شرایط پیشفروش خودرو تغییر میکند
دنیای اقتصاد , 17 مهر 1400 ساعت 10:20
گروه اقتصادی: ایرانخودرو نخستین پیشفروش پاییزی خود را چهارشنبه گذشته کلید زد. این پیشفروش اما تغییر اساسی با دیگر پیشفروشهای ایرانخودرو دارد و آن کاهش مبلغ پیش پرداخت است؛ دلیل این موضوع نیز به طور حتم مصوبه آخر شورای رقابت مبنی بر «عدم مشمولیت تورم برای پیشپرداخت مبلغ خودرو» است تا در موعد تحویل خودرو، مبلغ بیشتر باقیمانده از وجه خودرو مطابق تورم محاسبه شود.
همانطور که عنوان شد در بخشنامه نخستین طرح پیشفروش پاییزی مبلغ پیشپرداخت محصولات نسبت به طرح مشابه در مردادماه، بین ۱۸ تا ۴۰ میلیون تومان کمتر شده است و در حقیقت مبلغ علیالحساب پرداختی بهجای ۵۰ درصد مبلغ فعلی خودرو به ۴۰ درصد کاهش یافته است.بر این اساس روز گذشته «ایسنا» به مقایسه دو پیشفروش مرداد و مهرماه پرداخت و در این مقایسه تاکید کرد که پیشپرداخت پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشهای که در طرح فروش مردادماه ۱۰۸ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، در این طرح جاری (مهرماه) به ۸۶ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان کاهش یافته است.
در واقع با کاهش مبلغ واریزی علیالحساب در سال جاری که مشمول تورم هم نمیشود، مشتری سهم بیشتری از مبلغ خودرو را در موعد تحویل خودرو که حدودا یکسال آینده خواهد بود و قطعا در آن زمان قیمتها دستخوش افزایش قیمت و مشمول تورم خواهند شد، بپردازند. بنابراین روشن است که رایزنی خودروسازان برای حذف این مصوبه راه به جایی نبرده و خود مسیر جدیدی برای کاهش زیان تولید تعبیه کرده است.
هر چند سایپا اعلام کرده تا برقراری این مصوبه، پیشفروشی انجام نمیدهد، اما همانطور که عنوان شد این روش مهمترین بخش از تامین نقدینگی خودروسازان محسوب میشود و آنها نمیتوانند به راحتی از این مسیر چشمپوشی کنند. علاوه بر این تا پیش از مصوبه شورای رقابت، آمارها از کاهش مشارکتها در پیش فروشها حکایت داشت، حال آنکه اجرای این مصوبه در کنار تمهیدات خودروسازان میتواند بار دیگر مشارکت در این روش فروش را رونق دهد.
ویژگی پیشفروشهای جدید
مصوبه شورای رقابت در ارتباط با نحوه اجرای طرح پیشفروش خودروسازان که در اوایل شهریورماه امسال از سوی این شورا به دو خودروساز بزرگ کشور ابلاغ شد به نوعی مسیر اجرای این طرح فروش را در ۶ ماهه دوم سال تغییر خواهد داد.
پیشبینی میشود که نخستین تغییر عدم پیشفروش محصولات پرتیراژ باشد. البته نگاهی به پیشفروشهای صورت گرفته در نیمه اول سال گویای این نکته است که خودروسازان طی مدت زمان یاد شده تنها محصولات کم تیراژ را در پیشفروشهای خود عرضه کردند و خبری از خودروهای پرتیراژ آنها نبود. اما این گمانه وجود داشت که خودروسازان در ۶ ماهه دوم سال جاری بار دیگر محصولات پرتیراژ خود را در قالب طرحهای پیشفروش به متقاضیان عرضه کنند، اما مصوبه شورای رقابت در ارتباط با نحوه پیشفروش برنامههای خودروسازان را در این زمینه به هم ریخت.
کد مطلب: 298510