واتساپ؛پلتفرم اصلی آموزش آنلاین در ایران
روزنامه همشهری , 18 مهر 1400 ساعت 10:04
گروه فناوری: با آغاز سال تحصیلی و پیشبینی ادامهدار بودن شیوع ویروس کرونا، نرمافزار «شاد» برای امسال هم به عنوان نرمافزار رسمی آموزشی دانشآموزان معرفی شد. در زمان معرفی این نرمافزار، مسئولان مربوط ازجمله وزیر آموزش و پرورش، وزیر ارتباطات و ... با خوشبینی، توصیفاتی از شاد ارائه کردند. رایگان شدن اینترنت شاد، استفاده از بخش خصوصی برای تولید محتوا، استفاده از همه توان وزارت ارتباطات برای دسترسی به شاد و موارد دیگر این امید را برای دانشآموزان، والدین و معلمان ایجاد کرد که امسال بدون کمترین مشکل، آموزش آنلاین اجرا خواهد شد. با این حال، نظرسنجی آنلاین یکی از خبرگزاری های رسمی کشور حاکی از این است که انتظار استفادهکنندگان از شاد برآورده نشده است و بیشتر دانشآموزان از واتساپ برای آموزش آنلاین استفاده میکنند.
بر اساس نظرسنجی که خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نتایج آن را منتشر کرده ۴۴.۴ درصد پاسخگویان گفتهاند این نرمافزار (شاد) «اصلاً» مشکلات آموزشی دانشآموزان را در دوران کرونا رفع نکرده است. در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که در دوران تحصیل غیرحضوری و کلاسهای آنلاین، فرزند شما از چه نرمافزاری برای حضور در کلاسها بهره برده است، نرمافزار «واتساپ» با ۳۹.۱ درصد، «برنامه شاد» با ۳۶.۹ درصد و «سایر برنامهها» با ۲۴ درصد توسط مخاطبان انتخاب شده است.
استفاده از پیامرسان به عنوان کاری نو
پوریا آسترکی، کارشناس آموزش الکترونیک استفاده از پیامرسان برای آموزش آنلاین را یک کار بدیع و نو میداند که وجود اشکال در چنین کاری به لحاظ جدید بودن چندان غیرطبیعی نیست.آسترکی با اشاره به بررسی بستر پیامرسان تاکید میکند که سازگار کردن یک پیامرسان با نیازهای آموزشی کار سختی بوده و طبیعی است که ایراداتی وجود داشته باشد. به گفته این کارشناس، خود این پیامرسان هم، بدیهی است که از پیامرسانهای جهانی و مشهور مانند واتساپ و تلگرام فاصله دارد.
آسترکی در مورد استقبال از واتساپ در مقایسه با شاد به عوامل مختلفی اشاره میکند که نیازمند بررسی است. به گفته او، چه بسا ممکن است نرمافزار مشکلی نداشته باشد، اما نمیتوان تجربه کاربری، کیفیت و سرعت واتساپ را با نرمافزارهایی که به سرعت برای کار آموزشی تطبیق داده شده مقایسه کرد. آسترکی با تاکید بر اینکه نارضایتیهایی که گفته میشود به خود نرمافزار مربوط نیست، میگوید: «درواقع انتظار استفادهکنندگان از این نرمافزار آموزشی برآورده نمیشود و به عبارت دیگر این رویکرد، شیوه کارآمدی لازم را نداشته است. به همین خاطر به «ابزار» ایراد گرفته میشود؛ چون موضوع دیگری برای انتقاد به ذهن استفادهکننده نمیرسد.»
کد مطلب: 298731