دریافت لینک صفحه با کد QR
برای اعتراض به قبوض نجومی برق چه باید کرد؟
30 شهريور 1400 ساعت 11:00
گروه اقتصادی: مدتی است که قبوض نجومی مهمان ناخوانده سبد برخی از خانواده ها شده است که علت آن نیز از سوی صنعت برق، مصرف بالای مشترکان به دلیل افزایش دمای هوا اعلام می شود؛ با این حال اگر مشترکان ابهامی در قبوض خود می بینند می توانند اعتراض خود را از طریق سامانه برق من اعلام کنند.
به گزارش ایسنا، با بررسی قبضهای صادرشده امسال در شرکت توانیر مشخص شده که حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشتهاند؛ برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است.
حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو مصرف داشتهاند، برای این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شدهاند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است.آنطور که همایون حائری- معاون برق و انرژی وزارت نیرو- اعلام کرده، بیشترین رقم قبضها برای دسته سوم مشترکان خانگی بسیار پر مصرف صادر شده که کمتر از ۳ درصد مشترکان معادل ۸۵۰ هزار مشترک را شامل میشود که بیش از دو برابر الگو مصرف داشتهاند.
به گفته وی، بهای برق این دسته از مشترکان نیز بر اساس قانون بودجه بهصورت غیر یارانهای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانهای برق محاسبه می شود. این گروه از مشترکان (کمتر از ۳ درصد مشترکان خانگی) با اعمال روشهای مدیریت مصرف به سهولت میتوانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظهای در صورتحساب برق خود بهرهمند شوند.
حال اگر اشتباهی در قبوض رخ داده باشد و مشترکی نسبت به مبلغ صادر شده ابهام داشته باشد می تواند آن را پیگیری کند، مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق کشور در همین رابطه به ایسنا گفت: هرکسی که تردیدی در میزان مصرف خود دارد می تواند در سامانه برق من در بخش بازرسی کنترل درخواست خود را ثبت کند، پس از درخواست مشترک بررسی به طور کامل صورت می گیرد و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: بررسی های صورت گرفته حاکی از این است که در بخش عمده درخواست ها مشکلی در کنتور نبوده و افزایش مصرف مشترکان به دلیل افزایش دما عامل اصلی افزایش هزینه قبوض بوده است، با این حال جای نگرانی نیست و هر مشترکی که ابهام داشته باشد می تواند به راحتی آن را پیگیری و پاسخ دریافت کند.
کد مطلب: 295313
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir