گروه جامعه: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: شرایط ترافیک هنوز به پیک قبلی خود برنگشته چرا که هنوز بازگشایی مدارس انجام نشده و بارندگی نداشته ایم.سردار محمدحسین حمیدی در جلسه شورای عالی ترافیک شهر تهران اظهار کرد: با بازگشایی مشاغل و انجام واکسیناسیون مسافرین زیادی سفرهای غیرضروری انجام می دهند بنابراین توزیع زمان سفر امری ضروری است.
حمیدی با بیان اینکه آلودگی هوا به مراتب خطرناک تر از کرونا است، ادامه داد: سالیانه ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می دهند و این نشان می دهد که باید در این حوزه ورود جدی داشته باشیم.وی در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع ساماندهی موتورسیکلت ها بیان کرد: کارگروههای مشترک بین پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک تشکیل شده که از آن جمله می توان به کارگروه هویت بخشی و اصلاح قوانین درباره موتورسیکلت ها اشاره کرد. همچنین کارگروه پلاک دوم در موتورسیکلت ها به صورتی که دوربین ها بتوانند آن را ثبت کنند نیز مطرح است.
رییس پلیس راهور تهران اضافه کرد: کارگروه حمل بار کمک می کند مشکل حمل بار توسط موتورسیکلت ها حل شود. علاوه براین کارگروه استانداردسازی برای رفع آلایندگی موتورسیکلت ها و کارگروه فرهنگ سازی تشکیل شده تا ساماندهی در این بخش انجام شود.حمیدی عنوان کرد: کارگروه ساماندهی تردد موتورسیکلت ها در خطوط ویژه و بزرگراهها تشکیل شده و طرح موتوریار که بر اساس آن آموزش راکبین متخلف برای تنطیم ترافیک موتور سیکلت ها به صورت پایلوت انجام شده که اثربخشی بالایی داشته است.
تلفات حوادث ترافیکی حدود ۵۰۰ و تلفات آلودگی هوا حدود ۵۰۰۰ نفر در سال است
در ادامه این مراسم پوریا محمدیان نماینده وزیر کشور هم گفت: از منظر وزارت کشور نگرانی ما درباره شیوه پیک ششم کرونا است. اگر موضوعات مطرح شده مشکلی برای سلامت عمومی ایجاد نکند با افزایش یک ساعت به زمان آغاز و پایان طرح و انجام گام به گام و تدریجی آن موافق هستیم.
نماینده وزیر کشور افزود: باید یک کار اقناعی صورت بگیرد تا هجمهها بعد از تغییر ساعات طرح صورت نگیرد و به خود طرح ضربه نخورد.محمدیان با بیان اینکه تلفات حوادث ترافیکی حدود ۵۰۰ نفر و تلفات آلودگی هوا حدود ۵۰۰۰ نفر در سال است، افزود: باید برای این مسائل برنامه ریزی شود. در موضوع معاینه فنی نیز بحث معاینه فنی برتر مطرح است بدین صورت که اگر معاینه فنی برتر انجام شود تا ۲۰ درصد عوارض کاهش پیدا می کند.به گزارش شهر، او با اشاره به اینکه در حوزه موتور سیکلت پلیس باید پشتیبانی و از طرف نهادهایی مانند شهرداری و قوه قضائیه حمایت شود، ادامه داد: در اجرای طرح ترافیک روی ماشین سخت گرفتیم اما موتورسیکلت را رها کردیم و این مساله در حال حاضر به پدیده ای مشکل آفرین تبدیل شده است.
تدوین قوانین جدید برای کاهش مخاطرات استفاده از موتورسیکلت
زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه باید برای برقی کردن موتورسیکلت ها تسهیلاتی ارائه شود گفت: باید به وسیله تدوین قوانین و دستورالعمل هایی از میزان تهدیدات استفاده از موتورسیکلت ها کاست.
وی گفت: هر چند موتور سیکلت خطر آفرین است و تهدیدات متعددی را به شهر تحمیل می کند اما روی دیگر سکه این است که اقشار ضعیف از آن استفاده می کنند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید دسته بندی مناسبی در خصوص مخاطرات و محاسن استفاده از موتور سیکلت انجام شود، افزود: یک بخش از این موضوع مربوط به آلودگی هوا و اقداماتی است که منجر به افزایش ریسک می شود و ایمنی را کاهش می دهند.زاکانی خاطرنشان کرد: همچنین تخلفات نیز باید دسته بندی شود و پیرامون آن برنامه گام به گامی را طراحی کنیم تا ضابطه مندی درست، کاهش خطر و قاعده مندی شرایط را برای ما فراهم کند.
او بیان کرد: از طرف دیگر سلسله خدماتی مانند ایجاد مسیر ویژه، پارکینگ و تسهیلاتی برای تبدیل موتور سیکلت های کاربراتور به انژکتور و برقی می تواند انجام شود.شهردار تهران عنوان کرد: اگر چهارچوب مشخص و پیشنهاد مدونی مبتنی بر قوانین و دستورالعمل ها مطرح کنیم و بسته ای را داشته باشیم که یک روی سکه کاهش تهدیدات موتور و روی دیگر ارائه خدمات به موتور سواران باشد می توانیم ساماندهی آنها را راحتتر انجام دهیم.
زاکانی ادامه داد: علاوه بر این می توان به سمتی رفت که با توجه به شرایط آلودگی هوا، در یک سری محدودهها مانند منطقه ۱۲ و بازار شرایط ویژهای برای ورود و عبور موتور سیکلتهای برقی در نظر گرفته تا آلودگی هوا را نیز کاهش دهیم.او یادآور شد: میتوانیم با دسته بندی این موارد ساماندهی موتورسیکلتها را به یک بسته پیشنهادی تبدیل کنیم. همچنین باید پیشنهادات راهور درباره موتور سیکلتهای سنگین و خلاقیتهای ایجاد شده را دریافت و موارد را بررسی و در صورت موافقت در جلسه تصویب کنیم.