به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ - ۰۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۹۶۵۹۳

بازدهی منفی ۴۰ درصد از عرضه اولیه‌ها در یکسال

بازدهی منفی ۴۰ درصد از عرضه اولیه‌ها در یکسال
گروه اقتصادی: عرضه اولیه‌ها به طور سنتی به عنوان خرید‌های بدون ریسک و سودآور به حساب می‌آیند؛ اما در یکسال اخیر عرضه اولیه‌های آبشاری، گران فروشی و بی‌اعتمادی به بازار سرمایه موجب شده تا برخی از این نماد‌ها در کمتر از یکسال بازدهی منفی به سهامدارانشان بدهند.

در آخرین روز‌های معاملاتی بورس در هفته گذشته صف خرید دو عرضه اولیه فجهان و فسبزوار ریخت و این دو نماد در معاملات این هفته هم در محدوده منفی معاملات خود را ادامه دادند. این در حالی بود که نماد «حگردش» که در شهریور امسال در بازار پایه فرابورس در قیمت ۳۰۰ تومان کشف قیمت شد و به قیمت ۲۹۸ تومان رسیده است. یعنی کمتر از قیمت عرضه‌اش در بازار.

البته چنین روندی تنها مختص عرضه اولیه‌های امسال نبود، سال گذشته حدود ۲۶ نماد جدید در بازار سهام عرضه شدند؛ و حالا ۱۰ نماد از این تعداد عرضه اولیه به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسیدند و برخی هم بازدهی نزدیک به صفر دارند.

بازدهی پایان شهریور ماه این نماد‌ها نشان می‌دهد تقریبا ۴۰ درصد از این عرضه اولیه‌های سال ۱۴۰۰ حالا زیر قیمت عرضه اولیه خود معامله می‌شوند. در این میان دو نماد سپیدار و بپیوند با به ترتیب با ۵۳ و ۴۱ درصد بازدهی منفی، بدترین عملکرد را به نام خود ثبت کردند. البته در جدول زیر برخی از نماد‌ها با افزایش سرمایه‌های سنگین مواجه شدند که مطمئنا روی بازدهی محاسبه شده آن‌ها تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال نماد‌های صبا در صورت عدم افزایش سرمایه می‌توانست بازدهی مثبتی از خود به نمایش بگذارد.

با وجود این نماد‌های منفی، اکثر عرضه اولیه‌های سال گذشته بازدهی مثبتی داشتند و در راس آن‌ها دو نماد «گدنا» و «رافزا» که با بیش از ۲۰۰ درصد بازدهی، بهترین عملکرد را در میان عرضه اولیه‌های سال ۹۹ داشتند.

در دو هفته گذشته هم عرضه اولیه‌هایی که وارد بازار سهام شدند در افزایش جو اصلاحی و منفی بازار نقش مهمی را بازی کردند به خصوص شیوه جدیدی که برای عرضه اولیه‌ها در بازار در نظر گرفته شد بر بی‌اعتمادی سهامداران بازار برای خرید این عرضه‌ها زیاد شد.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: عرضه اولیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها