد و بعدا اعلام کرد که دانشآموزان باید کیفها خود را برای رفتن به مدرسه آماده کنند.
استدلال مسوولان برای آغاز حضوری سال تحصیلی افت سطح سواد و آموزش به ویژه در مقطع ابتدایی است، به اضافه اینکه در سالهای کرونایی تحصیل، آمارها حاکی از وجود بیش از سه میلیون بازمانده از تحصیل دارد که به هر نحوی نتوانستند شرایط آموزش آنلاین را برای خود مهیا کنند و یا در صورت مهیا کردن نیز، با آموزش مجازی کنار بیایند. بخش زیادی از جاماندگان از تحصیل در مناطق محروم زندگی میکنند اگر هم والدینشان تمایل نداشته باشند، درس بخوانند باید به تحصیل برگردند.
مسوولان برای بازگرداندن دانشآموزان به کلاسهای درس حضوری وعده واکسیناسیون دانشآموزان را میدهند به طوریکه سخنگوی جمعیت هلال احمر روز یکشنبه اعلام کرد که؛ اوایل مهرماه حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای دانشآموزان و افراد زیر ۲۰ سال وارد و فرآیند واکسیناسیون آنها توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد. در مقابل بررسی ها نشان میدهد؛ بسیاری دیگر از والدین نیز حتی با وجود افت تحصیلی حاضر نیستند تا زمانی که فرزندان و خودشان واکسینه نشدهاند، آموزش حضوری را آغاز کنند.
نجمه صادقینژاد، فعال صنفی و معلم کلاس دوم ابتدایی در منطقه ۷ تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خانوادهها موافق آموزش حضوری هستند یا خیر میگوید: سال گذشته نیز وزیر وقت آموزش و پرورش بارها بر آموزش حضوری در سال تحصیلی تاکید کرد، اما از آنجایی که حتی واکسیناسیون بزرگسالان و کادر درمان نیز آغاز نشده بود، کاملا شواهد حاکی از آن بوده که خانوادهها به هیچ عنوان فرزندانشان را به مدرسه نخواهند فرستاد.
او ادامه میدهد: دراین موضوع شکی نیست که بچهها در آموزش غیرحضوری صدمه دیدند. پیش از شیوع کرونا برای مثال معلم مسوولیت آموزش ۴۰ دانشآموز را برعهده گرفته و بر آنها نظارت میکرد، حالا علاوه بر نظارت حضوری معلم، هر خانواده نیز مسوول آموزش فرزند خود شده، اما باز هم خروجی مناسب نیست. به اضافه اینکه معتقدم تمام همکاران نیز در آموزش مجازی همانند آموزش حضوری آنطور که باید انرژی نگذاشته و پیگیر نیستند. در مقابل همه والدین و دانشآموزان نیز توجهی به تعلیم و آموزش ندارند.
این معلم مقطع ابتدایی اضافه میکند: برخی از خانوادهها با من تماس میگیرند و میگویند فرزندانشان کلاس سوم ابتدایی رفته، اما هنوز در ادا کردن کلمات و یا خواندن آنها مشکل دارد، زیرا دو سال تحصیلی مهم، یعنی کلاس اول و دوم را مجازی گذرانده است و درعین حال والدین نیز انرژی برای آموزش دانشآموز صرف نکرده است.
صادقینژاد میگوید: با اینهمه، اما زمانی که با خانوادهها درباره آموزش حضوری صحبت میکنیم به جز مواد محدودی که موافق آموزش حضوری هستند به دلیل کلافه شدن از حضور بچهها در خانه و یا چالشهای یادگیری، مابقی اعلام میکنند تا زمانی که دانشآموزان و خانوادهها همزمان واکسینه نشوند، اجازه حضور به فرزندانشان در مدرسه نخواهند داد. استدلالشان این است که حتی اگر بچهها واکسینه شده و در خطر نباشند، میتوانند ناقل بوده و اعضای خانواده خود و دیگران را درگیر کنند.
این فعال صنفی با اشاره به چالشهای معلمان در بازگشایی مدارس نیز میگوید: برخی از مسوولان از باز شدن مدارس به صورت شیفتی خبر میدهند. موضوعی که ممکن است با توجه به شرایط آموزشی کشور قابل اجرا نباشد. کتابهای درسی بسیار سنگین و مفصل هستند و اگر بنا باشد در هر شیفت یک قسمت از کتاب به تعداد محدودی آموزش داده شود، معلم فرصت نمیکند کتاب را تمام کند.
او ادامه میدهد: با این شرایط معلم باید هم آموزش حضوری و شیفتی داشته باشد و هم آنلاین. این در حالی است که برخی از معلمان نیز خود بچه کوچک داشته که باید در مهدکودک بگذارد و هنوز تکلیف مهدکودکها مشخص نیست و از طرفی معلمانی که بچه مدرسهای دارند نیز خود متحمل بار دیگری هستند.
صادقینژاد با بیان اینکه در آموزش مجازی باید والدین در کنار دانشآموزان باشند، میگوید: بنده و بسیاری از همکاران در جریان آموزش مجازی با افت تحصیلی دانشآموزانشان روبرو نشدهاند، زیرا هم معلم پیگیر بوده و هم برخی از والدین یا با اجبار مدرسه و یا خودشان پیگیر تحصیل فرزندانشان بودهاند. اگر به هر دلیلی شرایط آموزش حضوری حتی در پایان مهر نیز مهیا نشد، چارهای نیست که والدین برای آموزش دانشآموزان خود تلاش بیشتری بکنند. به اضافه اینکه شرایط برای تحصیل بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم و یا افرادی که توانایی تامین امکانات آموزش مجازی را ندارند، از سوی دولت و آموزش و پرورش با دقت و توجه بیشتری پیگیری شود.
این معلم با اشاره به تدارک سایر کشورها برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا، تاکید میکند: بررسیها نشان میدهد مدارس در بسیاری از کشورهای دنیا یا به طور کامل بسته هستند و یا با اعمال محدودیتهای شدید بهداشتی به صورت محدود باز شده و همزمان در صورت بروز شرایط حاد، بسته خواهند شد. در نتیجه معتقدم تا زمانی که واکسیناسیون حداکثری در هر کشوری عملیاتی نشود عملا بازگشایی مدارس غیرممکن خواهد بود و چارهای نیست که آموزش مجازی چهره جدیتری به خود بگیرد.
در مقابل اظهارات معلمانی همچون صادقینژاد، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آخرین اظهاراتش تاکید کرده که «با توجه به سیاستهای رئیس جمهور و ستاد مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس در دستور کار آموزش و پرورش قرار داد.» او گفته؛ «زمینه حضور کم دغدغه و تدریجی دانش آموزان را طراحی کردهایم که در یک تا دو روز آینده ابلاغ میکنیم.» همچنین عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز دیروز اعلام کرد که «بازگشایی مدارس به صورت فراگیر تابع واکسیناسیون اولیای دانش آموزان و معلمین به صورت کلی خواهد بود، با توجه به قول وزیر بهداشت پیشبینی میکنیم تا پایان مهر ماه این واکسیناسیون به صورت همگانی انجام شود.»